Het noordelijk gedeelte van de dijk over de plaat van Oude Tonge in aanleg 1 is een gedeelte van de oever met het daarop uitlopende flauwe buitentalud van de havendam weggespoeld. Door het aanbrengen van een silexbestorting kon verdere uitschuring worden voorkomen. De westelijke oprit van de brug over de schutsluizen is in den droge omhooggebracht en afgewerkt. Door het ineggen van stro en het aanbrengen van rijshouten schermen werd de oprit tegen verstuiven van het zand beschermd. De nieuwe wegverbinding tussen de Westdijk en het werkterrein van de bouwput kwam gereed evenals de verbetering van de Noordlangeweg. In genoemde wegverbinding werd 1800 m3 schrale beton verwerkt voor de fundering. Op deze fundering werd een toplaag van koudasfalt (Vauatol) aangebracht ter dikte van 3 cm. De brug over het Haringvliet In maart j.l. werd begonnen met de aanleg van de elders in dit Bericht beschreven noordelijke en zuidelijke toeritten. De uitvoering van de noordelijke toerit is opgedra gen aan de Deltacommissie te 's-Gravenhage, de uitvoering van de zuidelijke toerit aan de aannemerscombinatie Willemstad. De noordelijke toerit. Ter plaatse van de onder de kop aan te brengen grondverbetering werd ruim 165000 m3 kleihoudende specie weggebaggerd. Deze is voor he helft gebor gen in een kleidepot, gelegen langs het zuidelijk gedeelte van de stroomgeleidende dam in het Hellegat. De rest werd op de zandplaten ten zuiden van de dijk over de Helle gatplaten gevloeid, een gebied dat later wellicht voor inpoldering in aanmerking komt. Inmiddels is de bodembezinking voor de te maken leidam nagenoeg voltooid, zo ook de bezinking rond de brugpijlers 9,10 en 11. Voor pijler 9 werd de rivierbodem opgehoogd tot N.A.P. 15 m, waarna binnen het veld van de zinkstukken de voor de brugpijler uitgespaarde ruimte met Moezelgrind werd bestort. Tussen de brugpijlers 10 en 11, waarvan de meest noordelijke de bascule kelder voor het beweegbare gedeelte van de brug wordt, is de toekomstige vaargeul tot N.A.P. 11 m gebaggerd. Bij het afsluiten van dit Bericht was de opbouw van de leidam met zand, zinkstukken en mijnsteen over ca. 200 m gevorderd. Aan de oever van de Hoeksche Waard is men begonnen met het maken van de grond verbetering voor de toerit. De ontgraving is thans nagenoeg gereed. De zuidelijke toerit. De grondbezinking en de bodemverdediging voor brugpijler 1 zijn gereedgekomen. Het uitgespaarde veld voor de pijleropbouw werd bestort met een laag Moezelgrind, ter dikte van 0,50 m. De opbouw van de zuidelijke leidam, eveneens met behulp van zand, zinkstukken en mijnsteen, was bij het afsluiten van dit Bericht over ca. 100 m gevorderd. De vervaardiging van de zinkstukken vindt plaats te Willemstad op twee zaten van elk ruim 120 m lengte. De wiepen worden vrijwel geheel machinaal gemaakt met behulp van zes wiepenspinmachines. De produktie van vervaardigde en gezonken zinkstukken bedroeg maximaal 10000 m2 per week. 49 Foto Aerocamera

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 26