oude toestand
nieuwe toestand
VEERQAM
rOSWAl
aanpassing van de haven van Kortgene
Voor de verdediging van de belopen van de toegangsgeul en de westelijke begrenzing
van de havenkom is gezocht naar een constructie die, wanneer de waterstand in de
winter op een laag peil wordt gehouden, ook boven water voldoende duurzaam en
toch financieel aantrekkelijk is. Deze verdediging zal op twee manieren worden uit
gevoerd
1. een berm op een diepte van N.A.P. 1,20 m en het daarboven gelegen talud
zullen worden afgedekt met banen gebitumineerd juteweefsel (hydrofaan), waarop
een dicht aaneengesloten vlechtwerk van strippen tropisch hardhout (azobé) met
opstaande wanden van hetzelfde materiaal en een bestorting van 250 kg/m2 lichte
stortsteen
2. een berm op een diepte van N.A.P. 1,50 m en het daarboven gelegen talud
zullen worden afgedekt met een laag mijnsteen ter dikte van 50 cm, waarop een
laag gevlijde lichte stortsteen tot een hoeveelheid van 300 kg/m2.
De overige oeververdedigingen bestaan uit een combinatie van traditionele rijshouten
kraagstukken met de onder 2. genoemde constructie.
Nu de haven toch moet worden gewijzigd is op verzoek van de gemeente aan het
aanpassingsplan een uitbreiding gegeven in die zin dat de nieuwe haven geschikt wordt
voor de grootste kustvaarders (499 B.R.T.). Deze verbetering geschiedt geheel voor
rekening van de gemeente. De uitbreiding is van belang voor de aardappelhandel op
Noord-Beveland in verband met de export van de in het buitenland veel gevraagde
Zeeuwse bintjes. De haven zal een diepte krijgen van N.A.P. 4,60 m, terwijl de
bodembreedte van de toegangsgeul 17 m wordt.
De haven te Kamperland
De nieuwe haven komt op dezelfde plaats als de bestaande. Een van de overwe
gingen die tot dit besluit hebben geleid was de wens een bedrijf dat hoge bedragen
22
heeft geïnvesteerd in loodsen en silo's, die onmiddellijk ten noordoosten van de
hoogwaterkering zijn gelegen, dezelfde mogelijkheden voor een moderne wijze van
overslag te bieden als het nu reeds bezit. De huidige lengte van de toegangsgeul tot
de haven, die ca. 1300 m bedraagt, blijft dus gehandhaafd.
Kamperland is de belangrijkste haven op Noord-Beveland voor de overslag van
suikerbieten, terwijl ook vele aardappelhandelaren via deze haven hun product ver
schepen. Voor de overslag van deze en andere landbouwproducten zal een loswal
worden gemaakt met een lengte van 105 m, wat voldoende is om in de drukste
maanden van het bietenseizoen in de behoeften te voorzien. In de noordoostelijke hoek
van de haven is ten behoeve van aldaar gevestigde bedrijven een eenvoudige meer-
gelegenheid met loopsteiger geprojecteerd ter vervanging van bestaande steigers.
De diepte van de aangepaste haven (N.A.P. 3,70 m) en de breedte van de toegangs
geul (14 m) zijn berekend op binnenschepen van 500 a 600 ton en kustvaarders met
een overeenkomstige diepgang.
De constructie van de oeververdedigingen zal dezelfde zijn als te Kortgene.
De aanpassing van de haven van Kamperland
LOSWAL
oude toestand
LOSWAL
nieuwe toestand
23