Bovendien is de mogelijkheid onder ogen gezien dat de grond onder de zware pijlers op de ene plaats iets meer wordt samengedrukt dan op de andere, zodat een pijler ten opzichte van een andere iets scheefzakt en de ligger wordt verwrongen. Een vraag was of deze liggers, die een in verhouding tot hun lengte zeer grote hoogte hebben, als een normale balk zouden kunnen worden berekend. Om hierop een ant woord te vinden is een stalen model van de liggers gemaakt op schaal 1 100 van de ware grootte. Op dit model zijn de verschillende genoemde belastingen aangebracht en is gemeten welke (zeer kleine) vormveranderingen daarbij optreden. De proeven hebben uitgewezen dat het mogelijk is de constructie inderdaad op betrekkelijk een voudige wijze te berekenen. Zoals reeds is opgemerkt zullen de liggers worden uitgevoerd in voorgespannen beton. Zij zijn zo ontworpen dat, zolang de belastingen niet groter worden dan 1,2 x de aangenomen waarden, in het beton geen scheurtjes zullen ontstaan en dat de be lastingen zelfs 2,2 x zo groot kunnen worden voordat een ligger bezwijkt. Aangezien ook de belastingen waarop de liggers zijn ontworpen een zekere veiligheidsmarge bevatten, kan men stellen dat de constructie ruimschoots voldoende veiligheid biedt. Om de berekeningen te verifiëren is een natuurgetrouw model op schaal 1 15 van voorgespannen beton gemaakt. Hieraan is op een 700-tal punten de invloed van de verschillende belastingen gemeten. Een probleem dat nauw met de opzet van de constructie samenhangt is hoe deze zware liggers, elk met een inhoud van 3000 m3 beton, moeten worden vervaardigd. 18 Uitvoerige studie heeft tot de conclusie geleid dat de beste oplossing wordt verkregen indien de liggers in 'moten' van ongeveer 250 ton op de gereedgekomen sluisvloer in de bouwput worden gemaakt. Voor de bekistingen van deze moten is daar voldoende ruimte; het wapeningsstaal kan er zonder veel moeite worden aangebracht en ook de vloeibare beton kan ge makkelijk daarheen worden vervoerd. Zodra de driehoekige moten voldoende zijn verhard worden ze met het oog op verder transport gedeeltelijk voorgespannen. Ver volgens worden zij gekanteld en met behulp van een grote portaalkraan naast elkaar, 11,50 m boven de sluisvloer, tussen de pijlers op een stalen ondersteuningsconstructie geplaatst. De tussenruimten tussen de moten, die 0,50 m bedragen, zullen dan met beton worden opgevuld, zodat een geheel ontstaat. De liggers zullen daarna gelijkmatig worden voorgespannen, totdat zij sterk genoeg zijn om alleen op de beide uiteinden te steunen. Daarop kan de stalen hulpconstructie worden verwijderd, waartoe de liggers met behulp van vijzels enige centimeters worden opgetild. Tenslotte zullen de liggers worden neergelaten op de rubber oplegblokken op de pijlers. De voorspanning wordt in dwarsrichting verkregen met kabels waarin een blijvende trekkracht van 41,5 ton per stuk wordt aangebracht, terwijl in de lengterichting kabels met een trekkracht van 135 ton worden toegepast. In een volgende aflevering van deze Berichten zullen over de genoemde schaalmodel len en enkele andere aspecten van de nablaliggers nadere mededelingen worden gedaan. 19 Montage van de nablaligger met behulp van een stalen hulpconstructie Maquette N.V. Nestum

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 11