hoog water grote stukken van het veld af.
Op deze zelfde dag werden proeven ge
daan om het effect te bestuderen van de
ontploffing van landmijnen, waarvan één
onder het ijs werd opgehangen en een'
tweede op het ijs werd gelegd, afgedekt
met zandzakken.
Het effect van de eerste mijn was groot,
want niet alleen ontstond een gat van
12 m middellijn met een aantal concen
trische scheuren tot op 60 m afstand, maar
het ijsveld scheurde over een lengte van
750 m door en het oostelijke deel dreef met
de vloed weg. De trekspanning in het ijs
veld, dat vastgehouden werd door de
brugpijlers, moet als gevolg van de vloed-
stroom zeer groot zijn geweest.
Het resterende deel van het ijsveld rond
om de brug werd vervolgens ondermijnd.
Toen het de daarop volgende dag tijdens
felle vloed in beweging kwam zijn de mij
nen tot ontploffing gebracht. Het veld
werd grotendeels verbrijzeld. Alleen dicht
bij de brug moest het ijs met trotylblokjes
worden losgemaakt.
De militairen, die gedurende twee maan
den de brug dag en nacht hebben be
schermd, gebruikten hierbij ca. 1200 kg
trotyl.
De verbinding tussen Hellevoetsluis en de
bouwput is gedurende de gehele vorst
periode dagelijks onderhouden met het
m.s. 'Delta', zij het vaak met zeer grote
moeite. Hierdoor was het ook mogelijk
om post, doktoren en enkele passagiers
voor Goeree mee te nemen op de dagen
dat de normale veerverbindingen verbro
ken waren. De bouwhaven van de grote
bouwput werd in deze periode o.a. ge
bruikt als ligplaats van vissersschepen uit
Stellendam en Goedereede, voor de ver
scheping van uien naar Engeland en voor
het herstel van schroefschade aan een
aantal ijsbrekers.
De aanleg van de Grevelingendam tegen
de Flakkeese oever
In de tweede helft van maart werd voort
gegaan met het aanbrengen van de beton-
blokkengloofing aan de oostzijde van de
dam, terwijl werd begonnen met het aan
brengen van de klei boven deze glooiing.
Op de kruin werd de weg voor langzaam
verkeer aangelegd en aangesloten op de
bestaande weg op de Zuiderlandse dijk.
Werkzaamheden ten behoeve van de af
sluiting van de noordelijke geul van de
Grevelingen
In de laatste week van maart werd het
derde (laatste) deel van het verankerings-
blok voor de kabel, gelegen op het dam-
vak voor Flakkee, gestort. Daarmede
kwam het werk aan de onderbouw geheel
gereed.
De montage van de staalconstructies werd
voortgezet. Begonnen werd aan de noord
zijde van de geul, terwijl aan de zuidzijde
(op het damvak op de plaat van Oude
Tonge) de montage van de ondersteu-
ningsjukken voor de railbaan werd voor
bereid. De aanvoer van stalen onderdelen
vond voortgang.
De aanleg van de steen- en grmddepots
werd voortgezet.
De bouw van de schutsluis in
de Grevelingendam
Het opstellen van de elektrische bewe-
gingswerken voor de sluisdeuren en de
ophaalbrug werd voortgezet. Sedert eind
maart kan de brug elektrisch worden be
diend.
Met het maken van de remmingswerken
werd na half maart voortgegaan.
Werk- en opslaghaven Den Osse
Voortgegaan werd met het baggeren van
de havenkom en van de cunetten voor de
grondverbeteringen.
De uit zware stortsteen samengestelde
zuidoostelijke havendam kwam aan het
eind van de verslagperiode nagenoeg ge
reed. Met het werk voor de noordooste
lijke havendam, die eveneens uit zware
stortsteen zal bestaan, werd begonnen.
216