24
De sociaal-economische ontwikkeling van het Deltagebied
l
oude toestand nieuwe toestand
De aanpassing van de haven van
Wolphaartsdijk
De haven te Wolphaartsdijk
Van deze haven wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt voor de afvoer van suiker
bieten.
De nieuwe haven zal ten oosten van de bestaande komen te liggen. Het baggerwerk
voor de haven kan aldus worden gecombineerd met uitgravingswerkzaamheden ten
behoeve van de uitwateringsgeul van het gemaal dat hier in aanbouw is. De
bestaande haven zal na enige aanpassing wellicht een bestemming verkrijgen ten
dienste van de watersport.
Aangezien in de nieuwe situatie een schip tijdens het laden te allen tijde kan worden
verhaald en, naar wordt aangenomen, niet meer dan één schip tegelijk behoeft te
worden gemeerd, kan de lengte van de loswal die thans 100 m bedraagt worden
teruggebracht tot 20 m. Evenals te Kamperland is de diepte van de haven gebaseerd
op binnenschepen van 500 a 600 ton.
De haven te Veere
De haven te Veere bestaat uit een ondiep gedeelte, dat in gebruik is als landbouwhaven
en een dieper gedeelte dat ligplaats biedt aan de garnalenvissers.
Voor deze vissers is een nieuwe haven gemaakt nabij Colijnsplaat op Noord-Beveland.
Voorts wordt overwogen de overslag van landbouwproducten te verplaatsen naar de
werkhaven die ten behoeve van de afsluitingswerkzaamheden van het Veersche Gat
op een afstand van 2 km ten noordwesten van Veere werd aangelegd. In de hui
dige haven te Veere zou dan, nadat enige voorzieningen zijn getroffen, ruimte komen
voor de watersport.
Het is duidelijk dat de Deltawerken niet alleen van invloed zijn op de waterstaat
kundige toestand van het Zeeuws-Zuidhollandse gebied, doch evenzeer de sociale
en economische belangen raken.
Het is daarom goed om behalve aan technische ook aan de sociaal-economische
vraagstukken van het Deltagebied een beschouwing te wijden.
De Deltawet bepaalt dat de zeegaten tussen de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde
zullen worden afgesloten en in het algemeen duidt men dan ook het gehele gebied
dat door deze afsluitingen tot een eenheid zal worden als Deltagebied aan. Bij het
weergeven van de sociaal-economische karakteristiek van dit gebied stuit men op de
moeilijkheid dat op deze wijze er ook toe wordt gerekend de gehele linkeroever van
de Rotterdamse Waterweg, d.w.z. de zuidelijke helft van het haven- en industrie
complex dat door de Rijksdienst voor het Nationale Plan wordt aangeduid als de
stedengroep van Maas- en Merwedesteden, die een integrerend deel uitmaakt van
de Randstad Holland. Dit zou voor de karakteristiek ernstige bezwaren meebrengen,
enerzijds omdat het gebied daardoor zou bestaan uit twee onderdelen die moeilijk
10 0
HSsWiSIIHI
1947
1956
sta MR HM!HM,:;: Sr
1970 1980
Mannelijke beroepsbevolking werk
zaam in land- en tuinbouw in per
centages van dezelfde groep in 1930
DELTAGEBIED
ZEEKLEIGEBIEDEN ZONDER DELTAGEBIED
NEDERLAND TOTAAL
25