k W
Enkele aspecten van de uitvoering van bouwput en havens
te Bruinisse
Ter voorbereiding van de werken voor de afsluiting van de Grevelingen zijn in 1958 en
1959 nabij Bruinisse een bouwput ten behoeve van een te bouwen schutsluis, een werk-
haven en een nieuwe gemeentehaven aangelegd.
De werkzaamheden bestonden in hoofdzaak uit het maken van havendammen en
haventerreinen en het baggeren van havenbassins; zij werden uitgevoerd, nadat
tevoren de vereiste grondverbeteringen waren aangebracht.
De havendammen alsmede de ringdijk van de bouwput werden voorzien van een be
kleding van betonblokken, terwijl langs de teen van de dammen ter verdediging een rij
kraagstukken werd aangebracht.
Tn de gemeentehaven werd een ca. 135 m lange loswal gemaakt van stalen damplanken,
terwijl langs deze loswal het aansluitende kadeterrein van een bestrating werd voor
zien. Tevens werden ten behoeve van de uit ca. 40 schepen bestaande vissersvloot
van Bruinisse in de gemeentehaven steigers en meergelegenheden aangelegd.
Vordering van het werk in miljoenen guldens
12
Vissersschepen in de
nieuwe gemeentehaven
van Bruinisse
Het baggerwerk
Het baggerwerk is uitgevoerd met een drietal baggermolens. De specie, die grotendeels
bestond uit slappe kleilagen, werd geklapt in de naaste omgeving van het werk in de
Grevelingen in een gebied tegenover de oude gemeentehaven van Bruinisse. De
hoeveelheid gebaggerde specie gemeten in profiel bedroeg ca. 550 000 m3. Uit op-
peilingen voor en na de uitvoering van het werk is gebleken dat binnen het vak waar
geklapt werd ongeveer tweederde deel van het materiaal is afgezet. Ter plaatse ver
minderde daardoor het dwarsprofiel van de Grevelingen met 10 a 15
Het zandbedrijf
Het zand werd gezogen aan de zuidzijde van de Slaak ten noorden van St. Philipsland.
Ofschoon met de bakken bij het transport van winzijde naar perszijde en omgekeerd
steeds de drukke scheepvaartroute Zijpe-Krammer moest worden gekruist hebben zich
hierbij geen moeilijkheden voorgedaan.
13
UITGEVOERD
ÉÉiltilÈi
I? Pi pppfp !gc
WERKPLAN
O
MEI JULI SEPT NOV.
1958
MRT MEI JULI SEPT NOV