llll lis®
Bist
12
Overzicht van de sluiting van het Veersche Gat
De werkzaamheden in verband met het plaatsen van de doorlaatcaissons in het sluit
gat, zoals o.m. het aanbrengen van de steenbestortingen aan weerszijden van en
tussen de caissons alsmede het blokkeren van de doorstroomopening met behulp van
de schuiven, weken alle sterk af van het normale bedrijf. Gedetailleerde voorbereiding
en straffe organisatie waren meer nog dan anders noodzakelijk, maar moesten toch
ook voldoende soepel zijn om zonodig van dag op dag bij nieuwe ervaringen te
kunnen worden aangepast. Daartoe was in het werkprogramma een tijdruimte van
een week na de plaatsing van de eerste caisson en van een dag na die van de tweede
caisson opengelaten.
Financieel stond in deze periode zeer veel op het spelde kosten van het sluitgat met
bodemverdediging en landhoofden bedroegen tezamen met die van de doorlaatcaissons
en bijbehorende werken ongeveer de helft van de totale kosten van deze afsluitdam.
Om snel, eventueel ingrijpende, beslissingen te kunnen nemen vond dagelijks een werk
bespreking plaats, waarbij vrijwel alle uitvoerende en adviserende instanties van Rijks
waterstaat en van de aannemer op hoog niveau vertegenwoordigd waren.
Bij de eerste caisson bleek reeds terstond dat enkele punten waren onderschat. In een
plotseling opgekomen mist geraakte de caisson tijdens de wachtperiode voorafgaand
aan de plaatsing als gevolg van onvoldoende oriëntatiemogelijkheid aan de grond.
Reeds eerder op de dag was gebleken dat de vijf sleepboten met tezamen 2400 pk de
caisson nauwelijks baas konden. Toen de caisson des avonds na vlot te zijn gekomen
met de vloedstroom mee door het sluitgat moest worden gebracht om aan de binnen
zijde te overnachten, bleek dit tekort nog duidelijker.
Nog dezelfde nacht werd een extra sleepboot (de Azië, van 1250 pk) opdracht gegeven
uit Rotterdam te vertrekken.
De caisson kon de volgende dag bij rustig en helder weer zonder grote moeilijkheden
op zijn plaats gezonken worden.
In de daaropvolgende week, voorafgaand aan de plaatsing van de overige caissons,
werden verbeteringen aangebracht in het plaatsbepalings- en in het communicatie
systeem. Voor de plaatsbepaling op het water werd een drijvende radarpost ingericht
van waaruit een caissontransport in de mist zo nodig geheel met behulp van opeenvol
gende positiemeldingen geloodst zou kunnen worden.
Het manoeuvreren met de caissons en sleepboten tijdens de sluitingsperiode
13
UIT BOUWDOK
PARKEREN
CAISSON NR 1
11 APRIL
IN DE MIST
GESTRAND
CAISSON NR 1
12 APRIL
CAISSON NR 2
18 APRIL
CAISSON NR 3
20 APRIL
CAISSON NR 4-6
21-22-23 APRIL
CAISSON NR 7
23 APRIL
CAISSON NR 7
24 APRIL
B'J H.W. VLOTGETROKKEN
AANKOMST VAN EEN 5eSLEEPBOOT
Lij;;-:-: -s
AU
ANKERBOet
AU- AZ
E .EUROPA 1200 PK
AZ. AZIË 1200 PK
C C H 1 LI 500 PK
G GROENLAND 400 PK
Z ZUIDPOOL 400 PK
AU. AUSTRALIË 600 PK
AF. AFRIKA
AX_ LANDHOOFDCAl SSON