De bouw van de schutsluis in de
Grevelingendam
De montage van de definitieve bewegings-
inrichitngen van de sluisdeuren werd
voortgezet.
De remmingwerken langs de oostelijke
toeleidingsgeul naar de sluis kwamen ge
reed. Langs de westelijke geul werden
deze werken voor ca. 90% voltooid.
De nabij de sluis in aanbouw zijnde sluis
wachterwoningen kwamen op het schil
derwerk na gereed.
Werk- en opslaghaven Den Osse
Voortgegaan werd met het baggeren van
de havenkom en de cunetten voor de
grondverbeteringen. Begonnen werd met
het aanvullen van de cunetten en het op
persen van het zandlichaam van de noor
delijke havendam en het haventerrein.
Het lossen van zware stortsteen in de N.O.
havendam werd voortgezet. Het aanvoe
ren van mijnsteen kwam in deze periode
goed op gang.
Het aanvoeren en plaatsen van de een
heidscaissons en opzetstukken in de los-
wal is gereed.
Een begin werd gemaakt met het aan
brengen van de betonblokkenglooiing op
het buitentalud van de noordelijke haven
dam.
Aan de zee- en havenzijde van deze dam
werden kraagstukken aangebracht. Zij
werden gedeeltelijk nabestort met zware
stortsteen. Een deel van de benodigde ko-
perslakblokken is aangevoerd.
Een grondlichaam met glooiing op de
Hellegatplaten
In het Bericht nr. 17 van augustus 1961
werd de bouw van de brug over het Ha
ringvliet bij Numansdorp met de aanslui
tende opritten beschreven.
Verwacht wordt dat deze brugverbinding
nog in 1964 gereed zal komen. Daarmede
zal het isolement van het eiland Goeree-
Overflakkee zijn opgeheven. Wanneer in
1964 tevens de afsluitdam van de Greve-
lingen bij de Hoek van St. Jacob en de
wegverbinding over de afsluitdam kunnen
worden voltooid, zal het eiland Schouwen-
Duiveland ook van de brugverbinding ge
bruik kunnen maken. Dan zal ook dit iso
lement zijn opgeheven.
Het is derhalve nodig het grondwerk te
maken voor de wegverbinding tussen het
zuidelijk landhoofd van de brug en de
reeds in 1959 gereedgekomen dijk over het
Hellegatplatengebied in de richting Flak-
kee.
Het te maken grondwerk impliceert tevens
het maken van het ontworpen verkeers
plein. Daarvan kwam in juni 1962 - be
schreven in Bericht nr. 21 - de zuidelijke
oprit naar de brug in de toekomstige weg
verbinding Rotterdam-Zuiden van het
land gereed.
Genoemd grondwerk werd opgedragen
aan de aannemerscombinatie 'Willem
stad' te Willemstad, die er in maart 1963
mee begon. Door de zandzuiger 'Dor
drecht II' wordt zand gezogen uit het pla-
tengebied ten zuid-westen van de stroom-
leidam in het Hellegat. Via een 2,5 km
lange leiding wordt dit zand in het te ma
ken werk geperst.
In ruwe vorm geschetst wordt een plateau
met een driehoekige vorm - basis 500 m
en hoogte 500 m - opgeperst tot N.A.P.
3,00 m. Ten oosten sluit dit plateau aan
tegen de zuidelijke oprit en ten zuiden
wordt de basis gevormd door de in 1959
gereedgekomen dijk over de Hellegatpla
ten. Aan de westkant van het plateau
wordt een aardebaan gemaakt, aflopende
vanaf een globale hoogte van N.A.P.
13 m, bij het zuidelijke landhoofd van
de brug tot een hoogte van N.A.P. 5 m
op de dijk over de Hellegatplaten.
Rest nog te vermelden dat in totaal
800000 m3 zand aan het beschreven grond
werk dient te worden verwerkt. De weste
lijke aardebaan krijgt aan de buitenzijde
een asfaltbeloop met een helling van 1 4
tussen N.A.P. 1,25 m en 5,00 m, waar
voor 15000 ton asfaltbeton en grindasfalt-
beton dient te worden verwerkt.
267