-06 O 0.5 1 1,5 2 2.5 3 3.5 4 4 5 5 5.5 6 5 TUD IM UR£N K Spuikarakteristieken bij opening van de beide kokers schuiven tevens eikaars reserve zijn. Er worden bovendien speciale eisen gesteld aan een goede afdichting, omdat verzilting van de boezem tot elke prijs dient te worden voorkomen. Men heeft aanvankelijk overwogen, daartoe een 'zoetwaterscherm' op te trekken binnen de sluis. Een zoetwaterscherm is een zoetwaterstand in de sluis die door middel van pom pen voortdurend hoger gehouden wordt dan de buitenwaterstand. Maar deze oplossing heeft enkele nadelige zijden; ze brengt ongeveer f 100 000.- aan extra kosten mee, het sluishoofd moet breder worden aangelegd in verband met het dan te vormen waterreser voir tussen de schuiven, het zoetwaterscherm is kunstmatig, het vereist de voortdurende wer king van pompen, die nu eenmaal nooit 100% bedrijfszeker zijn, en tenslotte, bij een zoet waterscherm zijn steeds twee schuiven in bedrijf, zodat een extra stel reserve-schuiven moet worden aangeschaft. Vandaar dat de voorkeur gegeven is aan afdichting door mid del van wigvormige schuiven, die men al kent van de zout- en visriolen in de spuisluis. Deze schuiven zorgen voor een uitzonderlijk goede afdichting, zodat ze het zoetwater scherm overbodig maken. Er worden in de sluis hefschachten geconstrueerd, waardoor de schuiven kunnen worden opgetrokken tot maaiveldhoogte. Dat gebeurt bij controle en onderhoudsbeurten, wan neer de heugelstangen worden losgekoppeld en de schuiven met loopkatten door de machineruimte naar buiten worden gebracht. De plaats van de schuiven is voornamelijk bepaald op grond van de eisen die men aan de onderhouds- en bedieningsruimten wilde stellen. Doordat het gehele werk binnendijks werd gesitueerd kon men volstaan met een gebouw van minder volume dan bij plaatsing buitendijks nodig geweest zou zijn. Het onderhoud van de schuiven zal buiten de ge bouwen plaatsvinden; terreinen en gebouwen zijn bij deze opzet ook beter bereikbaar. Om redenen van aesthetische aard heeft men het gebouw grotendeels in het dijklichaam doen verzinken. Voor de vormgeving der gevels is advies gevraagd aan het Architecten bureau ir. F. W. de Vlaming en ir. H. Salm. Het gebouw bestaat uit een motorenhal met hijs werktuigen voor het verwisselen der schuiven; aan één zijde zijn bedrijfsruimten aan gebouwd, namelijk een toegangshal, een laagspanningsruimte en een bergruimte, en 409

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1964 | | pagina 23