Situatie van de ontworpen brug bij Numansdorp zoek plaats gevonden. Aan de hand van een model is nagegaan in hoeverre de lengte van de brug zou kunnen worden beperkt door een gedeelte van de oeververbinding uit te voeren als een, aanmerkelijk goedkopere, zanddam. Zoals in het eerder genoemde Driemaandelijks Bericht is beschreven, dient de brug zo te worden aangelegd dat verschillende mogelijkheden tot normalisatie van het Haring vliet open blijven. Met name moet de rivier zonodig met ruime bogen, waarvan de straal op ongeveer tienmaal de rivierbreedte is te stellen, zuidelijk van het eiland Schema van de overspanningen FLAKKEE i i i i i i i n i n R~~rrm-i i i i I I I I TT N.A.R 10 X 106.00 20 ït/fie HOLLAHOSCti <orttwc>rpen feryg rsnrjAsens - 40T}M+. mx&w noordbrabant t ff 1 2 Km Tiengemeten kunnen worden geleid, waarbij het Vuile Gat moet kunnen worden afgesloten. Bovendien moet de mogelijkheid van ijsafvoer onder de brug onder alle omstandig heden verzekerd blijven, waarbij ook met de afmetingen van afzonderlijke ijsschotsen rekening dient te worden gehouden. In verband met dit laatste is op grond van ervaringen bij de Moerdijkbruggen geëist dat de afstanden tussen de brugpijlers niet kleiner zijn dan bij deze bruggen, d.w.z. tenminste 100 m. Bij de bepaling van de totale benodigde ijsafvoerende breedte moet in aanmerking worden genomen dat onder de huidige omstandigheden ijs niet alleen uit de Nieuwe Merwede wordt aangevoerd, doch ook op het Hollandsch Diep zelf wordt gevormd. Geschiedt de afvoer van deze ijsmassa's thans grotendeels via het Volkerak, na af sluiting hiervan zal alleen nog de weg naar zee via het Haringvliet beschikbaar zijn. Jarenlange studies en verschillende waarnemingen wettigen echter het vertrouwen dat de ijsvorming op het Hollandsch Diep en op de Merwede is te beperken. Bijvoorbeeld zal het losraken van tussen de kribben gevormde ijsvelden kunnen worden tegen gegaan. Bovendien is tijdens herstelwerkzaamheden aan de Moerdijkbruggen in de jaren na de laatste wereldoorlog gebleken dat aldaar de problemen bij een breedte van 600 a 700 m/niet onoplosbaar zijn. Op grond hiervan is het verantwoord geoor deeld de totale ijsafvoerende breedte van de nieuwe brug op rond 1000 m te stellen. Daar de door de basculebrug te overspannen opening en de daarbij aansluitende zij overspanning voor ijsafvoer ongeschikt zijn, zal de totale lengte van de brug ten minste 1200 m bedragen. Deze maat vormde het uitgangspunt voor het modelonderzoek naar de wijze waarop de rivier ter plaatse van de geprojecteerde brug zou kunnen worden 'ingesnoerd' met het oog op de hoeveelheden water die onder verschillende omstandigheden moeten worden doorgelaten. Hierbij is o.m. te denken aan de huidige getijbeweging, aan de getijstromen die zullen optreden als het Volkerak is afgesloten en aan de hoge rivier- afvoeren die zullen worden geloosd door de grote uitwateringssluizen bij Hellevoet- sluis. Het bleek dat het uitbouwen van een landhoofd aan de noordzijde in de aldaar be staande diepe geul grote moeilijkheden zou opleveren en ernstige ontgrondingen ten gevolge zou hebben. Aan de zuidzijde bleek het uitbouwen van een dam op minder bezwaren te stuiten, mits voor enige geleiding van de stroom en enige verdieping van de rivier ter plaatse van de brug is zorg gedragen. Een dergelijke verdieping is bovendien gewenst ten behoeve van het drijvend materieel dat nodig is bij het maken van de pijlers, bij de montage van de brug of tijdens ijsbreken. Daar de weg te baggeren hoeveelheid zand voor het maken van de aansluitende weg gedeelten kan worden gebruikt, behoeft dit geen extra kosten met zich te brengen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 12