Reeds in augustus van 1947 overschreed het aantal vrachtauto's het vooroorlogse cijfer.
Met de autobussen was dit een jaar later het geval, de personenauto's volgden in augustus
1949. Ook de binnenvaart herstelde zich spoedig. De verhouding tussen de verschillende
scheepstypen en -grootten wijzigde zich echter zo sterk dat een vergelijking met de voor
oorlogse situatie nauwelijks mogelijk is.
Het aantal en hei totale laadvermogen van de motorschepen waren reeds in januari 1951
groter dan twaalf jaar tevoren en daar de snelheid van deze schepen in het algemeen die
van de sleepschepen, zeilschepen en schepen met motorische hulpkracht belangrijk over
treft, nam daardoor de vervoerscapaciteit van de Nederlandse binnenvaartvloot aanzien
lijk toe. Het totale laadvermogen van de vloot overschreed het cijfer van 1943 echter eerst
in 1959.
De ontwikkeling van het binnenscheepvaartverkeer in het Deltagebied toont eenzelfde
beeld: ook daar nam de relatieve betekenis van de motorschepen toe. Zo passeerden door
het Kanaal door Zuid-Beveland in 1951 45.100 motorschepen met een laadvermogen van
15,2 miljoen ton tegenover 13.300 andere schepen met een laadvermogen van 12,9 miljoen
ton. Reeds toen was dus, in tegenstelling tot 1938, het verkeer met motorschepen, uitgedrukt
in aantal en laadvermogen, belangrijker dan dat met sleepschepen.
Herstel en ontwikkeling werden onderbroken door de Stormramp van 1 februari 1953, waar
door grote delen van het Deltagebied overstroomden. Toen de dijken waren gedicht en de
geïnundeerde gebieden waren drooggevallen bleek dat vele wegen en trambanen na
genoeg onherstelbaar waren verwoest.
Het directe gevolg was dat de tramlijnen op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee
werden opgeheven en door busdiensten vervangen 1. Zoals ook na de drooglegging van
Walcheren in 1946 werden herverkavelingen uitgevoerd in gebieden die door de ramp
ernstig waren getroffen: Schouwen, Tholen, Waarde, de Zak van Zuid-Beveland. In het
kader van deze maatregelen werden nieuwe wegen aangelegd, bestaande wegen werden
van lastige bochten en hoeken bevrijd en ook overigens werden, waar nodig, verbeterin
gen uitgevoerd.
1 De tramlijn Rosestraat (Rotterdam-Zuid)—Numansdorp werd enige jaren later opgeheven
en door busdiensten vervangen. Slechts naar Brielle en Hellevoetsluis wordt nog de tram
lijn onderhouden.
198