Haven bij West-Repart op Schouwen-Duiveland
In 1964 zal, naar wordt verwacht, een begin worden gemaakt met de uitvoering van de af-
sluitingswerken in het Brouwershavensche Gat. De te bouwen afsluitdam zal worden aan
gelegd volgens het in nummer 24 van deze Berichten beschreven tracé (blz. 185-188).
Met het oog op de uitvoering van deze afsluitingswerken is in de directe omgeving uit
gezien naar een geschikte aanleggelegenheid voor werkvaartuigen e.d. en naar een ter
rein, waarop de directiekantoren van de Deltadienst en van de aannemer kunnen worden
opgesteld. Aangezien het zwaartepunt van de afsluitingswerken in het zuidelijk gedeelte
van de zeearm zal liggen, terwijl ook in dat gedeelte de eerste damvakken zullen worden
aangelegd, is het duidelijk, dat terrein en aanlegplaats langs de Schouwse oever moesten
worden gezocht.
De werk- en opslaghaven bij Den Osse (zie Driemaandelijks Bericht nr. 18, blz 28 e.v.) is
daarvoor niet geschikt, mede op grond van de voor het beoogde doel te grote afstand.
De bestaande haven bij Scharendijke ligt evenmin gunstig. De aan deze haven te besteden
kosten zouden trouwens onevenredig hoog uitvallen.
Het bij uitstek geschikte punt ligt ter plaatse van de zuidelijke aansluiting van de afsluit
dam op de drempel bij de als 'West-Repart' bekend staande nol. Daar kan reeds direct een
deel van de binnenberm van de afsluitdam worden aangelegd. Aansluitend daartegen kan
een kleine havenkom worden gemaakt. Egalisatie van enkele duintoppen zal een goede
plaats leveren voor het opstellen van de directiekantoren.
De havenkom en de haveningang krijgen een bodemdiepte van N.A.P.-4,5 m. De bodem
breedte van de havenkom is 40 m. Het haventerrein langs de westzijde van de havenkom
- dit is dus tevens de toekomstige binnenberm van de dam wordt aangelegd op een
hoogte van N.A.P. 5 m en afgedekt met een laag mijnsteen. Het talud langs de haven
zijde word boven N.A.P. 2 m bekleed met asfaltbeton, doch beneden dit peil met beton
blokken en basaltzuilen.
Langs de noordzijde van de havenkom wordt, aansluitend op de bestaande nol, een haven-
dam aangelegd, opgebouwd uit zand dat wordt afgedekt met asfaltbeton, betonblokken
en basalt. De bestaande nol wordt binnenzijds verzwaard. De kruin van deze verzwaarde
nol lig op N.A.P. 6 m, die van de havendam 1 m lager.
Onder de noordelijke havendam en onder het haventalud van het werkterrein wordt een
grondverbetering uitgevoerd.
Ten behoeve van het meren van vaartuigen worden in de havenkom voorzieningen ge-
254