Het ontwerp van de schutsluis in de Grevelingendam
In het Driemaandelijks Bericht nr. 4 is op blz. 36 een beschrijving gegeven van de
motieven, die hebben geleid tot het plan om de Grevelingen af te sluiten. In de
afsluitdam zal een schutsluis nodig zijn ten behoeve van de scheepvaart. Deze sluis
komt te liggen nabij de geul onder de oever van Duiveland.
De schutlengte en de doorvaartwijdte
Na de voltooiing van de afdamming van de Grevelingen en het Brouwershavensche
Gat zal het tussenliggende bekken voor schepen slechts bereikbaar zijn via deze
schutsluis. Hiervan zal gebruik gemaakt worden door: a. visserij schepen; b. binnen
vaartschepen; c. kustvaarders; d. bijzonder aannemersmaterieel tijdens de uitvoering
van de afdamming van het Brouwershavensche Gat; e. recreatiescheepvaart.
De onder b en d genoemde categorieën zijn bepalend voor de vaststelling van de schut
lengte en de doorvaartwijdte van de schutsluis. Voor een vlot sluisbedrijf zal men bij
het kiezen van deze afmetingen o.a. rekening moeten houden met de mogelijkheid van
het tegelijk doorschutten van het grootste te verwachten sleepschip (2000 ton) met de
sleepboot. Hiervoor kan een lengte van 100 m als maximum worden aangenomen, ter
wijl de lengte van de sleepboot 20 m bedraagt. Een schutlengte van 125 m is dus een
aanvaardbare maat, zij is ook geschikt om twee elevatorbakken van het meest gangbare
type achter elkaar met daarnaast de bijbehorende sleepboot door te schutten. Een
zelfde lengte is voor de zeer grote zandbakken „Gobi" en „Sahara" vereist, terwijl
tevens de grote zandzuiger „Ahoy" met sleepbootassistentie de sluis zou kunnen
passeren.
Bij de bepaling van de doorvaartwijdte van de sluis moet rekening worden gehouden
met de afmetingen van een aantal van de grootste werktuigen, zoals zuigers, kranen en
bokken. De maximum breedte van zuigers bedraagt ca. 14 m, terwijl drijvende kranen
met een hefvermogen tot 20 ton alle smaller zijn dan 14 m, behalve de MUZ-kranen,
die een breedte hebben van 14,40 m. Bij een doorvaartwijdte van 16 m kunnen de
grootste drijvende bokken in Nederland en vrijwel al het aannemersmaterieel door de
sluis passeren, terwijl bovendien verschillende gunstige combinaties mogelijk zijn van
bestaande types binnenvaartschepen, zoals een Dortmund-Eemskanaal schip (1000
ton) en een Kempenaar (600 ton), of een Rijn-Hernekanaal schip (1350 ton) en een
spits (250—350 ton). Op grond van deze overwegingen wordt voor de doorvaart
wijdte een maat van 16 m het meest aanvaardbaar geacht.
De drempeldiepte
Ten aanzien van de bepaling van de drempeldiepte van de schutsluis is het nodig zich
rekenschap te geven van het verloop van de L.W.-standen gedurende de verschillende
stadia van uitvoering van de Deltawerken. Hierbij dienen de volgende mogelijkheden
te worden onderscheiden.
16
Ter bepaling van de sluisdrempeldiepte moet enerzijds worden uitgegaan van de
huidige L.W.-standen te Bruinisse, geldend voor toestand 1 en 2, waarin de scheep
vaart door de sluis het drukst zal zijn, terwijl anderzijds vooral in verband met de
toegankelijkheid van het toekomstige Grevelingenbekken voor kustvaarders de lage
standen in de toestanden 3 en 4 van belang zijn.
Het ligt voor de hand tijdens toestand 1 en 2 rekening te houden met de afmetingen
van het aannemersmaterieel dat het meest frequent in de sluis kan worden verwacht,
als ook met de grotere binnenvaartschepen tot ongeveer 2000 ton. Voor de eerste
17
Toestand
Grevelingen
Brouwershaven
sche Gat
Oosterschelde
Volkerak
1
Gedeeltelijk
afgesloten
open
open
open
2
Afgesloten
open
open
a. open
b. afgesloten
3
Afgesloten
afgesloten
open
afgesloten
4
Afgesloten
afgesloten
afgesloten
afgesloten