Centraal bedieningsgebouw voor de uitwateringssluizen in de dam door het Haringvliet straal van 225 km woont een bevolking van 25 tot 30 miljoen zielenvoor deze zou weekeinde-recreatie in het gebied in aanmerking kunnen komen. Ook voor langdurig vakantiebezoek vindt men in de omgeving van het Veerse Meer een aantal gunstig gelegen punten. Voorts is van betekenis dat het Veerse Meer met zijn veelzijdige recreatiemogelijkheden het voor de industrie aantrekkeüjk kan maken in nabij gelegen gebieden nieuwe bedrijven te vestigen. Daar vele bedrijven hun personeel van elders kunnen aantrekken en spreiding van de industriële activiteit buiten de Randstad Holland wordt aan gemoedigd, kan in sommige gevallen de aanwezigheid van een gewaardeerd recreatie gebied bij de keuze van een vestigingsplaats een factor van belang zijn. De huidige haveningang van Kort gene Foto Artica Press 14 Zoals bekend mag worden verondersteld zullen in de uitwateringssluizen in de dam door het Haringvliet 17 openingen komen, elk met een doorstromingsbreedte van 56,50 m. Deze openingen worden afsluitbaar met stalen segmentschuiven, zowel aan de zeezijde als aan de rivierzijde. De hiertoe in totaal benodigde 34 schuiven worden hydraulisch bewogen. Het is bij het openen en sluiten van de doorstroomopeningen van de sluis van groot belang dat hetzij alle buiten-, hetzij alle binnenschuiven gelijktijdig in werking worden gesteld. Hierdoor kan een onregelmatige uitstroming, die een ernstige aanval op de stortebedden en de bodem zou veroorzaken, worden vermeden. Bovendien is het nodig dat in bepaalde omstandigheden in ko^te tijd over de totale doorstroomopening kan worden beschikt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer ten gevolge van een storm de buitenwaterstand gedurende enige getijden ver boven de normale laagwaterstanden is gebleven, terwijl tevens langs de rivieren Rijn en Maas een sterke afvloeiing van water plaats vindt. Onder deze omstandigheden zal ter voor koming van gevaarlijk hoog water in het gebied van onze benedenrivieren de sluis moeten worden geopend zodra de waterstand aan de zeezijde daarvan is gedaald beneden het peil van het binnenwater. Deze overwegingen leiden tot de eis dat de 17 schuiven gelijktijdig met een hefsnelheid can ca. 1 cm per seconde moeten kunnen worden geopend. Dit betekent dat ten be hoeve van iedere schuif een motorvermogen van 120 P.K. aanwezig moet zijn. Aange zien elke schuif aan beide uiteinden in werking wordt gesteld door middel van een hydraulisch hefmechanisme, aangedreven door een elektromotor, zijn in totaal voor de beweging van de 34 grote schuiven 68 elektromotoren benodigd, elk met een ver mogen van 60 P.K. Het hydraulisch hefmechanisme bestaat telkens uit een tweetal plunjers die door middel van een oliepomp, aangedreven door een elektromotor, worden bewogen. Om onder alle omstandigheden over elektrische stroom voor de bediening te kunnen beschikken, wordt niet volstaan met aansluiting op het elektrisch krachtnet van een daartoe in aanmerking komende centrale, maar wordt een eigen stroomopwekking noodzakelijk geacht. Hiertoe zullen twee dieselaggregaten van elk 1300 P.K. in de nabijheid van het kunstwerk worden opgesteld, benevens een hulpaggregaat van 300 P.K. ten dienste van verlichting en andere doeleinden, zoals het bewegen van de schui ven in de zoutafvoerriolen en in de visriolen. Omdat een ongebruikt blijven van deze eigen centrale onverenigbaar is met een goed onderhoud en de beweging van de schuiven doorgaans slechts één- of tweemaal per dag behoeft plaats te vinden, ligt het voor de hand deze aggregaten in te schakelen bij de stroomvoorziening voor normaal gebruik. De stroomafname van het openbare elektrische net kan daardoor beperkt blijven. Voor een overzichtelijk sluisbedrijf is het gewenst dat de bediening van de schuiven geschiedt van een centraal punt uit, waar de stand van elke schuif automatisch wordt 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 9