na een zware storm waarbij mogelijke huidbeschadigingen van de constructies kunnen op
treden, zo spoedig mogelijk tot herstelling van de beschadigingen over te gaan.
Bij alle in aanmerking komende verfsystemen moeten evenwel de condities tijdens het aan
brengen, in het bijzonder de temperatuur en de relatieve vochtigheid van de lucht, aan
bepaalde minimum voorwaarden voldoen. Deze liggen zo hoog, dat alleen de maanden
april tot en met september voor het onderhoud van het verfsysteem in aanmerking komen.
Bovendien zal het waarschijnlijk nodig zijn, de schuiven te voorzien van een kathodische
bescherming.
Het is duidelijk dat het onderhoud van de staalconstructies minutieus zal moeten ge
schieden.
Neemt men aan, dat de bescherming zowel als het onderhoud t.a.v. mogelijke conrosie-
verschijnselen doeltreffend zijn, dan kan de sterkte van de staalconstructie, uitgedrukt in
toelaatbare spanningen, worden vastgesteld op 1 800 kg/cm2. Deze spanning kan ettelijke
miljoen malen als wisselende belasting worden gedragen. De optredende spanning bij
135 ton/m belasting overschrijdt op geen enkele plaats 1 400 kg/cm2, zodat met reden
kan worden verwacht dat de constructie aan de gestelde verwachtingen zal voldoen.
De uitvoering
Elke schuif wordt samengesteld uit een aantal secties, nl.
I de beide eindstukken;
II drie tussenstukken, zich bevindende tussen de armen en elk bestaande uit twee delen;
III vier dwarsdragerconstructies;
IV vier armen;
V vier draaipunten.
Deze secties worden door middel van klinklassen aan elkaar verbonden.
Het fabriekswerk wordt door een combinatie van acht fabrieken uitgevoerd, waarvan één
als hoofdaannemer optreedt. De werkverdeling is zodanig, dat zowel wat de zee- als de
rivierschuiven betreft de gelijksoortige secties door één of twee fabrieken worden gemaakt,
waardoor een seriep-roduktie kan worden verkregen.
De onderdelen van de zeeschuiven worden na bet gereedkomen op het terrein van de N.V.
Werkspoor te Utrecht samengesteld.
Monteurs van de werkplaatsen N.V. Kloos en Zonen uit Kinderdijk stellen daarentegen
in een der hallen van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij in Rotterdam de rivierschui
ven samen.
Als gevolg van de gekozen werkverdeling is het noodzakelijk, dat aan de maatvoering
hoge eisen worden gesteld.
Voor iedere fabriek zijn, naast een groot aantal fabricagemallen, ook controlemallen ge
maakt, waarin elk stuk door de hoofdaannemer wordt nagemeten. Na goedkeuring van het
stuk kan tot verzending worden overgegaan. De hoofdaannemer zorgt voor alle trans
porten.
De assemblageterreinen beschikken over een losplaats, een opslagterrein en een stelplaats.
Begonnen wordt met de assemblage van de secties I, II en III in horizontale stand met de
bolle beplating aan de onderzijde.
De las in het midden van de schuif wordt niet gesloten. Na het gereedkomen van de halve
schuiflichamen worden deze in verticale stand geplaatst, waarna de armen met de draai
puntstukken met bouten voorlopig worden aangebouwd. Aan de maatvoering worden ook
242