1 Overeenkomstig het schema is een bestek opgemaakt voor de uitvoering van het eerste gedeelte van de Grevelingendam. Dit bestek, dat zich uitstrekt over de jaren 1961 en 1962, omvat het gedeelte op de Plaat van Oude Tonge en het gedeelte in de zuidelijke geul. De uitvoering van het werk ter afsluiting van de noordelijke geulen en de aan sluiting van de Grevelingendam aan de oever van Flakkee zal in een volgend bestek worden opgenomen. Het onderzoek naar de methode van afsluiten waaraan in dit geval de voorkeur moet worden gegeven is thans nog niet voltooid. Het dwarsprofiel van de dam De hoogte van de westelijke kruinlijn van het gedeelte over de Plaat van Oude Tonge wordt N.A.P. 5,50 m. Ter plaatse van de geul, waar als gevolg van zwaardere golfoploop een hogere kruin- lijn noodzakelijk is, is aan de westzijde een tuimeldijk ontworpen. Op de kruin van de dam is ruimte voor de aanleg van een vierstrooks autosnelweg met rijbanen die door een middenberm gescheiden zijn. Daarnaast komt op de dam een parallelweg voor het langzame verkeer. Ten behoeve van de aanleg van de tweede hoofdrijbaan zal de tuimeldijk te zijner tijd moeten worden afgegraven. Daar het onwaarschijnlijk is dat binnen tien jaar behoefte zal ontstaan aan een vierbaans autoweg naar Schouwen-Duiveland, is dit geen bezwaar. Volgens het huidige bestek zal slechts de parallelweg worden aangelegd. De weg zal zes meter breed zijn en uit drie lagen grind-asfaltbeton worden opgebouwd; gedurende de uitvoering kan hij als werkweg dienst doen. Bij de aansluiting op de brug over de schutsluis, waar de weg een voormalige diepe geul kruist, wordt over een lengte van 600 m in verband met te verwachten zettingen een klinkerverharding aangebracht. Langs de westzijde wordt het beloop voorzien van een bitumineuze bekleding. Ter plaatse van de geul bij Bruinisse zal de taludverdediging tussen N.A.P. en N.A.P. 3 m worden uitgevoerd als een laag stortsteen, die wordt gepenetreerd met giet- asfalt, een overeenkomstige constructie als wordt toegepast bij de dam door het Veersche Gat. Boven de gepenetreerde stortsteen zal de taludverdediging bestaan uit asfaltbeton, die in één laag wordt aangebracht. Op de Plaat van Oude Tonge bestaat de verdediging aan de westzijde eveneens uit asfaltbeton. Daar echter de teen van dit damgedeelte op N.A.P. 1,50 m komt te liggen, d.w.z. ongeveer op het peil van normaal hoog water, zodat golfaanval op deze plaats veel geringer is dan op de damgedeelten in de geulen, is hier afgezien van de zwaardere uitvoering met gepenetreerde stortsteen. Langs de oostzijde van de dam, waar de golfaanval minder is dan aan de westzijde, wordt tot een hoogte van N.A.P. 4 m een laag betonblokken als verdediging toe gepast. Boven de betonglooiing zal een kleibekleding worden aangebracht, die met graszaad wordt ingezaaid. Ook op de kruin van het damlichaam zullen kleibekledingen worden aangebracht en worden ingezaaid. De opbouw van de drempel in de geulen onder Duiveland en de blokkering van het sluitgat Het onderste gedeelte van de drempel zal uit zand bestaan. Naast de gebruikelijke wijze van het aanbrengen van zand met behulp van onderlossers is in het bestek de mogelijkheid opengehouden om bij wijze van proef het zand in het drempellichaam te spuiten met behulp van een zich onder water bevindende buis. De waargenomen stroomsnelheden en de in het najaar van 1960 uitgevoerde proef neming doen verwachten dat de drempel tot N.A.P. 10 m en wellicht nog hoger met zand kan worden opgebouwd. Daarna zal de opbouw tot N.A.P. 5 m moeten worden voltooid met een meer stroomresistent materiaal. Alvorens deze drempelkap kan worden aangebracht moet het zandlichaam zijn af gedekt en aldus tegen aantasting door de stroom zijn beschermd. Voor de verdediging van het drempelzand zullen naast de klassieke rijshouten zinkstukken tevens nylon- Lengteprofiel van de Grevelingendam met werkschema BRUINISSE SCHUTSLUIS 28 [XKVj 1961 ctTmrm 1962 niinii 1963 1964 4500 5000 5500 m 1500 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 16