Het gedeelte van de Grevelingendam op het voorland van Flakkee Zoals in het Driemaandelijks Bericht nr. 15 is meegedeeld wordt de dam door de Grevelingen uitgevoerd in twee bestekken. Het eerste bestek omvat het damvak op de Plaat van Oude Tonge en het gedeelte in de zuidelijke geul. Het tweede omvat de afsluiting van de noordelijke geulen en de aansluiting van de dam aan de oever van Flakkee. Het eerste gedeelte van de Grevelingendam is thans nagenoeg gereed. Met de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van het tweede gedeelte van deze dam op het voorland van Flakkee vóór de zeedijk van de Battenoordpolder is in januari 1962 een aanvang gemaakt. Het onderzoek naar de bodemgesteldheid op de plaats waar het nieuwe damvak moet worden aangelegd heeft uitgewezen dat de aanwezige grondlagen onvoldoende draag kracht bezitten. Alvorens met de bouw van het damlichaam kan worden begonnen za derhalve een grondverbetering moeten worden uitgevoerd. Daartoe moet in het voor land een sleuf worden gebaggerd met een diepte van N.A.P. 6 m en een bodem breedte van ca. 140 m. De verkregen baggerspecie, in totaal ca. 260 000 m3, zal worden AS TOEKOMSTIGE HOQFOR'JBAAN ZUIDERLANDSE BATTENOORDPOLDER HOEK VAN ST JACOB E MAKEN DAI BOCHT VAN ST JACOB, KRAMMER ^LAAT "OUDE^ Situatie van het gedeelte van de Grevelingendam dat aansluit op Flakkee sr. c t5 e och! 16 'X///77T7777, Dwarsdoorsnede van het te maken damvak vervoerd naar een stortplaats in het Slaak. De vaarafstand tussen de bagger- en de stortplaats bedraagt bijna 8 km. Ofschoon het mogelijk zou zijn dichterbij gelegen stortplaatsen te vinden is, vanwege de belangen van de oester- en mosselcultuur, hiervan afgezien. Nadat de grondverbetering is aangebracht kan' de opbouw van het damvak ter hand worden genomen. Het zandlichaam zal tussen een tweetal perskaden van mijnsteen worden opgespoten. Deze beide mijnsteenkaden zullen later een onderdeel worden van de taludverdediging. Het beloop aan de zeezijde wordt verdedigd met stortsteen die tevoren met asfaltbeton is vermengd. Het is vermeldenswaard dat deze methode hier, wat de Deltawerken betreft, voor de eerste maal wordt toegepast. Bij vroeger gemaakte dijkvakken werd de steen eerst op het beloop geschikt en pas daarna met gietasfalt gepenetreerd. Deze laatste methode vraagt veel meer bitumen. De verdediging van het beloop volgens de nieuwe werkmethode zal reiken tot N.A.P. 3 m; boven dit niveau zal asfaltbeton worden toegepast. Het minder aan golfaanval blootgestelde beloop aan de oostzijde wordt voorzien van een glooiing van betonblokken. De kruin van de dam wordt afgedekt met klei die naderhand zal worden ingezaaid met graszaad. Op de kruin zal een weg worden aan gelegd ter breedte van 6 m. De aansluiting van de dam aan de zeewering van Flakkee zal worden aangepast aan de bestaande constructie van deze zeedijk. De teenconstructie wordt gevormd door een gecreosoteerde grenehouten damwand, waartegen kraagstukken worden aangebracht. Het tijdschema van de werkzaamheden zal zo moeten zijn geregeld dat in de zomer van 1962 een ondersteuningspijler en een verankeringsconstructie op het damvak kunnen worden gebouwd. Deze vormen een onderdeel van de kabelbaan die in het najaar van 1962 zal worden gespannen over de noordelijke geul van de Grevelingen, gelegen tussen het in 1961 gemaakte damvak op de Plaat van Oude Tonge en het hier boven beschreven damgedeelte. Met behulp van de kabelbaan zal in het daarop volgende jaar (1963) de geleidelijke sluiting van deze geul worden uitgevoerd (voor het pincipe van de geleidelijke sluiting van de Grevelingen vergelijke men het Driemaandelijks Bericht nr. 18). Met het oog op de fundering van evengenoemde pijler en verankering is het noodzakelijk dat de grond verbetering plaatselijk wordt uitgebreid tot NA.P. 12 m. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1962 | | pagina 10