Vorderingen van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde
werken in de periode 1 januari 1 april 1962
De bouw van de uitwateringssluizen in het Haringvliet
In de verslagperiode heeft dit werk veel stagnatie ondervonden tengevolge van vorst
en slecht weer. Desondanks zijn nu vier nablaliggers vrijwel gereed en zijn van de
vijfde de moten gesteld op de ondersteuningsconstructie.
Men heeft op het zuidelijk landhoofd en in pijler 16 een begin gemaakt met de bouw
van de machinekamers waarin het hefmechanisme van de schuiven ondergebracht zal
worden. De vleugels van het zuidelijk landhoofd zijn gereedgekomen; aan het noor
delijk landhoofd is de damwandfundering aan de rivierzijde gereed, terwijl de vleugel
aan de zeezijde zijn voltooiing nadert. In deze periode werd 16 636 m3 beton gestort,
waarvan 4625 m3 voor de nablaliggers.
Tijdens de storm van 17 februari werd de asfaltbetonbekleding van de ringdijk be
schadigd doordat zware stenen van de kraagstukken op het talud terechtkwamen en
hier plaatselijk sterke slijtage veroorzaakten. De dijkwacht, die deze stormnacht dienst
deed, heeft kunnen constateren dat enkele golven over de dijkkruin van N.A.P. 8 m
zijn gespoeld, bij een waterstand van ongeveer 3,20 m boven N.A.P. Hierbij ontstond
geen schade.
De bouw van de schutsluis in het Haringvliet
Ook hier werd het werk door het slechte weer belemmerd.
De heiwerkzaamheden hebben echter goede vorderingen gemaakt, zodat de Hollandse
heistelling verwijderd kon worden. De vloer van het buitenhoofd en die van twee
schutkolkmoten zijn gestort. De eerste twee der houten deuren kwamen gereed.
De binnenhaven bij de schutsluis in het Haringvliet
In de verslagperiode zijn de perskaden voor het stort gereed gekomen en is een begin
gemaakt met het cutteren en persen van de specie uit dat gedeelte van de haven dat
voor de opslag van stortsteen is bestemd. Hiertoe moest echter eerst de dam aan de
achter- en zijkant van de haven worden opgeruimd, waartoe een baggermolen werd
ingezet.
Voor het heien van de beschoeiing van stalen damwandplanken ter plaatse van de
toekomstige vissershaven zijn een dragline aangevoerd en een dieselexplosieblok. Met
deze installatie wordt goede voortgang gemaakt.
De afsluiting van het Veersche Gat
In de verslagperiode zijn uitsluitend werkzaamheden verricht ten behoeve van de af
werking van de dam. Het werk werd op 1 maart 1962 voor de eerste maal voltooid op-
36
li-
Drie nablaliggers van de uitwateringssluizen zijn gereed, een vierde rust nog op de ondersteu
ningsconstructie Foto Rijkswaterstaat
geleverd. Het aanbrengen van de oppervlaktebehandeling op de asfaltbekleding van
het damvak ter plaatse van het voormalige sluitgat en het inzaaien van de kleibekle-
dingen zullen in de onderhoudsperiode geschieden.
De bouw van geprefabriceerde eenheidscaissons
Alle geprefabriceerde onderdelen kwamen half januari gereed, terwijl in deze maand
ook het laatste beton ten behoeve van het samenstellen van de platen tot caissons en
opzetstukken gestort werd.
Eind februari werden de laatste 10 caissons, na volledig afgewerkt te zijn, met behulp
van een drijvende bok te water gezet, terwijl de vijf opzetstukken in depot op de
loswal werden opgeslagen.
Op 1 maart werd het werk voor de eerste maal opgeleverd.
De werkzaamheden ten behoeve van de rioolwaterafvoer van Middelburg kwamen
op het eind van de verslagperiode zover gereed dat het gemaal en de bijbehorende
persleiding naar de Westerschelde nabij Fort Rammekens konden worden beproefd.
Er werd voortgegaan met het afwerken van de gebouwen en het controleren van de
verschillende aansluitingen. Voorts wordt nog grondwerk verricht ten behoeve van
de kruisingen met de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen, Rijksweg nr. 58 en het Kanaal
door Walcheren.
In de persleiding zijn in totaal verwerkt 4 685 m buizen van gewapend slingerbeton
en 1 567 m betonnen buizen met stalen kern. Er werden voorts negen afsluiters ge
plaatst teneinde de verschillende secties te kunnen droogzetten.
37