1
Doorsnede A van de havendam
beweging en aanzanding, is besloten eerst over te gaan tot de bouw van een korte
havendam wanneer aan de hand van de praktijk en eventueel een aanvullende model-
proef een beter inzicht in de situatie zal zijn verkregen.
De bodem van de havenkom is met het oog op de diepgang van de schepen en reke
ning houdend met een over diepte van 0,50 m in verband met eventuele aanslibbing,
die voor een deel slechts moeilijk zou kunnen worden verwijderd, gelegd op een diepte
van N.A.P. 4 m. Het merendeel der schepen kan dan onafhankelijk van het getij
(G.L.W. N.A.P. 1,50 m) van de haven gebruik maken. Deze eis moet worden ge
steld omdat de dagelijkse vangst in de namiddag moet worden verhandeld, zodat de
exportgarnalen 's avonds voor een bepaald tijdstip de grens kunnen passeren en dan de
volgende ochtend tijdig op de markt, ondermeer te Parijs, kunnen worden aangevoerd.
In verband met de uitvoering heeft de haveningang een diepte verkregen van N.A.P.
4,5 m. Na gereedkomen van het werk kan deze overdiepte profijt opleveren met het
oog op eventuele aanzanding.
De ligplaatsen voor de vissersschepen zijn geprojecteerd aan de noord- en zuidzijde
van de havenkom en-bestaan uit een vijftiental noord-zuid gerichte „boxen". In elke
box kunnen twee schepen worden gemeerd. Buiten de meest oostelijke box aan de
noord- zowel als aan de zuidzijde van de haven is ook nog een ligplaats, zodat de
haven aan een normale bezetting van 32 schepen ligplaats biedt.
Aan de noordzijde van de noordelijke steiger is voorts nog een reserve ligruimte
beschikbaar met een lengte van 100 m.
Met het oog op het grote getijverschil (ca. 3 m) moet het punt van de meergelegenheid
waaraan de bolder van een schip door middel van een kabel wordt vastgemaakt met
het getij op en neer kunnen bewegen. Daartoe wordt aan elke meerpaal die deel uit
maakt van een box een staaldraad bevestigd, waaromheen een stalen ring kan glijden
waaraan de touwen van de schepen kunnen worden vastgemaakt.
Langs de boxen is een houten loopsteiger aangebracht met een nuttige breedte van
2,70 m, waarover de garnalen in manden op wagentjes kunnen worden afgevoerd.
De bovenkant van de steiger ligt op een hoogte van N.A.P. 3 m, welk peil gemid
deld slechts tweemaal in vijfjaar door het water wordt bereikt.
10
Doorsnede B van de bankstelling
In bepaalde gevallen moet het mogelijk zijn met een vrachtauto vlak naast het schip
te komen. Daartoe is de zuidelijke steiger in oostelijke richting over 30 m doorgetrok
ken en tevens verzwaard en verbreed, zodat daarop auto's met een asdruk van 5 ton
kunnen worden toegelaten. Deze steiger kan worden bereikt via een soortgelijke
steiger die loodrecht op het haventerrein is geprojecteerd. Op 20 m oostelijk daarvan
zal een tweede steiger loodrecht op het haventerrein worden gebouwd, die eveneens
toegankelijk is voor vrachtauto's. Deze twee autosteigers dienen voor de afvoer van de
puf. In het verlengde van deze steigers zijn pontons geprojecteerd waarop lopende
banden zullen worden opgesteld. De puf kan dan vanuit de aan weerszijden van de
pontons gemeerde schepen via de lopende banden in de vrachtauto's worden gestort.
Deze wijze van lossen is gekozen omdat de puf van tijd tot tijd in veel grotere hoeveel
heden binnenkomt dan de garnalen en niet via de vismijn wordt verhandeld. Voorts is
na binnenkomst van het schip snel lossen geboden omdat eerst daarna, wanneer het
schip op zijn ligplaats is aangekomen, de garnalen aan de beurt komen, die zoals in het
voorgaande werd beschreven voor een bepaald tijdstip moeten worden verhandeld.
Het aantal van twee overslaggelegenheden vloeit voort uit het feit dat de aangevoerde
puf door twee fabrieken wordt afgenomen.
Bovendien wordt de puf veelal gescheiden in twee kwaliteiten waarvan de ene on
middellijk wordt afgevoerd en de andere tijdelijk op de pontons moet kunnen worden
opgeslagen.
Westelijk van de havenkom zal een bankstelling worden gemaakt, waarop twee
schepen tegelijk kunnen worden drooggezet, zodat daaraan omstreeks het tijdstip van
laagwater kleine reparaties dan wel onderhoudswerk kunnen worden verricht. Deze
bankstelling kan worden bereikt door achter de steiger, die zich aan de noordzijde
van de haven bevindt, langs te varen.
Tenslotte zal op het haventerrein een vismijn worden gebouwd waarin zeefinstalla-
ties, weegschalen, mijninstallatie, kistenopslag alsmede wachtruimte, kantoor,
toiletten en telefooncellen kunnen worden ondergebracht.
Naar verwacht wordt zal de aanleg van deze haven in mei van dit jaar worden
aanbesteed.
11
BETONBLOKKEN
BETONBLOKKEN
KRAAGSTUK
STORTSTEEN
M'JNSTEEN
[GRONDVERBETERING
J