llll lis® Bist 12 Overzicht van de sluiting van het Veersche Gat De werkzaamheden in verband met het plaatsen van de doorlaatcaissons in het sluit gat, zoals o.m. het aanbrengen van de steenbestortingen aan weerszijden van en tussen de caissons alsmede het blokkeren van de doorstroomopening met behulp van de schuiven, weken alle sterk af van het normale bedrijf. Gedetailleerde voorbereiding en straffe organisatie waren meer nog dan anders noodzakelijk, maar moesten toch ook voldoende soepel zijn om zonodig van dag op dag bij nieuwe ervaringen te kunnen worden aangepast. Daartoe was in het werkprogramma een tijdruimte van een week na de plaatsing van de eerste caisson en van een dag na die van de tweede caisson opengelaten. Financieel stond in deze periode zeer veel op het spelde kosten van het sluitgat met bodemverdediging en landhoofden bedroegen tezamen met die van de doorlaatcaissons en bijbehorende werken ongeveer de helft van de totale kosten van deze afsluitdam. Om snel, eventueel ingrijpende, beslissingen te kunnen nemen vond dagelijks een werk bespreking plaats, waarbij vrijwel alle uitvoerende en adviserende instanties van Rijks waterstaat en van de aannemer op hoog niveau vertegenwoordigd waren. Bij de eerste caisson bleek reeds terstond dat enkele punten waren onderschat. In een plotseling opgekomen mist geraakte de caisson tijdens de wachtperiode voorafgaand aan de plaatsing als gevolg van onvoldoende oriëntatiemogelijkheid aan de grond. Reeds eerder op de dag was gebleken dat de vijf sleepboten met tezamen 2400 pk de caisson nauwelijks baas konden. Toen de caisson des avonds na vlot te zijn gekomen met de vloedstroom mee door het sluitgat moest worden gebracht om aan de binnen zijde te overnachten, bleek dit tekort nog duidelijker. Nog dezelfde nacht werd een extra sleepboot (de Azië, van 1250 pk) opdracht gegeven uit Rotterdam te vertrekken. De caisson kon de volgende dag bij rustig en helder weer zonder grote moeilijkheden op zijn plaats gezonken worden. In de daaropvolgende week, voorafgaand aan de plaatsing van de overige caissons, werden verbeteringen aangebracht in het plaatsbepalings- en in het communicatie systeem. Voor de plaatsbepaling op het water werd een drijvende radarpost ingericht van waaruit een caissontransport in de mist zo nodig geheel met behulp van opeenvol gende positiemeldingen geloodst zou kunnen worden. Het manoeuvreren met de caissons en sleepboten tijdens de sluitingsperiode 13 UIT BOUWDOK PARKEREN CAISSON NR 1 11 APRIL IN DE MIST GESTRAND CAISSON NR 1 12 APRIL CAISSON NR 2 18 APRIL CAISSON NR 3 20 APRIL CAISSON NR 4-6 21-22-23 APRIL CAISSON NR 7 23 APRIL CAISSON NR 7 24 APRIL B'J H.W. VLOTGETROKKEN AANKOMST VAN EEN 5eSLEEPBOOT Lij;;-:-: -s AU ANKERBOet AU- AZ E .EUROPA 1200 PK AZ. AZIË 1200 PK C C H 1 LI 500 PK G GROENLAND 400 PK Z ZUIDPOOL 400 PK AU. AUSTRALIË 600 PK AF. AFRIKA AX_ LANDHOOFDCAl SSON

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1961 | | pagina 8