door de overweging dat met dit materiaal bij minder goede weersomstandigheden kan
worden doorgewerkt.
Wat betreft de te verwachten waterspanningen in de dijk werd door de Deltadienst een
controlerend onderzoek ingesteld met behulp van een elektrisch analogiemodel. Over het
principe van deze methode raadplege men het Driemaandelijks Bericht nr. 13. Het bleek
dat de dikte van de bekleding voldoende was gedimensioneerd.
Zowel aan de teen als aan de hiel van de dijk werd een drainage aangebracht. Voor de
ontluchting is de kruin voorzien van ventielen, in de vorm van de reeds eerder op de veer-
dammen met succes toegepaste 'katoog' frames.
In verband met de geringe tijd van voorbereiding werd het werk onderhands opgedragen
aan de N.V. Asphalt- en Chemische Fabrieken Smid en Hollander te Hoogkerk tegen een
overeengekomen prijs van 2 693 500,-. Op 18 april 1962 hebben de werkzaamheden een
aanvang genomen. Het gehele werk is inmiddels gereed gekomen
De verhoging van de resterende dijkvakken is nog in onderzoek. Aan de westzijde, ten
westen van hm 11, is een zanddijk ontworpen die aansluit op de duinen, waardoor een
verhoging van de zeewering tussen hm 0 en hm 11 achterwege kan blijven. Aan de oost
zijde zal de dijk waarschijnlijk op dezelfde wijze worden verhoogd als boven werd be
schreven. Mogelijk zal ook hier het laatste gedeelte als zanddijk worden uitgevoerd en op
de duinen aansluiten.
146