formules een golfoploop te geven van ongeveer 1,6 x de golfhoogte. Gezien ook de on
zekerheden bij de bepaling van de optredende golf zal de uiteindelijk berekende golf
oploop bij de huidige stand van de wetenschap nog maar een vrij ruwe schatting moeten
blijven. Opgemerkt dient te worden dat de omstandigheden waarbij de ontwerpstand op
treedt nog nooit zijn voorgekomen, zodat men ten aanzien van de dan optredende golven
geen ervaring heeft.
De kruinhoogte van de dam werd, afhankelijk van de ligging ten opzichte van de maat
gevende windrichting, in dit geval noordwest, bepaald op een peil variërend van N.A.P.
7,20 m tot 8,85 m.
De weg aan de binnenzijde langs de dijk werd, gelet op de situatie bij de uitvoering of bij
doorbraak (water aan weerszijden van de dijk), ontworpen op een relatief laag gelegen
binnenberm (N.A.P. 2,50 m).
Langs het buitenbeloop wordt eveneens een berm gemaakt. Om de doorgaande bekleding
van asfaltbeton zo weinig mogelijk te onderbreken wordt deze slechts 3 m breed. De berm
heeft uitsluitend tot doel het buitenbeloop beter bereikbaar te maken voor het onderhoud.
De ervaring, met name ook met de afsluitdijk van het IJsselmeer, heeft geleerd dat een
goede toegankelijkheid van het buitenbeloop de onderhoudskosten zeer beperkt.
De hoge ligging van de zandplaten, waarop het grootste deel van de dam zal worden
aangelegd, heeft op de uitvoering een grote invloed. Deze platen liggen namelijk zo hoog,
dat de materialen voor de afsluitdam niet varend kunnen worden aangevoerd, maar an
derzijds liggen zij te laag om het transport door middel van voertuigen te verwezenlijken.
De oplossing is gevonden door de zandplaten ter plaatse van de as van de dam te ver
hogen door een z.g. 'panne-koek' van zand tot een zodanige hoogte op te spuiten, dat het
transport daarover per as plaats kan vinden. In het ontwerp van de dam is met deze uit
voeringswijze in zoverre rekening gehouden, dat de teenconstructies aan de Wadden- en
aan de Lauwerszeezijde vrij hoog boven het maaiveld zullen worden gelegd. Verwacht
wordt dat het opgebrachte strand aan de binnenzijde stand zal houden tot de Lauwerszee
is afgesloten en de zandplaat ter plaatse droogvalt. Aan de zijde van de Waddenzee zal
het ontworpen kraagstuk van azobéstrippen afgestort met steen bij eventueel optredende
straindverlagingen kunnen nazakken en de teen voldoende beschermen.
De verdediging van het onderste deel van het buiten- en binnenbeloop is onderwerp ge-
259