Haven bij West-Repart op Schouwen-Duiveland In 1964 zal, naar wordt verwacht, een begin worden gemaakt met de uitvoering van de af- sluitingswerken in het Brouwershavensche Gat. De te bouwen afsluitdam zal worden aan gelegd volgens het in nummer 24 van deze Berichten beschreven tracé (blz. 185-188). Met het oog op de uitvoering van deze afsluitingswerken is in de directe omgeving uit gezien naar een geschikte aanleggelegenheid voor werkvaartuigen e.d. en naar een ter rein, waarop de directiekantoren van de Deltadienst en van de aannemer kunnen worden opgesteld. Aangezien het zwaartepunt van de afsluitingswerken in het zuidelijk gedeelte van de zeearm zal liggen, terwijl ook in dat gedeelte de eerste damvakken zullen worden aangelegd, is het duidelijk, dat terrein en aanlegplaats langs de Schouwse oever moesten worden gezocht. De werk- en opslaghaven bij Den Osse (zie Driemaandelijks Bericht nr. 18, blz 28 e.v.) is daarvoor niet geschikt, mede op grond van de voor het beoogde doel te grote afstand. De bestaande haven bij Scharendijke ligt evenmin gunstig. De aan deze haven te besteden kosten zouden trouwens onevenredig hoog uitvallen. Het bij uitstek geschikte punt ligt ter plaatse van de zuidelijke aansluiting van de afsluit dam op de drempel bij de als 'West-Repart' bekend staande nol. Daar kan reeds direct een deel van de binnenberm van de afsluitdam worden aangelegd. Aansluitend daartegen kan een kleine havenkom worden gemaakt. Egalisatie van enkele duintoppen zal een goede plaats leveren voor het opstellen van de directiekantoren. De havenkom en de haveningang krijgen een bodemdiepte van N.A.P.-4,5 m. De bodem breedte van de havenkom is 40 m. Het haventerrein langs de westzijde van de havenkom - dit is dus tevens de toekomstige binnenberm van de dam wordt aangelegd op een hoogte van N.A.P. 5 m en afgedekt met een laag mijnsteen. Het talud langs de haven zijde word boven N.A.P. 2 m bekleed met asfaltbeton, doch beneden dit peil met beton blokken en basaltzuilen. Langs de noordzijde van de havenkom wordt, aansluitend op de bestaande nol, een haven- dam aangelegd, opgebouwd uit zand dat wordt afgedekt met asfaltbeton, betonblokken en basalt. De bestaande nol wordt binnenzijds verzwaard. De kruin van deze verzwaarde nol lig op N.A.P. 6 m, die van de havendam 1 m lager. Onder de noordelijke havendam en onder het haventalud van het werkterrein wordt een grondverbetering uitgevoerd. Ten behoeve van het meren van vaartuigen worden in de havenkom voorzieningen ge- 254

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 32