-H 10 valt dan daarbuiten. Dit was tevoren ook bekend, doch er was geen praktische methode van berekening mogelijk. Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat hier en daar de betreffende waterdrukken bij het ontwerpen zijn onderschat. In een enkel geval zijn scheuren en is daarna breuk in een asfaltbekleding ontstaan doordat golfdrukken zich door de teen van de dijk, die poreus grof materiaal bevatte, konden voortplanten tot onder de bekleding. Toepassing van een damwand zou dit kunnen voorkomen. Gebreken van geheel andere aard kunnen worden veroorzaakt door dierlijke en plant aardige organismen. In de eerste plaats moet hier worden genoemd de afschilfering van het asfaltoppervlak als gevolg van de werking van draadwieren, ook wel algen genoemd. Deze groene wieren hechten zich in de tijzone vast aan oneffenheden van het asfaltoppervlak. Bij laag water drogen zij door zonbestraling uit, krimpen en trek ken langzaam een dun laagje van het asfaltoppervlak los, welk laagje daarna gaat opkrullen en door golfslag langzamerhand wordt losgeslagen. De aanwezigheid van algen zou daarom op den duur tot vermindering van de dikte van de bekleding kunnen leiden. Proeven die zijn gedaan met verschillende chemicaliën die vergiftig zijn voor de draadwier en die in de dichtingslaag van het asfaltbitumen werden verwerkt, hebben tot nu toe geen afdoend bestrijdingsmiddel opgeleverd. Een zekere methode is evenwel het asfaltbeton niet in de tijzone te verwerken maar alleen boven de hoogte van het normale 14-daagse springtij. Bij verschillende werken is gebleken dat hogere planten zoals distels en riet door een betrekkelijk dunne laag van zandasfalt en asfaltbeton kunnen groeien, bij welk proces uiteraard beschadiging van het asfalt optreedt. Ook tegen het optreden van een derge lijke doorgroeiing zijn proeven genomen met chemicaliën, die reeds gunstige resul taten hebben opgeleverd. Of de gevonden middelen geheel afdoende zijn is op dit ogenblik echter nog niet te zeggen. Het verschijnsel van doorgroeiing kan zich alleen voordoen als in de ondergrond waarop de asfaltbekleding wordt aangebracht zaden of levende wortels aanwezig zijn. Het werd dan ook alleen geconstateerd bij asfalt- bekledingen aangebracht op grond uit dicht aan de oppervlakte gelegen lagen. Bij de dijken in het Deltagebied, waar het dijklichaam wordt opgebouwd uit steriel zand, met eventueel op grote diepte gebaggerde steriele klei of met mijnsteen, komt door groeiing niet voor. Wat betreft de sterkte van een asfaltbekleding tegen directe golfaanval kan worden gezegd dat tot nu toe in de praktijk geen beschadigingen door golfklappen op een gereedgekomen dijk zijn geconstateerd als daar tevoren geen scheuren in de bekleding aanwezig waren. In de methoden van berekening van de laagdikte met het oog op golfklappen zijn vorderingen gemaakt zonder dat evenwel gezegd kan worden dat dit vraagstuk nu reeds een afdoende oplossing heeft gevonden. Tenslotte kan nog worden genoemd de ervaring opgedaan met betrekking tot af schuring of erosie. Deze blijkt in het algemeen bij asfaltbeton betrekkelijk gering te zijn. Op enkele plaatsen is, doordat stortsteen bij zware golfaanval op de bekleding heeft gerammeid, een afslijping van betekenis ontstaan. Dit betekent dat het onjuist is om losliggende stortsteen aan de teen van een dijk met een asfaltbetonbekleding te verwerken. Mede op grond van de verkregen ervaringen en de uitbreiding van het inzicht op dit gebied is in de ontwikkeling thans reeds een duidelijke lijn te onderkennen. Eerst werden nog vele bekledingen gemaakt van gebitumineerd zand, maar nadat men zich 11 BETONGLOOIING DETAIL A «6.75 BESTRATING 4.70 ♦5.30 1:50 1.25 KLEI T~na.p. L.W. - 0.79 ASFALTBETON 0.22 -0.70m DETAIL A 4.70 2.25 1 :30 1.25 DAMWAND LANG 2.00m GESLOTEN PERKOENENRIJ G.L.W.- 0.79 STORTSTEEN OP GLASWEEFSEL Doorsnede van de dam over de Hellegatplaten ASFALTBETON DIK 0.10 DIK 0.08 GRINDASFALTBETON iLdik 0.10 *1350 DIK 0.12 «-DIK 0.40-»U- Dl K Q20 DIK 0.15 KRAMMAT KLEI 2.50 .2.70 N.A.P. 10m M'JNSTEEN DETAIL A M'JNSTEEN M'JNSTEEN Doorsnede van de dam door het Veersche Gat DETAIL A DIKO50 ASFALTBETON 24.00 GEW'JZIGDE CONSTRUCTIE MET BASALTSTEEN -1.00 EN GIETASFALT

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1962 | | pagina 7