De kranen zijn dus uitermate geschikt voor het storten van beton en het verplaatsen
van wapeningsstaal en stalen bekistingselementen voor de bovenbouw. Voorts zijn
eveneens aangevoerd voor het storten van de bovenbouw een tweetal betonstort-
trechters met een inhoud van 2,1 m3, voorzien van een hydraulisch bekrachtigde
stortklep.
De hydraulische bekrachtiging van de oliecylinders geschiedt door het ophijsen van de
volle storttrechter. Boven het stort aangekomen is de storttrechter, door een zeer
geringe trekkracht aan een hefboompje, door één arbeider te bedienen.
De te lossen hoeveelheid is nauwkeurig te regelen.
Het maken van betonnen funderingspalen in een drietal fabrieken gaat voort; in
totaal zijn ca. 13 000 palen gemaakt.
Het grootste deel van de lange palen (van 1824 m lengte) wordt thans voorzien van
een hoogwaardige staalwapening, die voor het storten van de palen wordt voor
gespannen.
Na het verharden van de beton zijn deze palen minder kwetsbaar tijdens het transport
en bij het heien wordt de slagenergie van het stoomheiblok op de kop beter naar de
punt van de paal overgebracht, waardoor de palen zeer geschikt zijn voor het zware
heiwerk in de grotendeels zanderige grond.
Grondwerk
Het ontgraven van de kofferdammen langs de sluisvloer en de vleugels van het noorde
lijk en zuidelijk landhoofd werd voortgezet.
Ongeveer 25 000 van de 70 000 m3 grond is nu ontgraven. De ontgraving in de koffer-
dammen langs de zee- en rivierzijde van de sluisvloer, tot op N. A.P. 18 m, is voor ca.
80 voltooid.
Uitgezonderd het later aanvullen en ophogen achter beide landhoofden (ca. 340 000 m3)
is het overige grondwerk, op enkele kleine ontgravingen na, voltooid.
Heiwerk stalen damwand
De kofferdammen langs de zee- en rivierzijde van de sluisvloer, resp. 1028,80 m' en
1048,50 m' lang, zijn voltooid. Aan de zeezijde bestaat de kofferdam uit planken
BZ II M, lengte 12,20 m, onderkant N.A.P. 25,60 m. Aan de rivierzijde hebben de
planken BZ II H een lengte van 16,15 m, terwijl de onderkant hier reikt tot N.A.P.
25,35 m. De koffers zijn buitenwerks 2 m breed.
Tri de noordwestelijke, noordoostelijke en zuidwestelijke vleugels werd voortgegaan
met het heien van de vleugel- en kofferwanden.
Totaal is ca. 17 500 ton stalen damwand verwerkt, waarvan in de afgelopen drie
maanden ca. 3250 ton.
40
Het storten van de beton
door de brug in de trechter
De stortbrug met een beton-
auto boven een van wapening
voorzien vloerveld
De aan de onderkant van de
brug verrijdbaar bevestigde
trechter brengt het beton in
het vloerveld
Foto's Cambier, Brielle