probleem waarbij het lossen van de auto's in het dambeloop een belangrijke, meestal
tijdrovende, dus kostbare factor is, terwijl bij deze handeling veel blokken worden
beschadigd.
Begonnen werd met de blokken in het talud te lossen via een plank, waarover het blok
naar beneden gleed.
Daar op deze wijze een groot aantal blokken beschadigden werd overgegaan tot het
lossen met behulp van een boven het talud opgestelde transportband, die verrijdbaar
was in de asrichting van de dam. De machine werd door een 6 P.K. motor aange
dreven en had een lengte van 15 m. De band was uitgevoerd in rubber, waarop op
regelmatige afstanden van 25 cm, rubber blokken waren aangebracht. Het apparaat
heeft uitermate goed voldaan en beschadigingen aan de blokken zijn bij deze werkwijze
minimaal.
De uitvoering van het werk is bijzonder vlot in haar werk gegaan. Op vrijwel alle
onderdelen konden de produkties die als uitgangspunt hadden gediend voor de op
stelling van het werkplan worden gerealiseerd.
Het zandbedrijf liep sneller dan was geraamd, mede omdat de uitzonderlijk zachte
winter geen enkele stagnatie heeft veroorzaakt.
De afwerking van het lichaam heeft meer tijd gekost dan was voorzien, zodat het
werk toch nog langer duurde dan de snelle vorderingen tijdens de bouw deden ver
moeden.
De lage rivierwaterstanden waren oorzaak, dat de klinkers voor de op de kruin van
de dijk gemaakte 5 m brede klinkerweg niet op tijd konden worden aangevoerd, zodat
een gedeelte van het straatwerk in de onderhoudstermijn moest worden uitgevoerd.
Inmiddels zijn ook deze werkzaamheden voltooid, zodat de dam thans geheel gereed is.
10
De werken aan de dam in het Veersche Gat
Terugblik op het werkseizoen 1959
Een algemeen overzicht van de afsluitingswerken is gegeven in het Driemaandelijks
Bericht nr. 8. In het werkseizoen 1959 werden uitgevoerd:
a. de profilering en bezinking van het toekomstige sluitgat;
b. de opbouw van het damvak tegen de Walcherense oever en van de daarop aan
sluitende duinverzwaring.
Foto Aero Camera