De Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in aanleg
komt een nieuwe grote, mede voor duwvaart geschikte schutsluis, waarover een grote
basculebrug, die de kleine brug over de tegenwoordige, kleine Hartelsluis zal vervangen
en die aansluitend op ruime wegen aan beide zijden een betere verbinding tussen Voorne-
Putten (in het bijzonder Spijkenisse) en het Botlekgebied tot stand zal brengen.
Van provinciale zijde zal men de Brielsche Maas-boezem ruim 2 km ten oosten van Brielle
overbruggen, waardoor, in aansluiting aan een brug over het aan te leggen lateraal
kanaal, een nieuwe verbinding tussen Rozenburg en Voorne-Putten zal ontstaan en het veer
bij Brielle zal kunnen vervallen.
Men is thans volop bezig met de bouw van de 'Van Brienenoordbrug' over de Nieuwe
Maas ten oosten van Rotterdam, in de nabijheid van Kralingsche Veer. Deze zal het eiland
je Van Brienenoord op het meest oostelijke punt kruisen en de verbinding vormen tussen
de weg Gouda—Rotterdam (rijksweg nr. 3) en de weg Rotterdam-Dordrecht (rijksweg nr. 16;
deze is tevens Europaweg nr. 10). De brug zal ook van groot belang zijn voor verkeer van
en naar industrieterreinen in Rotterdam-Zuid en op andere plaatsen van IJsselmonde en
voor het stedelijk verkeer. Teneinde het scheepvaartverkeer zo weinig mogelijk te storen
zal zij, behalve een beweegbaar gedeelte, een vrije doorvaarthoogte verkrijgen tot N.A.P.
-1- 24 m. Naar verwachting zal deze brug in 1964 klaar zijn.
Ook aan de Metrotunnel in Rotterdam, die het toekomstige stadsspoor onder de Nieuwe
Maas door zal voeren (welke spoorweg ook op de rechter Maasoever ondergronds zal
zijn), wordt reeds gewerkt. Men verwacht dat dit project in 1966 gereed zal komen.
Kort nadien, in 1967, zal dit het geval zijn met de Beneluxtunnel die van een punt ten oosten
van Vlaardingen onder de Nieuwe Maas door naar Pernis op IJsselmonde zal leiden. Deze
tunnel wordt, evenals de brug bij Numansdorp, op regionaal initiatief vroeger gebouwd
dan in het rijksschema mogelijk was, waarom ook hier gedurende een aantal jaren tol zal
worden geheven. De tunnel die uit twee kokers zal bestaan, zal aansluiten op de weg van
Rotterdam naar het Westland, die de Noordelijke Randweg langs de Waterweg-agglome
ratie zal vormen (rijksweg nr. 20). Deze sluit aan op de weg van Den Haag naar Rotter
dam (rijksweg nr. 13) en dus indirect op de weg van Ypenburg naar Burgerveen en Amster
dam (rijkswegen nrs. 4A en 4). Later zal een rechtstreekse verbinding met Ypenburg tot
stand komen door middel van een weg die aan de westzijde langs Delft voert. De Noorde-
204