het aldus gevormde strand is tot nu toe
geen afname van enige betekenis merk
baar.
Ook de asfaltwerken en het aanbrengen
van de overige bekledingen vorderden be
vredigend. Met name het aanbrengen van
de bekleding van asfaltbeton ter dikte van
20 tot 30 cm in één laag blijkt goed uit
voerbaar te zijn. De na het afwallen ver
kregen holle-ruimte percentages voldoen
ondanks deze dikte, aan de bestekseisen
(6-8%). Het profiel van dit dijkvak, dat het
eerste deel vormt van de definitieve af
sluitdijk, werd beschreven op pag. 256
e.v. in bericht nr. 25 van augustus 1963.
Het als losplaats ingerichte dijkvakaan het
Vierhuizer Gat werd reeds grotendeels
voltooid. De vorderingen aan deze dijk
werken zijn door de niet mooie, maar wel
tamelijke rustige zomer, zeer gunstig ge
weest. De eerste aanval op deze werken
werd gedaan door de storm (windkracht
9) van 26 en 27 september 1963. Van het
nog niet beklede zandlichaam van het
in uitvoering zijnde dijkvak beoosten
het werkeiland gingen enige duizenden
m3's zand verloren. Mede met het oog op
het tot dat tijdstip behaalde geringe ver
liespercentage kan gezegd worden dat
dit verlies beneden de verwachtingen
bleef. Overigens hebben de werken deze
storm goed doorstaan. Inmiddels is aan
de 'Kombmatie Lauwerszee' de bouw op
gedragen van het eerste deel van de uit
wateringssluizen, namelijk de onderbouw.
Met dit werk zal binnenkort een aanvang
worden gemaakt.
328