Van de motorenruimte van het centrale bedieningsgebouw is men begonnen met het stellen van de bekistingen en de wapening van het dak. Het hoofdgebouw heeft thans een hoogte van N.A.P. 20,61 m bereikt. Achter het zuidelijk landhoofd werden grondaanvullingen verricht in het toekomstige dijkprofiel, terwijl aan de rivierzijde van de sluis een aarden baan werd aangebracht, waarover het transport van de schui ven mettertijd zal plaatsvinden. Aan de zeezijde werden ontgravingen uitgevoerd voor het maken van grindaan- vullingen en aansluitingsplaten voor de stortebedden. Daar de grote storten in de vloeren beëindigd zijn is in deze periode slechts 13 453 m3 beton gestort, waarvan 4975 m3 ten behoeve van de nablaliggers. De bouw van de schutsluis in het Haringvliet Het werk heeft zich in de verslagperiode hoofdzakelijk beperkt tot het maken en heien van betonpalen; het kwam voor resp. 90% en 50% gereed. Hierbij wordt ge bruik gemaakt van een vaste stelling met een dieselexplosieblok en van een Hollandse stelling met een valblok. De werkvloer voor het buitenhoofd werd gestort. Met het vervaardigen van de houten sluisdeuren werd een aanvang gemaakt. De binnenhaven nabij de schutsluis in het Haringvliet De aanleg van een gedeelte van de binnenhaven, die in het vorige Bericht is beschreven, is op 1 december 1961 opgedragen aan de maatschappij Deltacombinatie voor een be drag van f 1 160 000. Ter plaatse van de kade en de loswal is een tijdelijke ophoging aangebracht, die de ondergrond moet samendrukken voordat de damwand mag wor den geheid. Men is begonnen met de aanleg van perskaden voor het zandstort, waar mee de duinregel langs de Plaat van Scheelhoek versterkt zal worden. De afsluiting van het Veersche Gat Er werd voortgegaan met het profileren van het damlichaam en het aanspuiten van de strandaanvulling. Deze werkzaamheden konden eind oktober worden beëindigd. Het aanbrengen van de asfaltbekledingen is half december gereedgekomen, zodat de asfaltinstallaties gedemonteerd en afgevoerd konden worden. De stroken betontegels ter weerszijde van de kruin van de dam moeten nog worden gelegd. Ook de beton- blokkenglooiing op het binnenbeloop beneden de binnenberm en de kleibekledingen kwamen gereed, terwijl de werkzaamheden ter verlaging van de beide loswallen goede voortgang vinden. In de verslagperiode is de provinciale weg over de dam zover voltooid dat deze 27 oktober officieel door de Directeur-Generaal van de Rijkswaterstaat voor het verkeer kon worden opengesteld. De bouwput voor de doorlaatcaissons Het aanvullen van de bouwput heeft regelmatig voortgang gevonden. Het maaiveld ter plaatse en de (eertijds doorgebaggerde) zeedijk werden in de oude toestand her steld. Het werk werd op 1 december 1961 voor de eerste maal voltooid opgeleverd. De bouw van geprefabriceerde eenheidscaissons Het storten van de wandplaten voor de caissons, die gebruikt zullen worden bij de dam- bouw in de Grevelingen, kwam half december gereed; daarna werd begonnen met het storten van de wandplaten voor de opzetstukken. Het samenstellen van de platen tot caissons vindt regelmatig voortgang. Eind december waren 15 caissons gereedgekomen. Half november en begin december werden met behulp van een drijvende bok in totaal 12 caissons te water gelaten en op een vooraf bepaalde plaats in het Veerse Meer aan de grond gezet. De Directeur-Generaal ir. A. G. Maris verricht de opening van de provinciale weg over de dam door het Veersche Gat De aanleg van het eerste gedeelte van de Grevelingendam Het opspuiten van het zand in de damaanzet tegen de bouwput kwam gereed. Deze damaanzet vormt de zuidelijke begrenzing van het sluitgat in de zuidelijke geul van de Grevelingen. In totaal werd in 1961 ruim 2 000 000 m3 zand verwerkt dat werd gezogen in win- plaatsen in het Noorderslaak; de plaats van deze winplaatsen was zo gekozen dat tegelijk het vaarwater, dat een onderdeel vormt van de Antwerpen-Rijnroute, kon worden verbeterd en rechtgetrokken. 39 38 Foto Dick Faber

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1962 | | pagina 21