Het ontwerp van de schutsluis in de Grevelingendam In het Driemaandelijks Bericht nr. 4 is op blz. 36 een beschrijving gegeven van de motieven, die hebben geleid tot het plan om de Grevelingen af te sluiten. In de afsluitdam zal een schutsluis nodig zijn ten behoeve van de scheepvaart. Deze sluis komt te liggen nabij de geul onder de oever van Duiveland. De schutlengte en de doorvaartwijdte Na de voltooiing van de afdamming van de Grevelingen en het Brouwershavensche Gat zal het tussenliggende bekken voor schepen slechts bereikbaar zijn via deze schutsluis. Hiervan zal gebruik gemaakt worden door: a. visserij schepen; b. binnen vaartschepen; c. kustvaarders; d. bijzonder aannemersmaterieel tijdens de uitvoering van de afdamming van het Brouwershavensche Gat; e. recreatiescheepvaart. De onder b en d genoemde categorieën zijn bepalend voor de vaststelling van de schut lengte en de doorvaartwijdte van de schutsluis. Voor een vlot sluisbedrijf zal men bij het kiezen van deze afmetingen o.a. rekening moeten houden met de mogelijkheid van het tegelijk doorschutten van het grootste te verwachten sleepschip (2000 ton) met de sleepboot. Hiervoor kan een lengte van 100 m als maximum worden aangenomen, ter wijl de lengte van de sleepboot 20 m bedraagt. Een schutlengte van 125 m is dus een aanvaardbare maat, zij is ook geschikt om twee elevatorbakken van het meest gangbare type achter elkaar met daarnaast de bijbehorende sleepboot door te schutten. Een zelfde lengte is voor de zeer grote zandbakken „Gobi" en „Sahara" vereist, terwijl tevens de grote zandzuiger „Ahoy" met sleepbootassistentie de sluis zou kunnen passeren. Bij de bepaling van de doorvaartwijdte van de sluis moet rekening worden gehouden met de afmetingen van een aantal van de grootste werktuigen, zoals zuigers, kranen en bokken. De maximum breedte van zuigers bedraagt ca. 14 m, terwijl drijvende kranen met een hefvermogen tot 20 ton alle smaller zijn dan 14 m, behalve de MUZ-kranen, die een breedte hebben van 14,40 m. Bij een doorvaartwijdte van 16 m kunnen de grootste drijvende bokken in Nederland en vrijwel al het aannemersmaterieel door de sluis passeren, terwijl bovendien verschillende gunstige combinaties mogelijk zijn van bestaande types binnenvaartschepen, zoals een Dortmund-Eemskanaal schip (1000 ton) en een Kempenaar (600 ton), of een Rijn-Hernekanaal schip (1350 ton) en een spits (250—350 ton). Op grond van deze overwegingen wordt voor de doorvaart wijdte een maat van 16 m het meest aanvaardbaar geacht. De drempeldiepte Ten aanzien van de bepaling van de drempeldiepte van de schutsluis is het nodig zich rekenschap te geven van het verloop van de L.W.-standen gedurende de verschillende stadia van uitvoering van de Deltawerken. Hierbij dienen de volgende mogelijkheden te worden onderscheiden. 16 Ter bepaling van de sluisdrempeldiepte moet enerzijds worden uitgegaan van de huidige L.W.-standen te Bruinisse, geldend voor toestand 1 en 2, waarin de scheep vaart door de sluis het drukst zal zijn, terwijl anderzijds vooral in verband met de toegankelijkheid van het toekomstige Grevelingenbekken voor kustvaarders de lage standen in de toestanden 3 en 4 van belang zijn. Het ligt voor de hand tijdens toestand 1 en 2 rekening te houden met de afmetingen van het aannemersmaterieel dat het meest frequent in de sluis kan worden verwacht, als ook met de grotere binnenvaartschepen tot ongeveer 2000 ton. Voor de eerste 17 Toestand Grevelingen Brouwershaven sche Gat Oosterschelde Volkerak 1 Gedeeltelijk afgesloten open open open 2 Afgesloten open open a. open b. afgesloten 3 Afgesloten afgesloten open afgesloten 4 Afgesloten afgesloten afgesloten afgesloten

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 10