terwijl met het plaatsen van rijsschuttin- gen, het ineggen van stro en het bezaaien met gerst een aanvang werd gemaakt. Stabiliseren, asfalteren en bestraten van de verkeersbanen op de dijk over de Hellegatplaten en op het verkeersplein Reeds in de zomer van 1963 werd een aanvang gemaakt met het stabiliseren van de verkeersbaan op de dijk over de Hellegatplaten. Op de rijbaan vanaf de Bommelsche zeedijk tot 3,5 km, in ooste lijke richting kwam men daarmee gereed. Het stabiliseren geschiedt met een spe ciaal daartoe ontworpen machine over een breedte van 7,90 m en over een diepte van 0,15 m met cement en water - de z.g.n. 'mix in place' methode Het ligt in de bedoeling het stabiliseren van de verkeersbanen op het grond- lichaam van het circuit aan te vangen in de eerste weken van april, waarna tegen het einde van april een aanvang kan wor den gemaakt m,et het aanbrengen van de verhardingen. Deze verhardingen zullen bestaan uit bitumineus wegdek met een breedte van 7,25 m, bestrate parkeer plaatsen, recreatiebermen en een 5 m brede parallelweg voor langzaam ver keer. In een schema is vastgelegd in welke volgorde de verschillende werkzaamhe den in samenhang met het grondwerk van het verkeersplein dienen te verlopen, waarbij er van uit is gegaan, dat bij de opening van de brug over het Haringvliet nabij Numansdorp het verkeer doorgang moet kunnen vinden. De havendam en de oevervoorzieningen van de noordelijke voorhaven van de schutsluizen in het Volkerak Gereedgekomen zijn de in den droge ge maakte oevervoorzieningen ter weers zijden van de sluisingang. Zo ook de oevervoorzieningen langs de geul van Maltha. Zoals in het vorige Bericht werd vermeld mocht worden verwacht dat de havendam gereed zou zijn tegen het einde van janu ari. Deze veronderstelling bleek te opti mistisch. De werkzaamheden zijn niet alleen vertraagd door slecht weer, vorst en lage waterstanden, maar ook door de verminderde activiteit van de aannemer, zodat het gereedkomen van de dam thans eerst tegen half april kan worden tege- moetgezien. De opbouw aan de rivier zijde van de steenbekleding werd vol tooid. Aan de havenzijde wordt hard gewerkt aan de voltooiing van de beton- glooiing en van de aansluitende berm van gepenetreerde steen 5-50 kg. met daar boven gelegen kleibekleding. Rest dan nog het afwerken van de reeds aan gevoerde teelaarde en het plaatsen van meerpalen in de kruin van de dam. Het ontgraven van de noordelijke voor haven en het maken van de oostelijke oprit van de Volkeraksluizen Reeds omstreeks Kerstm,is 1963 werd een begin gemaakt met het grondtransport vanuit de noordelijke voorhaven van de sluizen naar een in de polder Maltha te maken kade ten behoeve van een slib- bassin. In totaal moet hier 41 500 m3 specie wor den verwerkt. Inmiddels is het transport gereedgekomen en nadert het afwerken van de kade zijn voltooiing. De belopen van deze ringkade worden aan de buiten zijde bekleed met stromatten en een laag silex ter dikte van 0,50 m tot een totaal- hoeveelheid van 2900 m3. Binnen het bas sin wordt de kade bekleed over een oppervlakte van 9500 m2 met een rietmat met tussenlaag van polyaetheen. De aan nemer heeft inmiddels voor het persen van grond uit de noordelijke voorhaven perskaden opgebouwd. In de laatste helft van maart zal de cutterzuiger 'Rupel' worden aangevoerd, waarna met het per- 436

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1964 | | pagina 50