CAISSON
ISSON
ISSON
CAISSON
CAISSON
EE3
CAISSON
CAISSON
Tijdschema van het betonstorten en van het aanbrengen van de staalconstructie
De betoninstallatie voor de caissonbouw werd opgesteld op het terrein bij de werk-
haven nabij Veere waar ook het wapeningsstaal werd opgeslagen en bewerkt.
Elke caisson was onderverdeeld in vier storten, te wetenhet eerste stort, van de onder
kant van de caissonbodem tot 1,7 m daarboven (bodem met vloerbalken); het tweede
stort, van 1,7 m tot 14,6 m (opgaande wanden en kolommen); het derde stort, van
14,6 m tot 18 m (dek met dekbalken) en het vierde stort, van 18 m tot 20,5 m (wanden
van de ballastbak).
Zowel de portaalkraan als de drie torenkranen waren in de lengterichting van de
bouwput verrijdbaar. De eerste werd toegepast voor het aanleggen van de drainage
bedden en (in hoofdzaak) voor het opbouwen van het eerste stort van de caissons,
de torenkranen voor de verdere (hoger reikende) bouw.
Het tijdschema dat in het bestek voor de aanleg van de bouwput en de bouw van de
zeven caissons was voorgeschreven liet aan de uitvoering niet veel speling. Tijdens de
uitvoering werd aan dit tijdschema strikt de hand gehouden. Zodra het zich liet aan
zien dat, door welke oorzaak dan ook, van het schema zou worden afgeweken, werden
terstond de nodige maatregelen getroffen om de vertraging het hoofd te bieden en
in te lopen.
Begin november 1959 was de ontgraving van het bouwdok zover gevorderd dat met
het maken van het drainagebed voor de eerste caisson kon worden begonnen.
Op 31 december 1959 werd de beton voor het eerste stort van de eerste caisson aan
gebracht; het laatste betonstort, het vierde stort van de zevende caisson, kwam midden
november 1960 gereed. Het blijkt dat het vier maanden heeft geduurd alvorens met het
betonstorten kon worden begonnen, terwijl de totale tijdsduur van het betonwerk
ongeveer twaalf maanden in beslag heeft genomen.
Wanneer men lijnen trekt door de tijdstippen waarop de overeenkomstige storten
voor de verschillende caissons gereed zijn gekomen dan blijkt de lijn voor het eerste
stort een steiler verloop te zien te geven dan die voor de andere.
De werkzaamheden bij het tweede stort zijn het langzaamst verlopen. Dit stort en
niet het derde, zoals verwacht was, is tijdens de uitvoering maatgevend geweest
voor het tempo van het werk. De toepassing bij het derde stort van de z.g. rolwagen,
waarvan een beschrijving is gegeven in het Driemaandelijks Bericht nr. 13, is dus een
succes geweest.
Het vierde stort leverde geen bijzondere moeilijkheid op; het kon als z.g. stopwerk
worden uitgevoerd, dat wil zeggen op het tijdstip dat de aannemer het beste uitkwam.
18
De montage van de staalconstructie, die bij de eerste caisson aanvankelijk 30 dagen
vergde, kon al spoedig tot max. 14 dagen worden teruggebracht, zodat dit onderdeel
geen problemen meebracht en steeds voldoende vóór bleef op het betonwerk.
Aangezien het zwaartepunt van de werkzaamheden voor de bouwvakvacantie lag,
heeft het slechte weer daarna slechts een geringe invloed op de voortgang van het
werk gehad.
Omdat aan het opgestelde tijdschema streng de hand is gehouden en onmiddellijk
elke ontstane vertraging is gecompenseerd zijn de caissons op de gestelde datum
gereedgekomen. Aan de caissons is in totaal verwerkt: 11 000 m3 beton; 2 000 ton
wapeningsstaal; 2 700 ton constructiestaai.
Het bedieningsbordes bevindt zich 24 m boven de caissonbodem
Foto Rijkswaterstaat
19