De aanpassing van de havens langs het Yeerse Meer
Langs het Veerse Meer bevinden zich een zevental havens die in hoofdzaak worden
gebruikt voor de overslag van landbouwproducten, met name suikerbieten. Vóór de
afsluiting van het Veersche Gat waren deze havens alleen bij hoogwater (N.A.P. -f
1,50 m) voor de scheepvaart toegankelijk, met uitzondering van een gedeelte van de
haven van Veere dat als vissershaven dienst deed.
Op het nieuw gevormde boezemmeer zullen peilen worden nagestreefd van N.A.P.
in de zomer en van N.A.P. 0,70 m in de winter. Door deze maatregel dreigen de
genoemde havens, vooral in de winter, geheel onbruikbaar te worden. Zou men al
deze havens aan de nieuwe situatie willen aanpassen dan zijn daarmee zeer hoge
kosten gemoeid. Bovendien maken moderne methoden van overslag en de motori
sering van het vervoer het mogelijk en wenselijk dat tot een zekere concentratie wordt
besloten. Het moment is thans gunstig het aantal havens en meergelegenheden te
verminderen en de inrichting en overslagoutillage van de overige een belangrijke ver
betering te doen ondergaan.
Bij deze concentratie dient rekening te worden gehouden met historisch gegroeide
omstandigheden. Zo kan de aanwezigheid van b.v. bedrijfsgebouwen, waarin hoge
bedragen zijn geïnvesteerd en waarvan het bestaan afhankelijk is van de verbinding
te water, ertoe leiden dat een haven die om andere redenen kan vervallen toch moet
worden gehandhaafd.
Tn overleg met het provinciaal bestuur van Zeeland is, op grond van deze en dergelijke
overwegingen, vastgesteld dat de havens van Kamperland en Kortgene op Noord-
Beveland, Wolphaartsdijk op Zuid-Beveland en Veere op Walcheren aan de nieuwe
situatie moeten worden aangepast en toegankelijk moeten zijn voor binnenschepen
van 500 a 600 ton alsmede voor kleine kustvaarders met een overeenkomstige diep
gang. De overige drie havens (Spieringpolder, Geersdijk en de Piet) kunnen vervallen.
Situatie van de aan te pas
sen havens
De huidige havens van Kortgene en Kamperland
In de havens die worden aangepast zal met een belangrijk kortere loswallengte kunnen
worden volstaan dan thans, omdat het constante boezempeil de mogelijkheid schept
de schepen te allen tijde te verhalen.
Voorts zal het mogelijk worden het schip langs het stilstaande overslagmiddel te
bewegen in plaats van omgekeerd het overslagmiddel langs het schip, zoals dat tot nu
toe gebruikelijk was.
De haven te Kortgene
Deze haven bestaat uit een oud westelijk gedeelte, dat zal worden gedempt, en een
oostelijk gedeelte dat zoveel mogelijk in de nieuwe haven moet worden opgenomen,
omdat zich hier de mechanische en pneumatische overslaginstallaties bevinden be
horende bij de loodsen en de graansilo van de Coöperatieve Landbouwvereniging
Noord-Beveland.
De bestaande schoeiing zal gedeeltelijk worden gesloopt; ervóór wordt een grond-
aanvulling aangebracht met verdedigd beloop en een meergelegenheid ten behoeve
van de schepen die mechanisch of pneumatisch moeten worden geladen of gelost.
De overslaginstallaties zullen met ca. 15 m moeten worden verlengd en boven het te
maken talud moeten worden uitgebreid tot aan de nieuwe ligplaats van de schepen.
Voor de overslag van andere producten (vooral bieten en aardappelen) is een loswal
nodig met verticale wand. Een lengte van 80 m is ruimschoots voldoende om gedurende
de drukste maanden (oktober/november) van het bietenseizoen in de behoeften te
voorzien. Aangezien de havenbodem met minstens 2 m moet worden verlaagd, is het
niet mogelijk de bestaande loswal te behouden. Langs de oostzijde van de haven is
een nieuwe loswal van stalen damwand ontworpen. Voorts zullen ter weerszijden
van de loswal meerstoelen worden aangebracht ten behoeve van het verhalen van
schepen die worden geladen of gelost en van wachtende vaartuigen.
21
NOORD BEVELAND
KAMPERLAND
KORTGENE
Z AN DKREEK;
WOLPHAARTSDUK
20
Foto's Aero Camera