Het noordelijk gedeelte van de dijk over de plaat van Oude Tonge in aanleg
1
is een gedeelte van de oever met het daarop uitlopende flauwe buitentalud van de
havendam weggespoeld. Door het aanbrengen van een silexbestorting kon verdere
uitschuring worden voorkomen.
De westelijke oprit van de brug over de schutsluizen is in den droge omhooggebracht
en afgewerkt. Door het ineggen van stro en het aanbrengen van rijshouten schermen
werd de oprit tegen verstuiven van het zand beschermd.
De nieuwe wegverbinding tussen de Westdijk en het werkterrein van de bouwput kwam
gereed evenals de verbetering van de Noordlangeweg. In genoemde wegverbinding
werd 1800 m3 schrale beton verwerkt voor de fundering. Op deze fundering werd een
toplaag van koudasfalt (Vauatol) aangebracht ter dikte van 3 cm.
De brug over het Haringvliet
In maart j.l. werd begonnen met de aanleg van de elders in dit Bericht beschreven
noordelijke en zuidelijke toeritten. De uitvoering van de noordelijke toerit is opgedra
gen aan de Deltacommissie te 's-Gravenhage, de uitvoering van de zuidelijke toerit
aan de aannemerscombinatie Willemstad.
De noordelijke toerit. Ter plaatse van de onder de kop aan te brengen grondverbetering
werd ruim 165000 m3 kleihoudende specie weggebaggerd. Deze is voor he helft gebor
gen in een kleidepot, gelegen langs het zuidelijk gedeelte van de stroomgeleidende dam
in het Hellegat. De rest werd op de zandplaten ten zuiden van de dijk over de Helle
gatplaten gevloeid, een gebied dat later wellicht voor inpoldering in aanmerking komt.
Inmiddels is de bodembezinking voor de te maken leidam nagenoeg voltooid, zo ook
de bezinking rond de brugpijlers 9,10 en 11.
Voor pijler 9 werd de rivierbodem opgehoogd tot N.A.P. 15 m, waarna binnen het
veld van de zinkstukken de voor de brugpijler uitgespaarde ruimte met Moezelgrind
werd bestort. Tussen de brugpijlers 10 en 11, waarvan de meest noordelijke de bascule
kelder voor het beweegbare gedeelte van de brug wordt, is de toekomstige vaargeul tot
N.A.P. 11 m gebaggerd.
Bij het afsluiten van dit Bericht was de opbouw van de leidam met zand, zinkstukken
en mijnsteen over ca. 200 m gevorderd.
Aan de oever van de Hoeksche Waard is men begonnen met het maken van de grond
verbetering voor de toerit. De ontgraving is thans nagenoeg gereed.
De zuidelijke toerit. De grondbezinking en de bodemverdediging voor brugpijler 1 zijn
gereedgekomen. Het uitgespaarde veld voor de pijleropbouw werd bestort met een laag
Moezelgrind, ter dikte van 0,50 m. De opbouw van de zuidelijke leidam, eveneens met
behulp van zand, zinkstukken en mijnsteen, was bij het afsluiten van dit Bericht over
ca. 100 m gevorderd.
De vervaardiging van de zinkstukken vindt plaats te Willemstad op twee zaten van elk
ruim 120 m lengte. De wiepen worden vrijwel geheel machinaal gemaakt met behulp
van zes wiepenspinmachines. De produktie van vervaardigde en gezonken zinkstukken
bedroeg maximaal 10000 m2 per week.
49
Foto Aerocamera