Situatie en doorsnede van de zuidelijke toegangs
weg naar Harlingen
op 12 juli 1962 gegund aan de N.V. A. J. van Haaften te Den Haag. De aannemingssom
bedraagt 1 014 000,-. De verlegde weg zal, anders dan het gedeelte van rijksweg no. 9,
dienst blijven doen als inspectieroute. De aardebaan zal gedeeltelijk komen te liggen
op de plaats waar zich de oude dijkvaart bevindt, gedeeltelijk vlak langs deze vaart en
ook verder in terrein met weinig draagkrachtige bovenlagen. Wegens de ongelijkmatige
samenstelling van de ondergrond is over de volle lengte van de toegangsweg een cunet
gemaakt met een bodembreedte van 6 m en een diepte van N.A.P. - 2,40 m. Op dit niveau
bevindt zich een kleilaag van voldoende draagkracht. Waar de vaart tussen de aarde
baan en de dijk zou komen te liggen wordt zij verwijderd en tot aan het maaiveld met
zand aangevuld.
Het plan voor de verhoging van de zeewering zelf werd in mei 1962 door de minister vast
gesteld. De beschikbare middelen lieten echter niet toe, dat reeds in dat jaar met de
werkzaamheden een begin werd gemaakt.
Verhoging van de zeedijk Slachte-Afsluitdijk-Lauwerszee
Bij de voorbereiding van de plannen voor de versterking van dit dijkvak heeft de Provin
ciale Waterstaat van Friesland advies gevraagd aan de Rijkswaterstaat inzake de te ver
wachten golfoploop. Het vraagstuk is op het ogenblik in onderzoek bij de Studiedienst
te Hoorn.
De verzwaring van de zeedijk van de Ternaarderpolder
In afwachting van de uitvoering van het programma van dijkverzwaringen, dat gebaseerd
is op de Deltawet, is nagegaan of er in de zeewering van Friesland zwakke plekken voor
komen waarvan de versterking niet kan worden uitgesteld tot de bedoelde werken ter
hand worden genomen. Tot deze categorie behoort o.a. de verzwaring van de zeedijk van
de Ternaarderpolder.
Tijdens flinke noordwestelijke storm heeft telkens wateroverslag plaats over de zeedijk
van deze polder. Het plan voorziet in verhoging van de dijk tot hetzelfde niveau als
de aansluitende dijken. De oorspronkelijke kruinhoogte varieerde van N.A.P. -F 4,35 tot
N.A.P. 4,90 m, de nieuwe kruinhoogte zal N.A.P. 5,30 m bedragen. Door het Labora-
137