der Straaten Jr., Aannemersbedrijf N.V. te
Hansweert voor de som van f 392 000.
Met het heiwerk werd begonnen in het
oostelijke toeleidingskanaal. Gedurende
de verslagperiode werden hier alle koker-
palen voor de stalen meerstoelen en 90%
van de houten palen voor de steigers in
geheid. Bijna de helft van het hout werd
aangevoerd, een begin is tevens gemaakt
met het maken en aanvoeren van de be
nodigde stalen onderdelen.
De werkhoven bij Den Osse
Het maken van deze werkhoven werd op
16 juli 1962 gegund aan de N.V. Combi
natie Zinkwerken te Sliedrecht voor de
som van f 2 298 500. Na de bouwvakantie
werd begonnen met de opbouw van keten
en de aanvoer van materialen, waarna
eind augustus een aanvang werd gemaakt
met het baggeren van het cunet voor de
aan te brengen grondverbetering ter
plaatse van de noordoostelijke en de
noordelijke havendammen. Gemiddeld
wordt per week 15 000 m3 gebaggerd.
Van het strandhoofd dat zich bevindt op
de plaats waar de havenkom zal komen
werd de steenbezetting opgenomen en af
gevoerd. Eind september werd een begin
gemaakt met de aanvoer en het lossen
van stortsteen ten behoeve van de zuid
oostelijke havendam.
D. De werken tot indijking van de
Lauwerszee
Op 4 april 1962 is aan de 'Kombinatie
Lauwerszee' opdracht gegeven tot het ma
ken van een werkeiland in de Lauwerszee
voor de som van f 5 262 900. Deze com
binatie bestaat uit:
Van Hattem en Blankevoort N.V., Bever
wijk;
Hollandsch Aannemingsbedrijf Zanen
Verstoep N.V., 's-Gravenhage;
N.V. C. J. van der Hoeven, 's-Graven
hage en
Baggermaatschappij 'Dirk Verstoep N.V.',
's-Gravenhage.
De baggermolen 'Holland', bestemd voor
het winnen van keileem, liep op 11 april
op het Wierumerwad langs de Friese
noordkust aan de grond. Pas op 24 april
lukte het de molen weer vlot te krijgen.
Spoedig daarna kwamen de werkzaam
heden goed op gang, nadat veel en groot
drijvend materieel was aangevoerd. Er
werd een werkgeul gezogen en gebag
gerd door de bank die de mond van het
Nieuwe Robbengat afsluit.
Op 14 mei werd begonnen met de aanleg
van een keileemkade aan de westelijke
punt van het werkeiland. Omstreeks half
september waren vrijwel alle keileemka-
den gereed en was het gehele westelijke
gedeelte van het eiland beschermd door
glooiingen van koperslak- resp. beton
blokken met kraagstukken aan de teen.
Een groot gedeelte van het zand was toen
reeds aangebracht.
Toen Z.E. de Minister van Verkeer en
Waterstaat op maandag 23 juli door het
hijsen van een vlag op het werkeiland de
afsluitingswerken in de Lauwerszee of
ficieel deed aanvangen, was het gedeelte
van het eiland dat boven het peil /an ge
middeld hoogwater uitkwam niet groter
dan ongeveer 0,5 ha. De totale oppervlak
te zal ongeveer 37 ha bedragen.
102