De bouw van de schutsluis in de Grevelingendam De montage van de definitieve bewegings- inrichitngen van de sluisdeuren werd voortgezet. De remmingwerken langs de oostelijke toeleidingsgeul naar de sluis kwamen ge reed. Langs de westelijke geul werden deze werken voor ca. 90% voltooid. De nabij de sluis in aanbouw zijnde sluis wachterwoningen kwamen op het schil derwerk na gereed. Werk- en opslaghaven Den Osse Voortgegaan werd met het baggeren van de havenkom en de cunetten voor de grondverbeteringen. Begonnen werd met het aanvullen van de cunetten en het op persen van het zandlichaam van de noor delijke havendam en het haventerrein. Het lossen van zware stortsteen in de N.O. havendam werd voortgezet. Het aanvoe ren van mijnsteen kwam in deze periode goed op gang. Het aanvoeren en plaatsen van de een heidscaissons en opzetstukken in de los- wal is gereed. Een begin werd gemaakt met het aan brengen van de betonblokkenglooiing op het buitentalud van de noordelijke haven dam. Aan de zee- en havenzijde van deze dam werden kraagstukken aangebracht. Zij werden gedeeltelijk nabestort met zware stortsteen. Een deel van de benodigde ko- perslakblokken is aangevoerd. Een grondlichaam met glooiing op de Hellegatplaten In het Bericht nr. 17 van augustus 1961 werd de bouw van de brug over het Ha ringvliet bij Numansdorp met de aanslui tende opritten beschreven. Verwacht wordt dat deze brugverbinding nog in 1964 gereed zal komen. Daarmede zal het isolement van het eiland Goeree- Overflakkee zijn opgeheven. Wanneer in 1964 tevens de afsluitdam van de Greve- lingen bij de Hoek van St. Jacob en de wegverbinding over de afsluitdam kunnen worden voltooid, zal het eiland Schouwen- Duiveland ook van de brugverbinding ge bruik kunnen maken. Dan zal ook dit iso lement zijn opgeheven. Het is derhalve nodig het grondwerk te maken voor de wegverbinding tussen het zuidelijk landhoofd van de brug en de reeds in 1959 gereedgekomen dijk over het Hellegatplatengebied in de richting Flak- kee. Het te maken grondwerk impliceert tevens het maken van het ontworpen verkeers plein. Daarvan kwam in juni 1962 - be schreven in Bericht nr. 21 - de zuidelijke oprit naar de brug in de toekomstige weg verbinding Rotterdam-Zuiden van het land gereed. Genoemd grondwerk werd opgedragen aan de aannemerscombinatie 'Willem stad' te Willemstad, die er in maart 1963 mee begon. Door de zandzuiger 'Dor drecht II' wordt zand gezogen uit het pla- tengebied ten zuid-westen van de stroom- leidam in het Hellegat. Via een 2,5 km lange leiding wordt dit zand in het te ma ken werk geperst. In ruwe vorm geschetst wordt een plateau met een driehoekige vorm - basis 500 m en hoogte 500 m - opgeperst tot N.A.P. 3,00 m. Ten oosten sluit dit plateau aan tegen de zuidelijke oprit en ten zuiden wordt de basis gevormd door de in 1959 gereedgekomen dijk over de Hellegatpla ten. Aan de westkant van het plateau wordt een aardebaan gemaakt, aflopende vanaf een globale hoogte van N.A.P. 13 m, bij het zuidelijke landhoofd van de brug tot een hoogte van N.A.P. 5 m op de dijk over de Hellegatplaten. Rest nog te vermelden dat in totaal 800000 m3 zand aan het beschreven grond werk dient te worden verwerkt. De weste lijke aardebaan krijgt aan de buitenzijde een asfaltbeloop met een helling van 1 4 tussen N.A.P. 1,25 m en 5,00 m, waar voor 15000 ton asfaltbeton en grindasfalt- beton dient te worden verwerkt. 267

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1963 | | pagina 45