-06
O 0.5 1 1,5 2 2.5 3 3.5 4 4 5 5 5.5 6 5
TUD IM UR£N K
Spuikarakteristieken bij opening van de beide kokers
schuiven tevens eikaars reserve zijn. Er worden bovendien speciale eisen gesteld aan een
goede afdichting, omdat verzilting van de boezem tot elke prijs dient te worden voorkomen.
Men heeft aanvankelijk overwogen, daartoe een 'zoetwaterscherm' op te trekken binnen
de sluis. Een zoetwaterscherm is een zoetwaterstand in de sluis die door middel van pom
pen voortdurend hoger gehouden wordt dan de buitenwaterstand. Maar deze oplossing
heeft enkele nadelige zijden; ze brengt ongeveer f 100 000.- aan extra kosten mee, het
sluishoofd moet breder worden aangelegd in verband met het dan te vormen waterreser
voir tussen de schuiven, het zoetwaterscherm is kunstmatig, het vereist de voortdurende wer
king van pompen, die nu eenmaal nooit 100% bedrijfszeker zijn, en tenslotte, bij een zoet
waterscherm zijn steeds twee schuiven in bedrijf, zodat een extra stel reserve-schuiven
moet worden aangeschaft. Vandaar dat de voorkeur gegeven is aan afdichting door mid
del van wigvormige schuiven, die men al kent van de zout- en visriolen in de spuisluis.
Deze schuiven zorgen voor een uitzonderlijk goede afdichting, zodat ze het zoetwater
scherm overbodig maken.
Er worden in de sluis hefschachten geconstrueerd, waardoor de schuiven kunnen worden
opgetrokken tot maaiveldhoogte. Dat gebeurt bij controle en onderhoudsbeurten, wan
neer de heugelstangen worden losgekoppeld en de schuiven met loopkatten door de
machineruimte naar buiten worden gebracht.
De plaats van de schuiven is voornamelijk bepaald op grond van de eisen die men aan
de onderhouds- en bedieningsruimten wilde stellen. Doordat het gehele werk binnendijks
werd gesitueerd kon men volstaan met een gebouw van minder volume dan bij plaatsing
buitendijks nodig geweest zou zijn. Het onderhoud van de schuiven zal buiten de ge
bouwen plaatsvinden; terreinen en gebouwen zijn bij deze opzet ook beter bereikbaar.
Om redenen van aesthetische aard heeft men het gebouw grotendeels in het dijklichaam
doen verzinken. Voor de vormgeving der gevels is advies gevraagd aan het Architecten
bureau ir. F. W. de Vlaming en ir. H. Salm. Het gebouw bestaat uit een motorenhal met hijs
werktuigen voor het verwisselen der schuiven; aan één zijde zijn bedrijfsruimten aan
gebouwd, namelijk een toegangshal, een laagspanningsruimte en een bergruimte, en
409