De fundering van de sluis Uit de resultaten van de uitgevoerde boringen en diepsonderingen bleek dat zich onder de sluis een kleilaag bevindt, zodat een fundering op gewapend betonpalen, reikende tot N.A.P. 14,50 m, is gekozen om zettingen en zettingsverschillen te voorkomen. De uitrusting van de sluis De deuren, de schuiven in de deuren en de ophaalbrug zullen elektrisch worden be wogen. Bij elk sluishoofd is een bedieningsruimte ontworpen. Ter plaatse van de verticale voegen in de muren van de schutkolk bevinden zich stalen ladders. De hoeken van het betonwerk aan weerszijden van een ladder worden ook hier beschermd door tropisch hardhouten wrijfstijlen, verankerd in het beton door middel van hulsbouten. Ten behoeve van de beroepsvaart zijn zware haalkommen geprojecteerd. Boven iedere rij zijn op de schutkolkmuren en op de sluishoofden bolders aanwezig. De bovenranden van de muren zijn in verband hiermede van een stalen dekzerkprofiel voorzien. Ten behoeve van de watersport zijn eenvoudige haalkommen ontworpen, die eveneens in de wanden zullen worden opgenomen om de jachten gelegenheid te geven met handkracht de sluis te passeren. De kosten De schutsluis zal dit voorjaar worden aanbesteed. In het voorjaar 1962 moet het werk zover zijn gevorderd dat er met de sluis kan worden geschut. Er moet dan onder meer verwerkt zijn: 500 ton stalen damwand, 17 000 m3 beton, 1700 ton wapeningsstaal. De totale kosten van de schutsluis, inclusief het ontgraven van de bouwput, de tien stalen puntdeuren, de ophaalbrug, de bewegingswerken en de elektrische installatie worden geraamd op ca. f 9 000 000. 22 De bouwput voor de schutsluizen in het Volkerak Het Volkerak maakt deel uit van de drukke scheepvaartweg ScheldeRijn. In het plan voor de Volkerakdam is daarom een complex schutsluizen opgenomen van grote capaciteit. Deze sluizen zullen reeds in gebruik moeten komen vóórdat de afsluiting van het Volkerak, die is voorzien in het jaar 1967, zal zijn voltooid. Omdat de voorbereidende werkzaamheden voor de sluiting in de vaargeul van het Hellegat moeten plaatsvinden en hierbij een intensief gebruik zal worden gemaakt van drijvend aannemersmaterieel, zal de scheepvaart, met het oog op een veilige doorvaart, reeds omstreeks 1 januari 1966 door de schutsluizen moeten worden geleid. Het is daartoe noodzakelijk dat nog in het lopende jaar een stormvloedvrije bouw plaats voor het sluizencomplex tot stand wordt gebracht. Daartoe zal in de buiten polder Maltha, gelegen bewesten Willemstad, een omringdijk worden gemaakt, waarbinnen de bouwput wordt uitgegraven tot de diepte waarop de sluisvloeren zullen worden aangelegd. Deze omringdijk sluit een rechthoekig werkterrein in, waarvan de lengte ca. 850 m en de breedte 350 m is. Het ligt in de bedoeling om de buitenpolder van Maltha ongeveer gelijktijdig met het gereedkomen van het schutsluizencomplex van een hoogwaterkerende dijk te voorzien, ter vervanging van de thans aanwezige bekading die enige malen per jaar overloopt, waardoor de buitenpolders worden geïnundeerd. Met de aanleg van het noordelijk deel van deze bedijking zal op hetzelfde moment een aanvang worden ge maakt als met de bouwput voor de schutsluizen. Dit dijkvak sluit aan op de bestaande bandijk even bewesten de werkhaven in Willemstad. Situatie van de bouwput 23 HOEKSCHE WAARD HARINGVLIET HOLLANDSCH DIEP .BOUWPUT SCHUTSLUIS WILLEMSTAD NOORD FLAKKEE BRABANT VOLKERAK

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 13