Aan het einde van de oorlog waren de bruggen over het Hollandsch Diep bij Moerdijk grotendeels vernield. De brug voor gewoon verkeer werd voor lopig hersteld door gebruik te maken van intact gebleven gedeelten (ook van de spoorbrug) en van overspanningen bestaande uit eenheidsmateriaal Opheffing van het isolement als gevolg van de Deltawerken Een uitermate belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de verkeersverbindingen in het Deltagebied werd geopend door de uitvoering van het Deltaplan. Als eerste eiland werd Noord-Beveland uit zijn isolement verlost ten gevolge van de af sluitingen van de Zandkreek (1960) en het Veersche Gat (1961) 2. Vóór de totstandkoming van deze afsluitingen lag Noord-Beveland zeer perifeer, ook ten opzichte van het nabij gelegen Walcheren en Zuid-Beveland. Er bestond een veerdienst voor gewoon verkeer van Wolphaartsdijkse Veer naar Kortgene en er waren voetgangers veren van Veere naar Kamperland en van Wilhelminapolder naar Kats. Door de vaste verbindingen is het eiland thans met de rest van Nederland verbonden; het is bovendien vlak bij Middelburg en Goes komen te liggen (de afstand van Wissenkerke naar Middel burg bedraagt ca. 20 km, van Colijnsplaat naar Goes ca. 15 km). De verkeerscheppende betekenis van de nieuwe verbindingen blijkt uit een vergelijking tussen de aantallen auto's die zijn geteld eerst op het veer en later op de wegen over de dammen. Door het veer bij Wolphaartsdijk werden in de winter van 1959/60 per dag ge middeld ruim 370 personen- en vrachtauto's overgezet; een jaar later passeerden op vrij dagen over de dam bij Kats gemiddeld ruim 1100 auto's. In de zomer van 1961 was dit aantal nog belangrijk hoger en werden zelfs toppen van boven de 3000 per dag bereikt (op Tweede Pinksterdag en gedurende de tentoonstelling die de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij op het eiland organiseerde). In de tweede helft van januari 1962 passeerden over de dam door het Veersche Gat per dag gemiddeld 320 twee-assige voertuigen. Ook het contact tussen de drie-eilanden en Schouwen is thans intensiever dan tevoren. Tot voor kort voer de veerboot van Katseveer op Zuid-Beveland naar De Val (bij Zierikzee), sedert maart 1961 volgt zij een veel kortere route, nl. van de nieuwe veerhaven bij Kats op Noord-Beveland naar De Val. Deze verkorting van de afstand is op zich zelf reeds verkeer- scheppend. Wanneer men het verkeer in de eerste twaalf maanden na de nieuwe regeling vergelijkt met dezelfde periode in de twee voorafgaande jaren blijkt een duidelijke toe name: in de periode maart 1959-februari 1961 werden per maand gemiddeld 3600 per- 2 De opheffing van het isolement van de Krimpenerwaard, dank zij de verkeersbrug in de stormvloedkering in de Hollandsche IJssel, wordt hier buiten beschouwing gelaten. 199

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 33