-H
10
valt dan daarbuiten. Dit was tevoren ook bekend, doch er was geen praktische methode
van berekening mogelijk. Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat hier en daar de
betreffende waterdrukken bij het ontwerpen zijn onderschat. In een enkel geval zijn
scheuren en is daarna breuk in een asfaltbekleding ontstaan doordat golfdrukken
zich door de teen van de dijk, die poreus grof materiaal bevatte, konden voortplanten
tot onder de bekleding. Toepassing van een damwand zou dit kunnen voorkomen.
Gebreken van geheel andere aard kunnen worden veroorzaakt door dierlijke en plant
aardige organismen. In de eerste plaats moet hier worden genoemd de afschilfering
van het asfaltoppervlak als gevolg van de werking van draadwieren, ook wel algen
genoemd. Deze groene wieren hechten zich in de tijzone vast aan oneffenheden van
het asfaltoppervlak. Bij laag water drogen zij door zonbestraling uit, krimpen en trek
ken langzaam een dun laagje van het asfaltoppervlak los, welk laagje daarna gaat
opkrullen en door golfslag langzamerhand wordt losgeslagen. De aanwezigheid van
algen zou daarom op den duur tot vermindering van de dikte van de bekleding kunnen
leiden. Proeven die zijn gedaan met verschillende chemicaliën die vergiftig zijn voor de
draadwier en die in de dichtingslaag van het asfaltbitumen werden verwerkt, hebben
tot nu toe geen afdoend bestrijdingsmiddel opgeleverd. Een zekere methode is evenwel
het asfaltbeton niet in de tijzone te verwerken maar alleen boven de hoogte van het
normale 14-daagse springtij.
Bij verschillende werken is gebleken dat hogere planten zoals distels en riet door een
betrekkelijk dunne laag van zandasfalt en asfaltbeton kunnen groeien, bij welk proces
uiteraard beschadiging van het asfalt optreedt. Ook tegen het optreden van een derge
lijke doorgroeiing zijn proeven genomen met chemicaliën, die reeds gunstige resul
taten hebben opgeleverd. Of de gevonden middelen geheel afdoende zijn is op dit
ogenblik echter nog niet te zeggen. Het verschijnsel van doorgroeiing kan zich alleen
voordoen als in de ondergrond waarop de asfaltbekleding wordt aangebracht zaden
of levende wortels aanwezig zijn. Het werd dan ook alleen geconstateerd bij asfalt-
bekledingen aangebracht op grond uit dicht aan de oppervlakte gelegen lagen. Bij de
dijken in het Deltagebied, waar het dijklichaam wordt opgebouwd uit steriel zand,
met eventueel op grote diepte gebaggerde steriele klei of met mijnsteen, komt door
groeiing niet voor.
Wat betreft de sterkte van een asfaltbekleding tegen directe golfaanval kan worden
gezegd dat tot nu toe in de praktijk geen beschadigingen door golfklappen op een
gereedgekomen dijk zijn geconstateerd als daar tevoren geen scheuren in de bekleding
aanwezig waren. In de methoden van berekening van de laagdikte met het oog op
golfklappen zijn vorderingen gemaakt zonder dat evenwel gezegd kan worden dat dit
vraagstuk nu reeds een afdoende oplossing heeft gevonden.
Tenslotte kan nog worden genoemd de ervaring opgedaan met betrekking tot af
schuring of erosie. Deze blijkt in het algemeen bij asfaltbeton betrekkelijk gering te
zijn. Op enkele plaatsen is, doordat stortsteen bij zware golfaanval op de bekleding
heeft gerammeid, een afslijping van betekenis ontstaan. Dit betekent dat het onjuist
is om losliggende stortsteen aan de teen van een dijk met een asfaltbetonbekleding te
verwerken.
Mede op grond van de verkregen ervaringen en de uitbreiding van het inzicht op dit
gebied is in de ontwikkeling thans reeds een duidelijke lijn te onderkennen. Eerst
werden nog vele bekledingen gemaakt van gebitumineerd zand, maar nadat men zich
11
BETONGLOOIING
DETAIL A
«6.75
BESTRATING
4.70
♦5.30
1:50
1.25
KLEI
T~na.p.
L.W. - 0.79
ASFALTBETON 0.22 -0.70m
DETAIL A
4.70
2.25
1 :30
1.25
DAMWAND LANG 2.00m
GESLOTEN
PERKOENENRIJ
G.L.W.- 0.79
STORTSTEEN OP
GLASWEEFSEL
Doorsnede van de dam over de Hellegatplaten
ASFALTBETON
DIK 0.10
DIK 0.08
GRINDASFALTBETON
iLdik
0.10 *1350
DIK 0.12
«-DIK 0.40-»U- Dl K Q20
DIK 0.15
KRAMMAT
KLEI
2.50
.2.70
N.A.P.
10m
M'JNSTEEN
DETAIL A
M'JNSTEEN
M'JNSTEEN
Doorsnede van de dam door het Veersche Gat
DETAIL A
DIKO50 ASFALTBETON
24.00
GEW'JZIGDE CONSTRUCTIE MET BASALTSTEEN
-1.00
EN GIETASFALT