Van de motorenruimte van het centrale bedieningsgebouw is men begonnen met het
stellen van de bekistingen en de wapening van het dak. Het hoofdgebouw heeft thans
een hoogte van N.A.P. 20,61 m bereikt. Achter het zuidelijk landhoofd werden
grondaanvullingen verricht in het toekomstige dijkprofiel, terwijl aan de rivierzijde
van de sluis een aarden baan werd aangebracht, waarover het transport van de schui
ven mettertijd zal plaatsvinden.
Aan de zeezijde werden ontgravingen uitgevoerd voor het maken van grindaan-
vullingen en aansluitingsplaten voor de stortebedden.
Daar de grote storten in de vloeren beëindigd zijn is in deze periode slechts 13 453 m3
beton gestort, waarvan 4975 m3 ten behoeve van de nablaliggers.
De bouw van de schutsluis in het Haringvliet
Het werk heeft zich in de verslagperiode hoofdzakelijk beperkt tot het maken en
heien van betonpalen; het kwam voor resp. 90% en 50% gereed. Hierbij wordt ge
bruik gemaakt van een vaste stelling met een dieselexplosieblok en van een Hollandse
stelling met een valblok.
De werkvloer voor het buitenhoofd werd gestort. Met het vervaardigen van de houten
sluisdeuren werd een aanvang gemaakt.
De binnenhaven nabij de schutsluis in het Haringvliet
De aanleg van een gedeelte van de binnenhaven, die in het vorige Bericht is beschreven,
is op 1 december 1961 opgedragen aan de maatschappij Deltacombinatie voor een be
drag van f 1 160 000. Ter plaatse van de kade en de loswal is een tijdelijke ophoging
aangebracht, die de ondergrond moet samendrukken voordat de damwand mag wor
den geheid. Men is begonnen met de aanleg van perskaden voor het zandstort, waar
mee de duinregel langs de Plaat van Scheelhoek versterkt zal worden.
De afsluiting van het Veersche Gat
Er werd voortgegaan met het profileren van het damlichaam en het aanspuiten van de
strandaanvulling. Deze werkzaamheden konden eind oktober worden beëindigd. Het
aanbrengen van de asfaltbekledingen is half december gereedgekomen, zodat de
asfaltinstallaties gedemonteerd en afgevoerd konden worden. De stroken betontegels
ter weerszijde van de kruin van de dam moeten nog worden gelegd. Ook de beton-
blokkenglooiing op het binnenbeloop beneden de binnenberm en de kleibekledingen
kwamen gereed, terwijl de werkzaamheden ter verlaging van de beide loswallen goede
voortgang vinden.
In de verslagperiode is de provinciale weg over de dam zover voltooid dat deze 27
oktober officieel door de Directeur-Generaal van de Rijkswaterstaat voor het verkeer
kon worden opengesteld.
De bouwput voor de doorlaatcaissons
Het aanvullen van de bouwput heeft regelmatig voortgang gevonden. Het maaiveld
ter plaatse en de (eertijds doorgebaggerde) zeedijk werden in de oude toestand her
steld. Het werk werd op 1 december 1961 voor de eerste maal voltooid opgeleverd.
De bouw van geprefabriceerde eenheidscaissons
Het storten van de wandplaten voor de caissons, die gebruikt zullen worden bij de dam-
bouw in de Grevelingen, kwam half december gereed; daarna werd begonnen met het
storten van de wandplaten voor de opzetstukken. Het samenstellen van de platen tot
caissons vindt regelmatig voortgang. Eind december waren 15 caissons gereedgekomen.
Half november en begin december werden met behulp van een drijvende bok in totaal
12 caissons te water gelaten en op een vooraf bepaalde plaats in het Veerse Meer aan
de grond gezet.
De Directeur-Generaal ir. A. G.
Maris verricht de opening van de
provinciale weg over de dam
door het Veersche Gat
De aanleg van het eerste gedeelte van de Grevelingendam
Het opspuiten van het zand in de damaanzet tegen de bouwput kwam gereed. Deze
damaanzet vormt de zuidelijke begrenzing van het sluitgat in de zuidelijke geul van de
Grevelingen.
In totaal werd in 1961 ruim 2 000 000 m3 zand verwerkt dat werd gezogen in win-
plaatsen in het Noorderslaak; de plaats van deze winplaatsen was zo gekozen dat
tegelijk het vaarwater, dat een onderdeel vormt van de Antwerpen-Rijnroute, kon
worden verbeterd en rechtgetrokken.
39
38
Foto Dick Faber