Dwarsdoorsnede van de brug met funderings
constructie.
worden overgebracht. Zij zullen op hun definitieve plaats worden aangebracht met spe
ciaal voor dit doel geconstrueerd materieel.
De montage van de overbrugging geschiedt na het gereedkomen van de pijlers. Ook hier
bij zal wederom gebruik worden gemaakt van onderdelen die vooraf op het werkterrein
in gereedheid zijn gebracht en die naderhand aan elkaar worden verbonden. Tenslotte zal
een brugconstructie worden verkregen, bestaande uit buigvast aan de pijlers verbonden
kraagliggers. In het midden van de overspanningen zullen stalen verbindingsstukken wor
den aangebracht die zorgen voor voldoende elasticiteit van de brug, zonder dat daardoor
nochtans ongelijke, hinderlijke voegkanten in het rijdek worden veroorzaakt.
Aan de Schouwense zijde is in het tracé een dubbele basculebrug opgenomen, waarvan
de doorvaartwijdte minstens 30 m zal bedragen.
Het betonnen rijdek van de Oosterscheldebrug wordt afgedekt met een stroeve laag asfalt-
bitumen. Behalve leuningen en betonnen schampkanten zullen ook parkeerranden worden
aangebracht teneinde voertuigen die, door welke oorzaak dan ook, uit de juiste baan zijn
geraakt een zo veilig mogelijke geleiding te verschaffen. Zoals uit de dwarsdoorsnede
blijkt bedraagt de breedte van het rijdek 7,60 m, plus ca. 2,75 m voor het rijwielpad. In
vergelijking met de grote rijksbruggen is dit gering, doch verwacht wordt dat de vervoers
capaciteit niettemin ruim voldoende zal zijn. De reden waarom het dwarsprofiel geen
grotere afmetingen heeft gekregen ligt in het feit dat de financiering van de brug is op
gezet zonder rijkssubsidie. Het is dus de provincie Zeeland die de middelen moet ver
schaffen. Deze heeft haar verlangens bij de mogelijkheden, zoals die met name worden
geboden door de verwachte opbrengsten van de tolgelden, moeten aanpassen.
De uitvoering van het werk is opgedragen aan Van Hattum en Blankevoort te Beverwijk en
de N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschappij te Amsterdam, welke firma's reeds op een
zodanig tijdstip bij de plannen konden worden ingeschakeld dat daardoor de mogelijk
heid werd geschapen de constructies en de te bezigen werktuigen geheel bij elkaar aan te
passen. Zo zal speciaal voor dit werk een drijvende bok worden gebouwd met een hef
vermogen van ca. 500 ton.
Het terrein van de veerhaven bij Kats zal voor een groot deel als werkterrein kunnen
worden benut.
Vlak daarnaast wordt een stuk grond ter grootte van ca. 4 ha opgespoten, zodat men zal
beschikken over een werkterrein van in totaal ca. 6 ha.
16