1
Overeenkomstig het schema is een bestek opgemaakt voor de uitvoering van het eerste
gedeelte van de Grevelingendam. Dit bestek, dat zich uitstrekt over de jaren 1961 en
1962, omvat het gedeelte op de Plaat van Oude Tonge en het gedeelte in de zuidelijke
geul. De uitvoering van het werk ter afsluiting van de noordelijke geulen en de aan
sluiting van de Grevelingendam aan de oever van Flakkee zal in een volgend bestek
worden opgenomen. Het onderzoek naar de methode van afsluiten waaraan in dit
geval de voorkeur moet worden gegeven is thans nog niet voltooid.
Het dwarsprofiel van de dam
De hoogte van de westelijke kruinlijn van het gedeelte over de Plaat van Oude Tonge
wordt N.A.P. 5,50 m.
Ter plaatse van de geul, waar als gevolg van zwaardere golfoploop een hogere kruin-
lijn noodzakelijk is, is aan de westzijde een tuimeldijk ontworpen.
Op de kruin van de dam is ruimte voor de aanleg van een vierstrooks autosnelweg
met rijbanen die door een middenberm gescheiden zijn. Daarnaast komt op de dam
een parallelweg voor het langzame verkeer. Ten behoeve van de aanleg van de
tweede hoofdrijbaan zal de tuimeldijk te zijner tijd moeten worden afgegraven. Daar
het onwaarschijnlijk is dat binnen tien jaar behoefte zal ontstaan aan een vierbaans
autoweg naar Schouwen-Duiveland, is dit geen bezwaar.
Volgens het huidige bestek zal slechts de parallelweg worden aangelegd. De weg zal
zes meter breed zijn en uit drie lagen grind-asfaltbeton worden opgebouwd; gedurende
de uitvoering kan hij als werkweg dienst doen.
Bij de aansluiting op de brug over de schutsluis, waar de weg een voormalige diepe
geul kruist, wordt over een lengte van 600 m in verband met te verwachten zettingen
een klinkerverharding aangebracht.
Langs de westzijde wordt het beloop voorzien van een bitumineuze bekleding. Ter
plaatse van de geul bij Bruinisse zal de taludverdediging tussen N.A.P. en N.A.P.
3 m worden uitgevoerd als een laag stortsteen, die wordt gepenetreerd met giet-
asfalt, een overeenkomstige constructie als wordt toegepast bij de dam door het
Veersche Gat.
Boven de gepenetreerde stortsteen zal de taludverdediging bestaan uit asfaltbeton,
die in één laag wordt aangebracht.
Op de Plaat van Oude Tonge bestaat de verdediging aan de westzijde eveneens uit
asfaltbeton. Daar echter de teen van dit damgedeelte op N.A.P. 1,50 m komt te
liggen, d.w.z. ongeveer op het peil van normaal hoog water, zodat golfaanval op deze
plaats veel geringer is dan op de damgedeelten in de geulen, is hier afgezien van de
zwaardere uitvoering met gepenetreerde stortsteen.
Langs de oostzijde van de dam, waar de golfaanval minder is dan aan de westzijde,
wordt tot een hoogte van N.A.P. 4 m een laag betonblokken als verdediging toe
gepast. Boven de betonglooiing zal een kleibekleding worden aangebracht, die met
graszaad wordt ingezaaid.
Ook op de kruin van het damlichaam zullen kleibekledingen worden aangebracht en
worden ingezaaid.
De opbouw van de drempel in de geulen onder Duiveland en de blokkering van het sluitgat
Het onderste gedeelte van de drempel zal uit zand bestaan. Naast de gebruikelijke
wijze van het aanbrengen van zand met behulp van onderlossers is in het bestek de
mogelijkheid opengehouden om bij wijze van proef het zand in het drempellichaam
te spuiten met behulp van een zich onder water bevindende buis.
De waargenomen stroomsnelheden en de in het najaar van 1960 uitgevoerde proef
neming doen verwachten dat de drempel tot N.A.P. 10 m en wellicht nog hoger
met zand kan worden opgebouwd. Daarna zal de opbouw tot N.A.P. 5 m moeten
worden voltooid met een meer stroomresistent materiaal.
Alvorens deze drempelkap kan worden aangebracht moet het zandlichaam zijn af
gedekt en aldus tegen aantasting door de stroom zijn beschermd. Voor de verdediging
van het drempelzand zullen naast de klassieke rijshouten zinkstukken tevens nylon-
Lengteprofiel van de Grevelingendam met werkschema
BRUINISSE SCHUTSLUIS
28
[XKVj 1961
ctTmrm 1962
niinii 1963
1964
4500
5000
5500 m
1500
2000