De kranen zijn dus uitermate geschikt voor het storten van beton en het verplaatsen van wapeningsstaal en stalen bekistingselementen voor de bovenbouw. Voorts zijn eveneens aangevoerd voor het storten van de bovenbouw een tweetal betonstort- trechters met een inhoud van 2,1 m3, voorzien van een hydraulisch bekrachtigde stortklep. De hydraulische bekrachtiging van de oliecylinders geschiedt door het ophijsen van de volle storttrechter. Boven het stort aangekomen is de storttrechter, door een zeer geringe trekkracht aan een hefboompje, door één arbeider te bedienen. De te lossen hoeveelheid is nauwkeurig te regelen. Het maken van betonnen funderingspalen in een drietal fabrieken gaat voort; in totaal zijn ca. 13 000 palen gemaakt. Het grootste deel van de lange palen (van 1824 m lengte) wordt thans voorzien van een hoogwaardige staalwapening, die voor het storten van de palen wordt voor gespannen. Na het verharden van de beton zijn deze palen minder kwetsbaar tijdens het transport en bij het heien wordt de slagenergie van het stoomheiblok op de kop beter naar de punt van de paal overgebracht, waardoor de palen zeer geschikt zijn voor het zware heiwerk in de grotendeels zanderige grond. Grondwerk Het ontgraven van de kofferdammen langs de sluisvloer en de vleugels van het noorde lijk en zuidelijk landhoofd werd voortgezet. Ongeveer 25 000 van de 70 000 m3 grond is nu ontgraven. De ontgraving in de koffer- dammen langs de zee- en rivierzijde van de sluisvloer, tot op N. A.P. 18 m, is voor ca. 80 voltooid. Uitgezonderd het later aanvullen en ophogen achter beide landhoofden (ca. 340 000 m3) is het overige grondwerk, op enkele kleine ontgravingen na, voltooid. Heiwerk stalen damwand De kofferdammen langs de zee- en rivierzijde van de sluisvloer, resp. 1028,80 m' en 1048,50 m' lang, zijn voltooid. Aan de zeezijde bestaat de kofferdam uit planken BZ II M, lengte 12,20 m, onderkant N.A.P. 25,60 m. Aan de rivierzijde hebben de planken BZ II H een lengte van 16,15 m, terwijl de onderkant hier reikt tot N.A.P. 25,35 m. De koffers zijn buitenwerks 2 m breed. Tri de noordwestelijke, noordoostelijke en zuidwestelijke vleugels werd voortgegaan met het heien van de vleugel- en kofferwanden. Totaal is ca. 17 500 ton stalen damwand verwerkt, waarvan in de afgelopen drie maanden ca. 3250 ton. 40 Het storten van de beton door de brug in de trechter De stortbrug met een beton- auto boven een van wapening voorzien vloerveld De aan de onderkant van de brug verrijdbaar bevestigde trechter brengt het beton in het vloerveld Foto's Cambier, Brielle

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 22