Links: In 1913 werd een stoomtramdienst geopend
tussen Hansweert en Vlake
Rechts: De tramlijn van Zijpe naar Brouwershaven
kwam in 1900 tot stand
om een verdere economische opbloei op Walcheren en Zuid-Beveland tot stand te bren
gen. In Vlissingen groeide wel een groot industriebedrijf, nl. de werven van de Kon.
Maatschappij De Schelde, maar dit betekende lange tijd voornamelijk een verplaatsing van
bevolking van het platteland naar Vlissingen.
Aanleg van tramwegen
Aan het einde van de 19de eeuw werd in het Deltagebied een nieuwe belangrijke stap ge
zet tot verbetering van de verbindingen. Toen ging men over tot de aanleg van tramwegen,
waarvoor in sommige gevallen ook bruggen, die tevens voor het overig verkeer dienden,
werden gebouwd. Daar deze tramwegen, ook waar de bouw van bruggen er niet mee
gepaard ging, voor de ontsluiting van het Deltagebied van grote betekenis zijn geweest,
volgt hier een overzicht.
Van Rotterdam-Zuid (Rosestraat) werd in 1898 een verbinding geopend over een brug bij
Barendrecht over de Oude Maas naar Numansdorp en Zuid-Beijerland met een zijtak naar
Oud-Beijerland. In 1903 werd zij van Oud-Beijerland doorgetrokken naar Goudswaard. In
1904 werd ten noorden van de brug een aansluiting gemaakt naar Zwijndrecht en ten zui
den van de brug een dergelijke naar Strijen. Van Rotterdam-Zuid werd verder in 1905
een tramlijn in gebruik genomen over een brug over de Oude Maas bij Spijkenisse naar
Hellevoetsluis, in 1906 een dergelijke naar Brielle-Oostvoorne (in deze laatste verbinding
was ook een brug met vaste steunpunten over het Voornse Kanaal opgenomen).
Van Steenbergen naar Anna Jacoba (St. Filipsland) 1 en van Zijpe naar Zierikzee-Brou-
wershaven kwam een stoomtramlijn in 1900 tot stand; tussen Anna Jacoba en Zijpe werd
de verbinding door een stoombootveer onderhouden; in 1915 werd de tram tot Burgh
doorgetrokken.
In 1883 was reeds een stoomtram ten westen van het Kanaal door Walcheren tussen Mid
delburg en Vlissingen aangelegd. In 1906 kwam hier bij een lijn van Middelburg en van
Vlissingen over Koudekerke naar Domburg.
Sedert 1909 bediende een tramlijn het eiland Goeree-Overflakkee over de gehele lengte
van Ooltgensplaat over Middelharnis naar Ouddorp.
St. Filipsland was in 1884 door de Slaakdam met Noord-Brabant verbonden.
65