aangeduid als Beneluxweg of Zoomweg, en waarvan het tracé nog slechts in grote lijnen
is vastgesteld. Het zal nog wel geruime tijd duren voor deze tweede internationale route,
van Rotterdam naar Antwerpen, die zal voeren over de brug bij Numansdorp en het
schutsluizencomplex in het Volkerak geheel gereed zal zijn. Het gedeelte van deze weg
dat in het bijzonder als Zoomweg wordt aangeduid omdat het over de hoge zoom der
Noordbrabantse zandgronden voert zal vóór de algehele voltooiing van deze weg in
gebruik kunnen worden genomen, doch wanneer dit zal zijn is thans nog niet bekend. De
weg zal worden geleid over de zuidelijke hoofden van de Voikeraksluizen, zij zal daar een
vrije hoogte hebben tot N.A.P. 14 m. Dit is voldoende voor het gros van de jachten en
voor vissersschepen. Voor schepen met grotere hoogte, aannemersmaterieel etc., is over
de oostelijke sluis een basculebrug ontworpen. Door dit gedeelte van de Zoomweg zal via
de dam over de Hellegatplaten ook een vaste verbinding tot stand komen van Schouwen-
Duiveland en Goeree-Overflakkee met de vaste wal van Noord-Brabant. Zolang de Zoom
weg niet gereed is zal het verkeer uit of naar de Zeeuwse midden-eilanden, dat over de
Voikeraksluizen wil gaan, gebruik moeten maken van grotendeels reeds bestaande ver
bindingen over Bergen-op-Zoom, Steenbergen en Dinteloord.
Zoals eerder werd opgemerkt ligt het in de bedoeling de nieuwe route tussen Roosendaal
en de brug bij Moerdijk in 1965 in zijn geheel in gebruik te stellen. Tussen de Zoomweg en
rijksweg nr. 17 zal een verbinding worden gemaakt. Op deze wijze zal ook de noordwest
hoek van Noord-Brabant in oostelijke richting een goede wegverbinding krijgen.
De aansluiting van de brug bij Numansdorp aan de zijde van de Hoeksche Waard zal in
eerste instantie tot nabij Klaaswaal over een gedeelte van de toekomstige Beneluxweg
leiden; vanwaar het verkeer over bestaande provinciale wegen, via Blaaksche Dijk en
de brug bij Barendrecht, naar het eiland IJsselmonde en via de provinciale weg door
Barendrecht naar de rijksweg Rotterdam-Dordrecht zal worden geleid. Vervolgens hoopt
men door een bochtafsnijding van Klaaswaal naar de brug bij Barendrecht de afstand met
twee kilometer te bekorten en buiten de dorpen op Hoeksche Waard om te leiden, terwijl
een afsnijding in het traject op IJsselmonde waarschijnlijk een nieuwe verkorting van een
kilometer zal brengen. Door de bouw van een nieuwe, ruimere brug over de Oude Maas
bij Heinenoord (ter vervanging van de brug bij Barendrecht) zal tenslotte de afstand op
nieuw met drie kilometer worden verminderd.
Zeer spoedig na het gereed komen van de brug bij Numansdorp en van het Volkerakcom-
plex zal naar verwachting ook de afsluitdam met uitwateringssluizen en schutsluis aan de
mond van het Haringvliet in gebruik kunnen worden genomen (1968). Over de schutsluis
komt een basculebrug, over de uitwateringssluizen een weg op vaste overbruggingen. Met
tertijd zal over de meest zeewaarts gelegen afsluitdammen en door het tussenliggende
terrein op de kop van de verbonden eilanden een weg komen. Op Voorne-Putten zal deze
'Dammenweg' of 'Kustweg' van de dam naar het oosten lopen en aansluiten op de reeds
genoemde Beneluxweg.
Er is nog geen overeenstemming bereikt over alle nieuwe verbindingen die in dit verband
vereist zullen zijn, doch het volgende summiere overzicht kan in ieder geval worden ver
strekt. De Oude Maas zal, behalve door de genoemde nieuwe brug bij Heinenoord ook,
meer naar het westen, door een vaste oeververbinding in het tracé van de Beneluxweg
worden gekruist (de nauwkeurige plaats en de aard van deze oeververbinding zijn nog
niet bekend). Verder zal de brug bij Spijkenisse door een nieuwe worden vervangen, terwijl,
op wat langere termijn de voor gemengd verkeer dienende Botlekbrug waarschijnlijk zal
worden verhoogd en wellicht verdubbeld, zodat één deel voor spoor en één voor gewoon
verkeer kan dienen (in dat geval zullen de twee bruggen synchroon worden bediend). In
het nieuwe Hartelkanaal, dat van het Europoortgebied naar de Oude Maas zal leiden,
202