terwijl met het plaatsen van rijsschuttin-
gen, het ineggen van stro en het bezaaien
met gerst een aanvang werd gemaakt.
Stabiliseren, asfalteren en bestraten van
de verkeersbanen op de dijk over de
Hellegatplaten en op het verkeersplein
Reeds in de zomer van 1963 werd een
aanvang gemaakt met het stabiliseren van
de verkeersbaan op de dijk over de
Hellegatplaten. Op de rijbaan vanaf de
Bommelsche zeedijk tot 3,5 km, in ooste
lijke richting kwam men daarmee gereed.
Het stabiliseren geschiedt met een spe
ciaal daartoe ontworpen machine over
een breedte van 7,90 m en over een
diepte van 0,15 m met cement en water
- de z.g.n. 'mix in place' methode
Het ligt in de bedoeling het stabiliseren
van de verkeersbanen op het grond-
lichaam van het circuit aan te vangen in
de eerste weken van april, waarna tegen
het einde van april een aanvang kan wor
den gemaakt m,et het aanbrengen van de
verhardingen. Deze verhardingen zullen
bestaan uit bitumineus wegdek met een
breedte van 7,25 m, bestrate parkeer
plaatsen, recreatiebermen en een 5 m
brede parallelweg voor langzaam ver
keer.
In een schema is vastgelegd in welke
volgorde de verschillende werkzaamhe
den in samenhang met het grondwerk van
het verkeersplein dienen te verlopen,
waarbij er van uit is gegaan, dat bij de
opening van de brug over het Haringvliet
nabij Numansdorp het verkeer doorgang
moet kunnen vinden.
De havendam en de oevervoorzieningen
van de noordelijke voorhaven van de
schutsluizen in het Volkerak
Gereedgekomen zijn de in den droge ge
maakte oevervoorzieningen ter weers
zijden van de sluisingang. Zo ook de
oevervoorzieningen langs de geul van
Maltha.
Zoals in het vorige Bericht werd vermeld
mocht worden verwacht dat de havendam
gereed zou zijn tegen het einde van janu
ari. Deze veronderstelling bleek te opti
mistisch. De werkzaamheden zijn niet
alleen vertraagd door slecht weer, vorst
en lage waterstanden, maar ook door de
verminderde activiteit van de aannemer,
zodat het gereedkomen van de dam thans
eerst tegen half april kan worden tege-
moetgezien. De opbouw aan de rivier
zijde van de steenbekleding werd vol
tooid. Aan de havenzijde wordt hard
gewerkt aan de voltooiing van de beton-
glooiing en van de aansluitende berm van
gepenetreerde steen 5-50 kg. met daar
boven gelegen kleibekleding. Rest dan
nog het afwerken van de reeds aan
gevoerde teelaarde en het plaatsen van
meerpalen in de kruin van de dam.
Het ontgraven van de noordelijke voor
haven en het maken van de oostelijke
oprit van de Volkeraksluizen
Reeds omstreeks Kerstm,is 1963 werd een
begin gemaakt met het grondtransport
vanuit de noordelijke voorhaven van de
sluizen naar een in de polder Maltha te
maken kade ten behoeve van een slib-
bassin.
In totaal moet hier 41 500 m3 specie wor
den verwerkt. Inmiddels is het transport
gereedgekomen en nadert het afwerken
van de kade zijn voltooiing. De belopen
van deze ringkade worden aan de buiten
zijde bekleed met stromatten en een laag
silex ter dikte van 0,50 m tot een totaal-
hoeveelheid van 2900 m3. Binnen het bas
sin wordt de kade bekleed over een
oppervlakte van 9500 m2 met een rietmat
met tussenlaag van polyaetheen. De aan
nemer heeft inmiddels voor het persen
van grond uit de noordelijke voorhaven
perskaden opgebouwd. In de laatste helft
van maart zal de cutterzuiger 'Rupel'
worden aangevoerd, waarna met het per-
436