B"
m
r
.j
1
PT
dfc
16
geregistreerd en vanwaar uit een gelijktijdig bewegen van alle schuiven, zowel als
daarvan afwijkende handelingen in bijzondere gevallen, het beste kan worden
geregeld.
Voor het bepalen van het tijdstip van opening en van de grootte van de in te stellen hef-
hoogte dient te worden beschikt over gegevens van waterstanden, afvoeren, wind
sterkte- en richting, golfhoogte, zoutgehalte e.d. Het ligt in de bedoeling deze gegevens
centraal te verwerken, waartoe het opstellen van een elektronische apparatuur, bij
voorkeur in de nabijheid van de sluis, noodzakelijk is.
Voor het onderbrengen van de dieselaggregaten, van de noodzakelijke bedienings
ruimte en van de elektronische apparaten is een gebouw nodig. Tevens kan in dit
gebouw ruimte worden gereserveerd voor een kantoor van de onderhoudsdienst,
magazijnen en werkplaatsen voor monteurs en schilders, een kantine voor het per
soneel en een ontvangstruimte voor bezoekers. Ook voor een woning voor een con
cierge, alsmede voor een garage en fietsenbergplaats moet worden gezorgd. Het ge
bouw wordt geplaatst op het gedeelte van de dam dat de verbinding zal vormen tussen
de spuisluis en de schutsluis, opdat ook de schutsluis zo nodig op gemakkelijke wijze
stroom van de eigen centrale kan betrekken. De ligging is zodanig gekozen dat uit de
bedieningszaal, die op een hoog peil werd ontworpen, de binnenzijde van de uit
wateringssluis is te overzien. Hierdoor zal zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen
Perspectiefschets van het centraal bedieningsgebouw
DIESELRUIMTE
VOEDING DIESELRUIMTE
laagspanningsruimte
- - GARAGE
n
DIENSTWONING
ACCU
RUIMTE
BEGANE GROND
M
UITWATERINGSSLUIZEN
BEDIENtNGS"
SgHUTSLU^
BEDIENINGS
RUIMTE
KABELRUIMTE
KANTINE EN
KANTOREN
BEGANE
GROND
KABELRUIMTE
WERKPLAATS
EN MAGAZ'JN
^28.0?
213
DOORSNEDE A-B
HOOGTEMATEN TOV NAP
17