KülS De uitvoering van het werk geschiedt in twee fasen. In de eerste fase zal aan de binnen zijde van de dijk klei worden ontgraven en in een perskade worden opgeslagen, zodat later hiervan een bekleding gemaakt kan worden. Vervolgens zal tussen de deels afgegraven zeedijk en de opgeworpen perskade zoveel zand worden opgespoten als nodig is om het gewenste dijkprofiel tot stand te brengen. De tweede fase omvat het onder definitief profiel brengen van de zeedijk. Door het Laboratorium voor Grondmechanica te Delft is een uitvoerig onderzoek ingesteld naar de stabiliteit van het nieuwe dijklichaam en naar de te verwachten zakkingen van de ondergrond. Door de aanwezigheid van slappe en samendrukbare lagen in de ondergrond bleek het niet verantwoord de nieuwe dijk ineens onder profiel te brengen. Er worden onder de kruin van de dijk zettingen verwacht van ongeveer 2 m. Bij de uitvoering van de eerste fase, waarop de genoemde aanbesteding betrekking heeft, zal gewerkt worden in vaklengten van ca. 400 m. Per vak zullen achtereen volgens de zandlagen I en II worden opgespoten en na gereedkoming van deze lagen over de gehele lengte van het dijkvak laag III. Pas na twee a driejaren zal het dijklichaam onder het definitieve profiel kunnen worden gebracht. Daarbij is gerekend op een uiteindelijke kruinhoogte van de dijk van N.A.P. 8,50 m. Bij de bepaling van deze hoogte is uitgegaan van een stormvloedhoogte van N.A.P. 6,20 m te Delfzijl. De nieuwe dijk krijgt een buitenberm ter breedte van 8 m en een binnenberm met een verharde weg. Een gedeelte van de verzwaring van de zeedijk langs de Eems is in 1958 reeds gereed gekomen. Het betreft een ca. 300 m lang vak langs het terrein van de Koninklijke Nederlandse Soda-Industrie te Delfzijl. Bij de aanleg is gerekend op een uiteindelijke kruinhoogte van N.A.P. 8,20 m, een kruinbreedte van 2 m, een buitenbeloop van 1 op 4 zonder hooggelegen buitenberm en een binnenbeloop van 1 op 3. Het industrieterrein ter plaatse was tevoren opgespoten tot ca. 2,40 m boven N.A.P. De verzwaring is uitgevoerd met klei, vrijkomende uit de zeedijk die moest worden afgegraven ten behoeve van de toeleiding naar het nieuwe zeesluizencomplex. De kosten hebben rond f 121 500 bedragen. 52 t'Z E i* ës ös z a SÏ sx if 1 a 1 383 S| .E-S B 33 oë-° sJs.sjê'S st g-s* a osaJ si oJlt 1 s s - "1 gl ■SS&8 I -lil* i|sI 2lëgg .S'sü!15 00 U'S-S 9 9 9 53 •c 2 Ot id e S E c ta o CN .c 2 E c cd o Cd rj <u «i C S> cd 3 ca o PQ es ca 'S c J SJ ■S 2 gO a sit 2 o SP. O) <U c cd ca e E u O. O ti o "CC u PP ■gj3-g CO u "O "G cd CU cu cd E E JU (U JU u u 0 CU G Ui _c t3 'S 3 c cd X 0^ Pu CC L CUP cd cd E :g» o G O .E "ft I E S O -3 P <U 0 '3 45 H U - 2 c +7* *2 u rt 22 c c c O c 3 O) -3 Ss§-Sgg «ïui e cu n c C offl <N C U C MÏÏ .0.0 mij u o j ®S.O c 2 u u o X O M.ÊP 5- Z a g-c-g-d a Sa r- 3 u u 3 3 <u a> n O c 2 S*C c c cd T3 <D Ct3 5 ca C 3 cd o u u 13 <0 2 m e •o offl a 5 c o e cu Z cd g tü u U> - CL1, c^ c cd C 43 i_ c 2 2 C s o o «J 5 a §u r u-O c i-s c ~,.s m15 c u :c 'E cu 2 "d 2 E o cu o c o..* 3 0*3 2-S^ 60 T3 f is 0 5 bo cd C G G r- C U o*3 h 2 00 c O 0J o <u uD ui JS c fj c O'S c "P? O 60 o r-"d S SS*! 2 -0 o. C 3 o cd c S 2 "d js O cd o w m fi S e .s e -a-3 E u o 2 c 8|§S§ "O J C I 3 u o B E a S'3"u cc o g^-ö O o Ü3 gS C S» IP Oc-d cu w ca c bo O co 'S a a cu Q •ow E E ■SX SC 3 2 Cü So C 2 .2 cu .g M 5 O o fcX 0) 3) c X c st cu ca ao wJ= e Cif- cu O c ap - C 60 ca 'Pu o •2 g 8 'S"3 m a o M a - o C-C •d u "3 E ca o 2vo l.P ca-c e pp E 2 3 ts - &a cd C 3 G c a Sas 2 5 a o -0 s g E^-gg (U r- V O H r- I- ■sa bo w E c "5 'G B-3 cd S S G 60 oo o "S .S ■x sÊjo 2 Ë.2 ga -M a e s e 2 s E K E a Q W 0 w Q tü 00 \o m O's VO m 0 r* m

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 29