Voor de rivierzijde is het waterstandsverschil tijdens een stormvloed maatgevend; dit be
draagt dan ca. 4 m. Bij een extreem lage waterstand op zee kan een verval optreden
van ca. 3 m. De belastingen die hierdoor op het stortebed aan de zeezijde worden ver
oorzaakt, zijn echter niet maatgevend.
De door de golfbeweging veroorzaakte drukken zijn voor het stortebed aan de zeezijde
wel bepalend. Daarom moest, rekening houdend met terugkaatsingseffecten, de maximale
hoogte van de afzonderlijke golven worden vastgesteld die tijdens een zware storm kan
optreden. Met de verondiepingen die in de mond van het Haringvliet na de afsluiting
zullen optreden is hierbij nog geen rekening gehouden. Het stortstenen stortebed is ont
worpen als een filterconstructie. In de U.S.A. zijn veel onderzoekingen verricht om te
bepalen aan welke eisen de opeenvolgende lagen van het filter moeten voldoen om een
constructie te verkrijgen die bij grote verhangen in het grondwater toch stabiel blijft. Deze
grote verhangen kunnen bij de ontwerptoestand in het turbulente gebied achter de ge
sloten schuif optreden. In eerste aanleg is de constructie volgens deze eisen ontworpen.
Daar de onderzoekingen zijn verricht op materiaal met een belangrijk kleinere afmeting
dan stortsteen moest voor de bovenste lagen nog een controle worden uitgevoerd. In
verband met schaaleffecten was hier een proef op grote schaal gewenst.
De grote stroomgoot in het laboratorium in de Noordoostpolder kon hiervoor het beste
gebruikt worden. Het voor het onderzoek benodigde deel van de sluis kon echter op deze
schaal niet in het model worden gebouwd. Daarom is als criterium voor het onderzoek
gekozen dat het onderliggende materiaal niet eerder door de stortsteenlaag mocht worden
uitgezogen dan dat de stortsteen wordt verplaatst door de erover stromende turbulente
watermassa. Voor het lichte en zware stortebed zijn respectievelijk de schalen 1 12 en
1 10 gekozen. In de stroomgoot is met behulp van een loodrecht op de stroom geplaatst
De opeenvolgende stadia in de oppervlaktestroming achter de gesloten schuif
464