KülS
De uitvoering van het werk geschiedt in twee fasen. In de eerste fase zal aan de binnen
zijde van de dijk klei worden ontgraven en in een perskade worden opgeslagen, zodat
later hiervan een bekleding gemaakt kan worden.
Vervolgens zal tussen de deels afgegraven zeedijk en de opgeworpen perskade zoveel
zand worden opgespoten als nodig is om het gewenste dijkprofiel tot stand te brengen.
De tweede fase omvat het onder definitief profiel brengen van de zeedijk.
Door het Laboratorium voor Grondmechanica te Delft is een uitvoerig onderzoek
ingesteld naar de stabiliteit van het nieuwe dijklichaam en naar de te verwachten
zakkingen van de ondergrond.
Door de aanwezigheid van slappe en samendrukbare lagen in de ondergrond bleek
het niet verantwoord de nieuwe dijk ineens onder profiel te brengen. Er worden
onder de kruin van de dijk zettingen verwacht van ongeveer 2 m.
Bij de uitvoering van de eerste fase, waarop de genoemde aanbesteding betrekking
heeft, zal gewerkt worden in vaklengten van ca. 400 m. Per vak zullen achtereen
volgens de zandlagen I en II worden opgespoten en na gereedkoming van deze
lagen over de gehele lengte van het dijkvak laag III.
Pas na twee a driejaren zal het dijklichaam onder het definitieve profiel kunnen worden
gebracht. Daarbij is gerekend op een uiteindelijke kruinhoogte van de dijk van N.A.P.
8,50 m. Bij de bepaling van deze hoogte is uitgegaan van een stormvloedhoogte
van N.A.P. 6,20 m te Delfzijl. De nieuwe dijk krijgt een buitenberm ter breedte
van 8 m en een binnenberm met een verharde weg.
Een gedeelte van de verzwaring van de zeedijk langs de Eems is in 1958 reeds gereed
gekomen. Het betreft een ca. 300 m lang vak langs het terrein van de Koninklijke
Nederlandse Soda-Industrie te Delfzijl. Bij de aanleg is gerekend op een uiteindelijke
kruinhoogte van N.A.P. 8,20 m, een kruinbreedte van 2 m, een buitenbeloop van
1 op 4 zonder hooggelegen buitenberm en een binnenbeloop van 1 op 3.
Het industrieterrein ter plaatse was tevoren opgespoten tot ca. 2,40 m boven N.A.P.
De verzwaring is uitgevoerd met klei, vrijkomende uit de zeedijk die moest worden
afgegraven ten behoeve van de toeleiding naar het nieuwe zeesluizencomplex. De
kosten hebben rond f 121 500 bedragen.
52
t'Z
E
i*
ës
ös
z a
SÏ
sx
if
1
a
1 383 S|
.E-S B 33
oë-°
sJs.sjê'S
st g-s* a
osaJ si
oJlt
1 s s
- "1 gl
■SS&8 I
-lil*
i|sI
2lëgg
.S'sü!15
00
U'S-S
9
9
9
53
•c 2
Ot
id e
S
E c
ta o
CN
.c 2
E c
cd o
Cd rj
<u «i
C S>
cd 3
ca o
PQ
es
ca
'S c
J SJ
■S 2
gO
a
sit
2 o
SP.
O) <U
c
cd
ca
e E
u O.
O
ti o
"CC
u PP
■gj3-g
CO u
"O
"G
cd
CU
cu
cd
E
E
JU
(U
JU
u
u
0
CU
G
Ui
_c
t3
'S
3
c
cd
X
0^
Pu
CC L CUP
cd cd E :g»
o
G O .E "ft
I E S
O -3 P <U
0 '3 45
H U - 2 c
+7* *2 u rt
22 c c c
O c 3 O) -3
Ss§-Sgg
«ïui e cu
n c C offl
<N C U C MÏÏ
.0.0 mij
u o j ®S.O
c 2 u u o
X O M.ÊP 5- Z
a g-c-g-d a
Sa r- 3 u u
3 3 <u a>
n O
c 2 S*C
c c
cd T3 <D
Ct3
5 ca C
3 cd
o u u
13
<0 2 m e
•o offl a
5 c o e
cu Z cd
g tü u U>
- CL1,
c^ c
cd C
43
i_
c 2 2 C
s o
o «J 5 a
§u
r u-O
c i-s c
~,.s
m15
c u :c
'E cu 2 "d
2 E o cu
o c o..*
3 0*3
2-S^
60 T3 f
is 0
5 bo cd
C G G r-
C
U o*3
h 2 00
c
O 0J o <u
uD ui
JS c fj c
O'S c "P?
O 60 o r-"d
S SS*!
2 -0 o.
C 3 o cd
c S 2 "d js
O cd o w
m fi S e
.s e -a-3
E u o 2 c
8|§S§
"O J C I
3 u
o B E a
S'3"u
cc o
g^-ö O o
Ü3 gS C
S» IP Oc-d cu
w ca c bo
O co 'S a
a
cu Q
•ow
E E
■SX
SC
3 2
Cü
So C 2
.2
cu .g
M 5 O
o fcX
0)
3) c X
c st
cu ca ao
wJ= e
Cif-
cu O c
ap
- C 60
ca 'Pu o
•2 g
8 'S"3 m
a o M a
- o C-C
•d u "3
E
ca o
2vo l.P
ca-c e
pp E 2 3
ts - &a
cd C 3 G
c a Sas
2
5 a o -0 s
g E^-gg
(U r- V
O H r- I-
■sa
bo w
E c
"5 'G
B-3
cd
S S
G
60
oo
o "S .S
■x sÊjo
2 Ë.2
ga
-M
a e
s e
2 s
E K
E a
Q
W
0
w
Q
tü
00
\o
m
O's
VO
m
0
r*
m