KENTER NGJ
A7"kFN'TCRIN6
Voorbeeld van het verloop van de getij- en
snelheidsstromen tijdens de sluiting.
De volgorde van plaatsing van de caissons in het k
sluitgat.
het transport van de tweede serie van vijf brak op 5 april, als gevolg van harde wind, een
verbindingskabel waardoor drie van de caissons losraakten en nabij Stavenisse tegen de
vooroever van de Margarethapolder strandden. In de loop van de daarop volgende dagen
konden zij echter vlot worden gesleept dank zij een verhoging in de waterstand die het
gevolg was van de aanhoudende noordwesten wind.
Het sluitgat was in de winterperiode begrensd geweest door de taluds van de beide aan
grenzende damvakken. Vóór de sluiting werden aan weerszijden landhoofden geplaatst,
zodat het sluitgat een verticale begrenzing verkreeg. De landhoofden waren aan de zuid
zijde samengesteld uit twee, aan de noordzijde uit drie caissons die door middel van een
mijnsteenkade, voorzien van een kern van stortsteen, op de koppen van de damvakken
werden aangesloten.
Bij een sluiting met behulp van eenheidscaissons is het noodzakelijk dat de caissons in het
sluitgat worden geplaatst tijdens nagenoeg stilstaand water (kentering). In normale geval
len treden zulke kenteringen op omtrent de tijdstippen van hoogwater en van laagwater.
In de Grevelingen draagt het stromingsbeeld echter een gecompliceerder karakter, zoals
kan blijken uit de bijgaande figuur. Er treden daar meer dan twee kenteringen, met stroom-
snelheden gelijk aan 0, op als gevolg van het feit dat de stromingen in het sluitgat zo
wel door het getij uit de Oosterschelde (via het Zijpe) als door het getij uit het Brouwers-
havensche Gat worden beïnvloed.
In de figuur is het verloop van de snelheden gedurende de kentering aangegeven. De als
Ki aangeduide kentering was het meest geschikt om de sluiting uit te voeren omdat gedu
rende de laagwaterperiode na deze kentering ruime tijd beschikbaar is voor het plaatsen
van de opzetstukken.
Gedeelte van de caissonreeks vanaf de Schouwense oever. Op de voorgrond een transport van opzetstukken.
6