De fundering van de sluis
Uit de resultaten van de uitgevoerde boringen en diepsonderingen bleek dat zich
onder de sluis een kleilaag bevindt, zodat een fundering op gewapend betonpalen,
reikende tot N.A.P. 14,50 m, is gekozen om zettingen en zettingsverschillen te
voorkomen.
De uitrusting van de sluis
De deuren, de schuiven in de deuren en de ophaalbrug zullen elektrisch worden be
wogen. Bij elk sluishoofd is een bedieningsruimte ontworpen.
Ter plaatse van de verticale voegen in de muren van de schutkolk bevinden zich stalen
ladders. De hoeken van het betonwerk aan weerszijden van een ladder worden ook
hier beschermd door tropisch hardhouten wrijfstijlen, verankerd in het beton door
middel van hulsbouten.
Ten behoeve van de beroepsvaart zijn zware haalkommen geprojecteerd. Boven
iedere rij zijn op de schutkolkmuren en op de sluishoofden bolders aanwezig. De
bovenranden van de muren zijn in verband hiermede van een stalen dekzerkprofiel
voorzien. Ten behoeve van de watersport zijn eenvoudige haalkommen ontworpen, die
eveneens in de wanden zullen worden opgenomen om de jachten gelegenheid te
geven met handkracht de sluis te passeren.
De kosten
De schutsluis zal dit voorjaar worden aanbesteed. In het voorjaar 1962 moet het werk
zover zijn gevorderd dat er met de sluis kan worden geschut. Er moet dan onder meer
verwerkt zijn: 500 ton stalen damwand, 17 000 m3 beton, 1700 ton wapeningsstaal.
De totale kosten van de schutsluis, inclusief het ontgraven van de bouwput, de tien
stalen puntdeuren, de ophaalbrug, de bewegingswerken en de elektrische installatie
worden geraamd op ca. f 9 000 000.
22
De bouwput voor de schutsluizen in het Volkerak
Het Volkerak maakt deel uit van de drukke scheepvaartweg ScheldeRijn. In het
plan voor de Volkerakdam is daarom een complex schutsluizen opgenomen van
grote capaciteit.
Deze sluizen zullen reeds in gebruik moeten komen vóórdat de afsluiting van het
Volkerak, die is voorzien in het jaar 1967, zal zijn voltooid. Omdat de voorbereidende
werkzaamheden voor de sluiting in de vaargeul van het Hellegat moeten plaatsvinden
en hierbij een intensief gebruik zal worden gemaakt van drijvend aannemersmaterieel,
zal de scheepvaart, met het oog op een veilige doorvaart, reeds omstreeks 1 januari
1966 door de schutsluizen moeten worden geleid.
Het is daartoe noodzakelijk dat nog in het lopende jaar een stormvloedvrije bouw
plaats voor het sluizencomplex tot stand wordt gebracht. Daartoe zal in de buiten
polder Maltha, gelegen bewesten Willemstad, een omringdijk worden gemaakt,
waarbinnen de bouwput wordt uitgegraven tot de diepte waarop de sluisvloeren zullen
worden aangelegd. Deze omringdijk sluit een rechthoekig werkterrein in, waarvan de
lengte ca. 850 m en de breedte 350 m is.
Het ligt in de bedoeling om de buitenpolder van Maltha ongeveer gelijktijdig met
het gereedkomen van het schutsluizencomplex van een hoogwaterkerende dijk te
voorzien, ter vervanging van de thans aanwezige bekading die enige malen per jaar
overloopt, waardoor de buitenpolders worden geïnundeerd. Met de aanleg van het
noordelijk deel van deze bedijking zal op hetzelfde moment een aanvang worden ge
maakt als met de bouwput voor de schutsluizen. Dit dijkvak sluit aan op de bestaande
bandijk even bewesten de werkhaven in Willemstad.
Situatie van de bouwput
23
HOEKSCHE WAARD
HARINGVLIET
HOLLANDSCH DIEP
.BOUWPUT SCHUTSLUIS
WILLEMSTAD
NOORD
FLAKKEE
BRABANT
VOLKERAK