Voor de dijk van de polder Wieldrecht langs de Dordtsche Kil, ter lengte van 2875 m,
ten zuiden van de vergrote zeehaven (Julianahaven), werd in 1957 door het water
schap De Dordtse Dijkring een verbeteringsplan opgesteld, waarbij rekening werd
gehouden met de eisen die aan een Deltawerk gesteld worden. Met de uitvoering van
dit werk onder gemeenschappelijke directie van waterschap en provinciele waterstaat
werd in 1958 begonnen.
Het zuidelijk deel van deze dijk ter lengte van ca. 1900 m, waar een brede buitenberm
aanwezig was, werd naar de buitenzijde met klei verzwaard en verhoogd. De voor het
gehele werk benodigde klei werd aan deze buitenberm ontleend.
Het noordelijk deel ter lengte van ca. 800 m, waar slechts een smalle buitenberm
aanwezig was en over ca. 200 m een bebouwing aan de buitenzijde, werd naar de
binnenzijde verzwaard door middel van een zandaanvulling met kleibekleding.
Op het noordelijk deel met bebouwing is de weg op de kruin gehandhaafd, overigens
is de voorheen op de kruin aanwezige grindweg vervangen door een weg op de binnen-
berm.
De totale kosten van het uitgevoerde werk hebben rond f 830 000 bedragen, terwijl
verder nog een vergoeding werd uitgekeerd voor het afbreken van panden, die de uit
voering van het plan in de weg stonden.
Vorderingen van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde werken
in het tijdvak 1 januari1 april 1960
De bouw van de uitwateringssluizen in het Haringvliet
Bemaling
De werkzaamheden ten behoeve van de bemaling bestaan thans in hoofdzaak uit
het onderhoud van de afvoerleidingen en de onderwaterpompen en het uitvoeren van
controlemetingen op de opbrengst der pompen en de diepte van de grondwaterstanden
op verschillende plaatsen in de bouwput. In totaal zijn 65 onderwaterpompen in
bedrijf. Terwille van de overdracht van de belasting op de ondergrond is het beter
dat de betonvulling in de landhoofdvleugels, die worden gefundeerd op kofferdam-
wanden bestaande uit een dubbele stalen damwand, waartussen onderwaterbeton zou
worden gestort, in de droge wordt uitgevoerd.
Door uitvoering in de droge wordt nl. voorkomen, dat eventueel een tijdens de ont
graving of het betonstorten gevormde sliblaag wordt opgesloten tussen de beton en de
ondergrond, waardoor te zijner tijd zettingen van de vleugels zouden kunnen optreden.
In verband hiermede wordt tijdens de uitvoering van de betonvulling tussen de koffer-
damwanden ter plaatse van iedere vleugel een extra spanningsbemaling van 13 bron
nen aangebracht, teneinde de grondwaterstand ter plaatse tot ca. 26 m beneden N.A.P.
te verlagen.
Met de uitvoering van deze extra bemaling voor de zuidwestelijke vleugel is een aan
vang gemaakt; 5 bronnen zijn hiervoor in bedrijf.
Betonwerk
De betonwerken voor de pijlers 16 t/m 13, de vloeren 17 t/m 14 en de vleugels en het
middengedeelte van het zuidelijk landhoofd zijn in uitvóering, waarvoor in deze
periode 25 000 m3 gewapend beton en 9000 m3 onderwaterbeton werden gestort, terwijl
3000 t wapeningsstaal werd gevlochten.
Begonnen werd met de opbouw van pijler 15 en 16; grote zorg wordt besteed aan de
bekistingen speciaal ter plaatse van de gebogen vlakken voor de schuifaanslagen. De
bekistingen worden opgebouwd uit grotere en kleinere stalen elementen.
Voor de opbouw vanaf N.A.P. 5,50 m tot een hoogte van N.A.P. 18 m van het
zuidelijk landhoofd en de pijlers zijn in de afgelopen drie maanden een vijftal z.g.
Peiner bouwkranen aangevoerd en opgesteld. Deze hoge, elektrisch aangedreven
kranen wegen 120 t per stuk en kunnen bij een topschijfhoogte van 37,50 m een last
van 3,2 ton over een vlucht van 40 m verplaatsen.
39
38