erkend dat zij risico's met zich brengt, die enerzijds de stabiliteit van de dam en de
aansluitende geulbodem in de periode met grote stroomsnelheden en anderzijds de
stabiliteit van de brug, c.q. de bedrijfszekerheid van het transportsysteem bij een
kabeloverspanning betreffen.
Een voordeel van de geschetste wijze van sluiting boven het gebruik van caissons is
dat het sluitgat kan worden aangepast aan het geulprofiel dat aanwezig is. Er zijn dus
geen inbaggeringen nodig voor de vorming van een geschikt sluitgatprofiel zoals bij de
caissonmethode het geval is. Bovendien heeft men bij een geleidelijke sluiting geen
problemen van onderloopsheid, terwijl bij de caissonmethode juist aan de afdichting
tussen drempel en caissonbodem veel zorg moet worden besteed. Aan de afwerking
van de drempel van het sluitgat behoeven daarom bij een geleidelijke sluiting geen
speciale eisen te worden gesteld, terwijl dit punt bij toepassing van caissons veel
aandacht vereist. Tenslotte is een voordeel van de geleidelijke sluiting dat men na het
aanbrengen van de sluitdam een constructie heeft verkregen die bestand is tegen de
winterstormen. Na het plaatsen van de caissons zal men daarentegen in het sluitings
jaar nog zeer grote hoeveelheden zand moeten verwerken en van een bescherming
moeten voorzien alvorens een stormbestendige constructie is verkregen.
Voordat definitief kan worden bepaald welke methode voor de grote zeegaten
dient te worden toegepast, zal nog veel onderzoek nodig zijn. Elke methode die in
beginsel voor de zeer wijde zeegaten in aanmerking komt zal echter eerst in de praktijk
moeten worden beproefd. Een dergelijke proefneming geeft een goed beeld van de
moeilijkheden die moeten worden overwonnen en van de kosten die met de afsluiting
zijn gemoeid, terwijl ook een beter inzicht wordt verkregen betreffende de risico's
die de methode in de verschillende fasen van uitvoering met zich brengt.
Voor de nabij Veere in 1961 tot stand te brengen afsluiting is als oplossing de doorlaat-
caisson gekozen, omdat met het plaatsen van caissons reeds veel ervaring is verkregen
en men niet meer terugschrikt voor het tot zinken brengen van grote elementen.
De afsluiting van het Veersche Gat moet worden gezien als de grote proef voor de
doorlaatcaissons, waarbij men hoopt dat de voor deze sluiting ontwikkelde caissons
hun bruikbaarheid zullen bewijzen.
De methode van de geleidelijke sluiting zal wellicht kunnen worden beproefd bij een
van de andere minder omvangrijke sluitingen, waarbij wordt gedacht aan de noorde
lijke geul van de Grevelingen, die in 1963 moet worden afgesloten.
Het zal dan van de verhouding van de risico's en de kosten afhangen waartoe men
tenslotte voor het afsluiten van de sluitgaten in het Brouwershavensche Gat en de
Oosterschelde zal besluiten.
Recreatie aan en op het Veerse Meer
Recreatie is in haar verschillende vormen de laatste tijd van steeds grotere betekenis
geworden. Dit geldt in het bijzonder voor de openluchtrecreatie. Enerzijds heeft de
moderne mens deze vormen van ontspanning meer nodig dan de mens van een eeuw
geleden, omdat nu een veel groter percentage der bevolking in steeds aangroeiende
stedelijke agglomeraties woont waar men zijn werk verricht opgesloten tussen vier
muren. Bovendien laat de tegenwoordige stedebouw slechts weinigen in het genot van
een eigen stukje terrein, waar men zich nog met de natuur verbonden kan voelen.
Hierdoor neemt de behoefte aan een tijdelijk verblijf in de vrije natuur toe. Anderzijds
heeft de moderne mens veel meer mogelijkheden deze wens in vervulling te doen gaan
Ontwikkelingsplan Veerse Meer 1960
9
8
VROUWENPOLDER
KAMPERLAND
KORTGENE
IDDELBURG
IEER-ARENDSKERKE
WALCHEREN ZUID - BE VELAND
RECREATIE WATERSPORT-EN RECREATIECENTRA JACHTHAVENS EN SECUNDAIRE VOORZIENINGEN
I. j AGRARISCH GEBRUIK NIEUWE WEGEN KAMPEERCENTRA
NATUURRESERVATEN ZOMERWONINGEN EN OF BUNGALOWS PROEFTERREIN OESTER- EN MOSSELTEELT