Aan het einde van de oorlog waren de bruggen
over het Hollandsch Diep bij Moerdijk grotendeels
vernield. De brug voor gewoon verkeer werd voor
lopig hersteld door gebruik te maken van intact
gebleven gedeelten (ook van de spoorbrug) en van
overspanningen bestaande uit eenheidsmateriaal
Opheffing van het isolement als gevolg van de Deltawerken
Een uitermate belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de verkeersverbindingen in het
Deltagebied werd geopend door de uitvoering van het Deltaplan.
Als eerste eiland werd Noord-Beveland uit zijn isolement verlost ten gevolge van de af
sluitingen van de Zandkreek (1960) en het Veersche Gat (1961) 2.
Vóór de totstandkoming van deze afsluitingen lag Noord-Beveland zeer perifeer, ook ten
opzichte van het nabij gelegen Walcheren en Zuid-Beveland. Er bestond een veerdienst
voor gewoon verkeer van Wolphaartsdijkse Veer naar Kortgene en er waren voetgangers
veren van Veere naar Kamperland en van Wilhelminapolder naar Kats. Door de vaste
verbindingen is het eiland thans met de rest van Nederland verbonden; het is bovendien
vlak bij Middelburg en Goes komen te liggen (de afstand van Wissenkerke naar Middel
burg bedraagt ca. 20 km, van Colijnsplaat naar Goes ca. 15 km).
De verkeerscheppende betekenis van de nieuwe verbindingen blijkt uit een vergelijking
tussen de aantallen auto's die zijn geteld eerst op het veer en later op de wegen over de
dammen. Door het veer bij Wolphaartsdijk werden in de winter van 1959/60 per dag ge
middeld ruim 370 personen- en vrachtauto's overgezet; een jaar later passeerden op vrij
dagen over de dam bij Kats gemiddeld ruim 1100 auto's. In de zomer van 1961 was dit
aantal nog belangrijk hoger en werden zelfs toppen van boven de 3000 per dag bereikt
(op Tweede Pinksterdag en gedurende de tentoonstelling die de Zeeuwsche Landbouw
Maatschappij op het eiland organiseerde). In de tweede helft van januari 1962 passeerden
over de dam door het Veersche Gat per dag gemiddeld 320 twee-assige voertuigen.
Ook het contact tussen de drie-eilanden en Schouwen is thans intensiever dan tevoren. Tot
voor kort voer de veerboot van Katseveer op Zuid-Beveland naar De Val (bij Zierikzee),
sedert maart 1961 volgt zij een veel kortere route, nl. van de nieuwe veerhaven bij Kats op
Noord-Beveland naar De Val. Deze verkorting van de afstand is op zich zelf reeds verkeer-
scheppend. Wanneer men het verkeer in de eerste twaalf maanden na de nieuwe regeling
vergelijkt met dezelfde periode in de twee voorafgaande jaren blijkt een duidelijke toe
name: in de periode maart 1959-februari 1961 werden per maand gemiddeld 3600 per-
2 De opheffing van het isolement van de Krimpenerwaard, dank zij de verkeersbrug in de
stormvloedkering in de Hollandsche IJssel, wordt hier buiten beschouwing gelaten.
199