De spoorwegcoupure te Harlingen; de aanleg van
de aansluitende hoogwaterkerende muren is in
voorbereiding
Het gedeelte van de nieuwe hoogwaterkering dat
aansluit op de keersluis. Langs de Willemshaven
werd een nieuwe kade gemaakt; achter het perron
de kering van stalen damwand in aanleg
Doorsnede van de verbetering ter hoogte van de
Willemshaven
door stalen planken. Deze constructie liet slechts een geringe bovenbelasting toe, waar
door de kade voor de scheepvaart van weinig betekenis was. Er werd daarom een nieuwe,
meer zeewaarts gelegen, stalen kadewand gemaakt, die tevens gebruikt kan worden als
loskade.
Nadat dit was gebeurd konden de wijziging en aanpassing van het emplacement uitvoe
ring vinden. De werkzaamheden ten behoeve daarvan zijn inmiddels voltooid. De nieuwe
kade is reeds in gebruik, o.m. voor het rechtstreeks overladen van fietsen en vrachtgoed
van de N.S., bestemd voor Terschelling en Vlieland. De treinreizigers kunnen vanaf het
perron Harlingen-Haven via een dubbele draaibrug over de keersluis direct de nieuwe
postbootkade bereiken.
In dezelfde periode werd ook de spoorwegcoupure gebouwd. Deze is zo smal mogelijk ge
maakt; het aantal sporen werd van vijf tot twee teruggebracht. De coupure bestaat uit
een vloer en wanden en vleugelwanden van gewapend beton. Zij is gefundeerd op 33
palen die elk een lengte hebben van 14,5 m.
SPOORWEGPERRON
KLINKERWEG
GEWAPEND BETON
DOORSNEDE A-A
134