D. De werken tot indijking van de Lauwerszee
De werkhaven in het Bootsgat bij Oostmahorn
Bij de uitvoering van een werk als de indijking van de Lauwerszee is het noodzakelijk
te beschikken over een ruime werkhaven aan de vaste wal. De bestaande havens in de
Lauwerszee te Zoutkamp, Dokkumer Nieuwe Zijlen, Ezumazijl en Oostmahorn zijn
voor dit doel niet geschikt.
De drie eerstgenoemde havens zijn in feite uitmondingen van stroomkanalen in de
Lauwerszee, voorzien van uitwateringssluizen. De meeste accomodatie bieden nog de
havens van Zoutkamp en Dokkumer Nieuwe Zijlen, waar zowel binnen als buiten de
sluis kaden of steigers beschikbaar zijn, hoofdzakelijk ten dienste van de plaatselijke
vissers. De haven van Ezumazijl is niet meer dan een spuikom achter de uitwaterings
sluis.
Bovendien zijn deze drie havens bij laagwater vrijwel niet te bereiken en bevinden zij
zich op een te grote afstand van de te maken afsluitdijk (10 tot 15 km).
In het bestaande haventje te Oostmahorn is alleen ruimte voor de motorreddingboot
'Insulinde' en voor enkele schepen van de bootdienst Oostmahorn-Schiermonnikoog.
Ook deze haven is bij laagwater vrijwel onbevaarbaar.
Omdat de kust van Groningen ten gevolge van de voor deze kust liggende kwelders en
slikken behalve bij Zoutkamp te water niet bereikbaar is, komen slechts enkele punten
langs de Friese kust nabij Oostmahorn als plaats voor een werkhaven in aanmerking.
Overwogen is om de haven te maken in de beschutting van het westelijk dijkvak van de
afsluitdijk, aansluitend aan de Friese kust. In verband met de optredende en te ver-
Het tracé van de afsluitdam en
de plaats van de werkhaven
50
Situatie en profielen van de werkhaven bij He capaciteit van de werkhaven
Oostmahorn
wachten stromingen zal dit dijkvak echter pas in een laat stadium van de werken wor
den aangelegd, zodat een werkhaven op deze plaats weinig nut zou afwerpen. Zo nodig
kan altijd nog een eenvoudige havenkom worden gebaggerd op dezelfde wijze als heeft
plaatsgevonden in de beschutting van het dijkvak op de Plaat van Onrust in het
Veersche Gat.
De meest gunstige plaats tegen de Friese kust bevindt zich zonder twijfel in het z.g.
'Bootsgat' benoorden Oostmahorn. De oeverlijn springt hier in, zodat een kleine baai
is ontstaan die alleen aan de noordzijde behoeft te worden beschermd om een voldoen
de ruime havenkom te verkrijgen. Tegen alle winden uit noordelijke, westelijke en zui
delijke richtingen ligt een werkhaven op deze plaats goed beschut, terwijl bij sterke
wind uit oostelijke richting de golfslag hier steeds gering is. Dit is te danken aan het
feit dat de waterstanden bij oostelijke winden laag blijven, waardoor de golfslag wordt
afgeremd op de platen in het noorden en het oosten van de Lauwerszee.
De werkhaven zal in hoofdzaak bestaan uit vier elementen
een havendam, tevens golfbreker;
een havenkom met de doorgang aan de oostzijde;
haventerreinen langs drie zijden van de havenkom;
een toegangsweg aan de zuidzijde, aansluitend op de weg van het provinciale wegenplan
DokkumAnjumOostmahorn.
51
WERKHAVEN
LAUWERSZEE
OOSTMAHORN
EZUMAZ'JL
ZOUTKAMP
DOKKUMER
NIEUWE Z'JLEN
DOKKUMER
LAUWERS
DOlKEASUflS.
ZEED'JK
[ERREIN
R'J SHOUT SC HIP
-Wd SPITS
BAGGERMOLEN
WIN ZUIGER
ELEVATORBAK
OR'JVENDE KRAAN
MASTBAK
ZOLDERBAK
SLEEPBOOT
PONTON
MOTORVLET
KFLE EM/POTUI El
•zool
DAMWAND