Doorsnede over de schutkolk ter plaatse van de ophaalbrug
zonder bezwaar wat worden versmald en is gesteld op 3,25 m. Tussen deze baan en de
hoofdrijbaan is een berm ter breedte van 0,85 m ontworpen. Aan de oostzijde van de
brug is in verband met de onmiddellijke nabijheid van het dorp Bruinisse bovendien
een 1,30 m breed voetpad aan het dwarsprofiel toegevoegd.
Eerst wanneer de Oosterschelde zal zijn afgesloten zal misschien de behoefte aan een
verdubbeling van de weg voor snelverkeer ontstaan.
Bij het ontwerp van het dwarsprofiel van de dam en bij dat van de sluis in de dam
is met deze mogelijke ontwikkeling rekening gehouden. Een tweede brug voor een
snelverkeersbaan kan aan de buitenzijde van het westelijke sluishoofd worden ge
bouwd.
Omdat de aanleg van een kelder voor de eventueel later te bouwen tweede brug een
grote voortijdige investering betekent, komen voor de overbrugging van de sluis
basculebruggen niet in aanmerking. De voorkeur dient te worden gegeven aan ophaal
bruggen. De onderkant van de brug wordt zo hoog gelegd (N.A.P. 6,25 m) dat
voldoende doorvaarthoogte wordt verkregen, om veelvuldig openen van de brug te
vermijden.
De constructie van de sluis
De sluis zal worden uitgevoerd in gewapend beton als een z.g. bakprofiel, waarbij de
sluishoofd- en schutkolkmoten met de tussenliggende vloergedeelten één geheel
vormen. Deze oplossing bleek goedkoper dan de toepassing van een schutkolk, be
staande uit wanden van verankerde stalen damplanken, aan de onderzijde op elkaar
afgestempeld door een stempelraam van gewapend beton. Bovendien zouden de
stalen damplanken in het zoute water veel onderhoud vragen.
Over het westelijke sluishoofd ligt een ophaalbrug, waaronder doorgangen zijn ont
worpen, opdat het bedienend personeel zich langs de sluis kan bewegen zonder daarbij
de verkeersweg te kruisen. In de opgaande muren van beide hoofden bevinden zich
waterdichte kabelkokers, die met elkaar verbonden zijn door in de vloer opgenomen
asbestcementbuizen.
De sluis wordt door acht voegen in negen moten verdeeld. De vloermoten grijpen met
een enkele tand, de muurmoten met een dubbele tand in elkaar. Voor de waterdichte
aansluiting draagt een touwtros zorg. De ontworpen voorzieningen tegen onder- en
achterloopsheid bestaan bij ieder hoofd uit schermwanden van stalen damplanken.
Evenals bij de thans gereed zijnde schutsluis in de Zandkreekdam zal ook hier voor de
aanslagen van de puntdeuren gebruik worden gemaakt van roestvrij staal, in plaats
van het veelal toegepaste graniet, waaraan enkele bezwaren zijn verbonden, zoals hoge
kosten, lange levertijd, moeilijk stellen en bevestigen van de blokken. Deze bezwaren
kunnen worden ondervangen door het toepassen van stalen aanslagbalken, waarbij
voor de delen die met zeewater in aanraking komen roestvrij staal is gekozen. Dit
staal moet goed electrisch lasbaar en ongevoelig voor interkristallijne corrosie zijn,
terwijl geen electrolitische werking met andere materialen mag optreden. De beide
aanslagbalken zijn zodanig aan een stijve stelconstructie verbonden dat nastellen op
het werk vóór het betonstorten mogelijk blijft. Door toepassing van stalen aanslagen
kan de breedte van het penant tussen de beide deurkassen worden beperkt, zodat het
sluishoofd korter wordt dan bij het gebruik van granieten aanslagen.
De hoeken van het betonwerk worden beschermd door tropisch hardhouten wrijf-
stijlen, verankerd in het beton door middel van hulsbouten. Tussen het hardhout en
het beton wordt een drukverdelende asfaltplank aangebracht om het afsplinteren van
beton te voorkomen.
Doorsneden over deurkas en drempel met roestvrije stalen aanslagen
BEDRIJFSRUIMTEN
KELDER VOOR
BEWEGINGSINRICHTING
OPHAALBRUG
3.00
16. ÜO
"5.50
"8.10
20
AANSLAG vd. DREMPEL
ROESTVR'J STAAL
DOORSNEDE A
21