Doorsnede over de schutkolk ter plaatse van de ophaalbrug zonder bezwaar wat worden versmald en is gesteld op 3,25 m. Tussen deze baan en de hoofdrijbaan is een berm ter breedte van 0,85 m ontworpen. Aan de oostzijde van de brug is in verband met de onmiddellijke nabijheid van het dorp Bruinisse bovendien een 1,30 m breed voetpad aan het dwarsprofiel toegevoegd. Eerst wanneer de Oosterschelde zal zijn afgesloten zal misschien de behoefte aan een verdubbeling van de weg voor snelverkeer ontstaan. Bij het ontwerp van het dwarsprofiel van de dam en bij dat van de sluis in de dam is met deze mogelijke ontwikkeling rekening gehouden. Een tweede brug voor een snelverkeersbaan kan aan de buitenzijde van het westelijke sluishoofd worden ge bouwd. Omdat de aanleg van een kelder voor de eventueel later te bouwen tweede brug een grote voortijdige investering betekent, komen voor de overbrugging van de sluis basculebruggen niet in aanmerking. De voorkeur dient te worden gegeven aan ophaal bruggen. De onderkant van de brug wordt zo hoog gelegd (N.A.P. 6,25 m) dat voldoende doorvaarthoogte wordt verkregen, om veelvuldig openen van de brug te vermijden. De constructie van de sluis De sluis zal worden uitgevoerd in gewapend beton als een z.g. bakprofiel, waarbij de sluishoofd- en schutkolkmoten met de tussenliggende vloergedeelten één geheel vormen. Deze oplossing bleek goedkoper dan de toepassing van een schutkolk, be staande uit wanden van verankerde stalen damplanken, aan de onderzijde op elkaar afgestempeld door een stempelraam van gewapend beton. Bovendien zouden de stalen damplanken in het zoute water veel onderhoud vragen. Over het westelijke sluishoofd ligt een ophaalbrug, waaronder doorgangen zijn ont worpen, opdat het bedienend personeel zich langs de sluis kan bewegen zonder daarbij de verkeersweg te kruisen. In de opgaande muren van beide hoofden bevinden zich waterdichte kabelkokers, die met elkaar verbonden zijn door in de vloer opgenomen asbestcementbuizen. De sluis wordt door acht voegen in negen moten verdeeld. De vloermoten grijpen met een enkele tand, de muurmoten met een dubbele tand in elkaar. Voor de waterdichte aansluiting draagt een touwtros zorg. De ontworpen voorzieningen tegen onder- en achterloopsheid bestaan bij ieder hoofd uit schermwanden van stalen damplanken. Evenals bij de thans gereed zijnde schutsluis in de Zandkreekdam zal ook hier voor de aanslagen van de puntdeuren gebruik worden gemaakt van roestvrij staal, in plaats van het veelal toegepaste graniet, waaraan enkele bezwaren zijn verbonden, zoals hoge kosten, lange levertijd, moeilijk stellen en bevestigen van de blokken. Deze bezwaren kunnen worden ondervangen door het toepassen van stalen aanslagbalken, waarbij voor de delen die met zeewater in aanraking komen roestvrij staal is gekozen. Dit staal moet goed electrisch lasbaar en ongevoelig voor interkristallijne corrosie zijn, terwijl geen electrolitische werking met andere materialen mag optreden. De beide aanslagbalken zijn zodanig aan een stijve stelconstructie verbonden dat nastellen op het werk vóór het betonstorten mogelijk blijft. Door toepassing van stalen aanslagen kan de breedte van het penant tussen de beide deurkassen worden beperkt, zodat het sluishoofd korter wordt dan bij het gebruik van granieten aanslagen. De hoeken van het betonwerk worden beschermd door tropisch hardhouten wrijf- stijlen, verankerd in het beton door middel van hulsbouten. Tussen het hardhout en het beton wordt een drukverdelende asfaltplank aangebracht om het afsplinteren van beton te voorkomen. Doorsneden over deurkas en drempel met roestvrije stalen aanslagen BEDRIJFSRUIMTEN KELDER VOOR BEWEGINGSINRICHTING OPHAALBRUG 3.00 16. ÜO "5.50 "8.10 20 AANSLAG vd. DREMPEL ROESTVR'J STAAL DOORSNEDE A 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 12