Nieuwe bereidingswijzen van zandasfalt
In het artikel 'De toepassing van asfalt voor de bekleding van dijken', dat in nr. 20 van het
Driemaandelijks Bericht verscheen, werd uiteengezet dat in de moderne dijkbouw steeds
meer gebruik wordt gemaakt van asfalt. Constructies met asfaltbitumina vervangen reeds
in vele gevallen natuursteen bij de bekleding van dijken en ook wordt asfalt veel toegepast
als bodembescherming.
Een van de samenstellingen van asfaltbitumen is zandasfalt, een mengsel van bitumen en
zand. Zand is een bouwstof die in het Deltagebied nagenoeg onbeperkt voorkomt. Het kan
snel en goedkoop in grote hoeveelheden worden gewonnen en het brengt geen noemens
waardige transportproblemen met zich mee. De voornaamste beperking van het materiaal
als bouwstof bij de dijkbouw is echter gelegen in de geringe bestendigheid ervan tegen
stroomuitschuring en golfslag. Deze beperking kan grotendeels worden ondervangen door
de zandkorrels aaneen te kitten met asfaltbitumen. Daar tot nog toe zand met asfaltbitu
men alleen tot een zandasfaltmassa te verbinden was op voorwaarde dat het zand heet en
droog was tijdens het mengen met het asfaltbitumen en zand in het algemeen onder water
gewonnen moet worden, diende voor de bereiding van grote hoeveelheden zandasfalt
over een omvangrijke droog- en mengapparatuur te kunnen worden beschikt.
Reeds lang zijn asfaltbitumina ontwikkeld waarmee nat zand kan worden omhuld en
vastgehouden. Dergelijke asfaltbitumina worden hetzij geëmulgeerd, hetzij van waterver-
dringende stoffen - wel eens 'dopes' genoemd voorzien. Het gebruik van een meng-
molen was voor de bereiding steeds onmisbaar, wat van grote invloed was op de prijs
zowel als op het produktietempo van het verkregen zandasfalt.
In verband met het laatste is thans een asfaltemulsie ontwikkeld, hydrolas genaamd, met
zodanige eigenschappen dat voor de bereiding van zandasfalt een mechanische meng
apparatuur overbodig wordt. Wanneer deze emulsie wordt geïnjecteerd in de zandwater-
stroom van de persbuis van een grond- of bakkenzuiger, verdelen de asfaltbitumendeel-
tjes van de emulsie zich over de waterstroom en hechten zich vervolgens aan de zand
korrels. De zuiger produceert in dat geval dus rechtstreeks zandasfalt in plaats van zand.
De voordelen van deze werkwijze zijn dat het geproduceerde zandasfalt goedkoop is en
dat de produktie gemakkelijk 1000 ton zandasfalt per uur kan bedragen, zonder dat spe
ciale apparatuur behoeft te worden aangevoerd. Bij de aanleg van een dijk heeft men
immers altijd wel de beschikking over een zand- of bakkenzuiger. Het op deze wijze ge
vormde zandasfalt kan door de perszuiger direct op de plaats van bestemming worden
75