Volgens de hierboven aangegeven methodes is het door middel van berekeningen
ontwikkelde ontwerp van de nablaligger gecontroleerd en juist bevonden. Men is dan
ook met vol vertrouwen tot de vervaardiging van de nablamoten in de bouwput
overgegaan.
De bouw en het onderzoek van het model, die werden uitgevoerd door T.N.O. te
Delft, hebben ruim twee jaren in beslag genomen.
De kosten hebben f 500 000 bedragen.
Model van de dwarsvoorspanningskabels in een eindschot
De morfologische veranderingen in de mond van de
Brielsche Maas sedert de afsluiting daarvan
De afsluiting van de Brielsche Maas heeft plaats gevonden in het kader van het z.g.
viereilandenplan. Dit plan, waarvan een beschrijving is gegeven in het Driemaande
lijks Bericht nr. 1, vormde een fase in de voorbereidende ontwikkeling die leidde tot
het Deltaplan. De sluiting geschiedde in juni van het jaar 1950. Gedurende een tiental
jaren heeft men thans gelegenheid gehad de veranderingen in dit mondingsgebied te
observeren. Met behulp van lodingen, die met ingang van 1951 elk jaar door de Studie
dienst van de Directie Benedenrivieren van de Rijkswaterstaat zijn verricht, en voorts
van stroommetingen en sedimentologisch onderzoek zijn deze wijzigingen in de
morfologie van het kustgebied vóór de afsluitdam ten behoeve van nadere studie
vastgelegd.
Het kustonderzoek heeft o.m. ten doel gegevens te verschaffen waarmee bij de be
stemming van de gebieden die buiten de toekomstige afsluitingen in de grote zeegaten
in het Deltagebied zijn gelegen rekening moet worden gehouden. De waterloop
kundige ontwikkeling in de mond van de Brielsche Maas biedt een unieke gelegenheid
om na te gaan welke de gevolgen van de afdamming van een zeegat voor het bodem
reliëf zijn en welke factoren hierbij op de voorgrond treden. Hoewel de studies nog
niet zijn afgesloten is toch reeds een voldoende betrouwbaar overzicht verkregen
zowel van de aard en omvang van de hydraulische factoren als van de invloed daarvan
op de morfologie van het onderzochte gebied.
Situatie van de
mond van de
Brielsche Maas in 1948
25
I
SLUISCHE GAT
(HOOFDGEUL)
EBSCHAAR
VLOEDSCHAAR
BRIELSCHE GATj
HOOFDGEUL) J
BRIELSCHE GAT'
(VLOEDSCHAAR):