Vorderingen van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde werken in de periode 1 januari 1 april 1962 De bouw van de uitwateringssluizen in het Haringvliet In de verslagperiode heeft dit werk veel stagnatie ondervonden tengevolge van vorst en slecht weer. Desondanks zijn nu vier nablaliggers vrijwel gereed en zijn van de vijfde de moten gesteld op de ondersteuningsconstructie. Men heeft op het zuidelijk landhoofd en in pijler 16 een begin gemaakt met de bouw van de machinekamers waarin het hefmechanisme van de schuiven ondergebracht zal worden. De vleugels van het zuidelijk landhoofd zijn gereedgekomen; aan het noor delijk landhoofd is de damwandfundering aan de rivierzijde gereed, terwijl de vleugel aan de zeezijde zijn voltooiing nadert. In deze periode werd 16 636 m3 beton gestort, waarvan 4625 m3 voor de nablaliggers. Tijdens de storm van 17 februari werd de asfaltbetonbekleding van de ringdijk be schadigd doordat zware stenen van de kraagstukken op het talud terechtkwamen en hier plaatselijk sterke slijtage veroorzaakten. De dijkwacht, die deze stormnacht dienst deed, heeft kunnen constateren dat enkele golven over de dijkkruin van N.A.P. 8 m zijn gespoeld, bij een waterstand van ongeveer 3,20 m boven N.A.P. Hierbij ontstond geen schade. De bouw van de schutsluis in het Haringvliet Ook hier werd het werk door het slechte weer belemmerd. De heiwerkzaamheden hebben echter goede vorderingen gemaakt, zodat de Hollandse heistelling verwijderd kon worden. De vloer van het buitenhoofd en die van twee schutkolkmoten zijn gestort. De eerste twee der houten deuren kwamen gereed. De binnenhaven bij de schutsluis in het Haringvliet In de verslagperiode zijn de perskaden voor het stort gereed gekomen en is een begin gemaakt met het cutteren en persen van de specie uit dat gedeelte van de haven dat voor de opslag van stortsteen is bestemd. Hiertoe moest echter eerst de dam aan de achter- en zijkant van de haven worden opgeruimd, waartoe een baggermolen werd ingezet. Voor het heien van de beschoeiing van stalen damwandplanken ter plaatse van de toekomstige vissershaven zijn een dragline aangevoerd en een dieselexplosieblok. Met deze installatie wordt goede voortgang gemaakt. De afsluiting van het Veersche Gat In de verslagperiode zijn uitsluitend werkzaamheden verricht ten behoeve van de af werking van de dam. Het werk werd op 1 maart 1962 voor de eerste maal voltooid op- 36 li- Drie nablaliggers van de uitwateringssluizen zijn gereed, een vierde rust nog op de ondersteu ningsconstructie Foto Rijkswaterstaat geleverd. Het aanbrengen van de oppervlaktebehandeling op de asfaltbekleding van het damvak ter plaatse van het voormalige sluitgat en het inzaaien van de kleibekle- dingen zullen in de onderhoudsperiode geschieden. De bouw van geprefabriceerde eenheidscaissons Alle geprefabriceerde onderdelen kwamen half januari gereed, terwijl in deze maand ook het laatste beton ten behoeve van het samenstellen van de platen tot caissons en opzetstukken gestort werd. Eind februari werden de laatste 10 caissons, na volledig afgewerkt te zijn, met behulp van een drijvende bok te water gezet, terwijl de vijf opzetstukken in depot op de loswal werden opgeslagen. Op 1 maart werd het werk voor de eerste maal opgeleverd. De werkzaamheden ten behoeve van de rioolwaterafvoer van Middelburg kwamen op het eind van de verslagperiode zover gereed dat het gemaal en de bijbehorende persleiding naar de Westerschelde nabij Fort Rammekens konden worden beproefd. Er werd voortgegaan met het afwerken van de gebouwen en het controleren van de verschillende aansluitingen. Voorts wordt nog grondwerk verricht ten behoeve van de kruisingen met de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen, Rijksweg nr. 58 en het Kanaal door Walcheren. In de persleiding zijn in totaal verwerkt 4 685 m buizen van gewapend slingerbeton en 1 567 m betonnen buizen met stalen kern. Er werden voorts negen afsluiters ge plaatst teneinde de verschillende secties te kunnen droogzetten. 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1962 | | pagina 20