Het driedimensionale model in de Noord Oost Polder. Aantasting van de bodembescherming bij een vroegere proef (M 505) schot een wervelstraat opgewekt. De stroomsnelheid was bij de proef zodanig ingesteld dat de stortsteen nog juist niet in beweging kwam. De ontworpen laagdikte aan stort steen ca. 1 V2 maal de grootste steendiameter bleek voldoende te zijn. Een enkele laag vrij van elkaar geplaatste stortsteen was voor beide typen stortebed onvoldoende. De literatuur over dit onderwerp noemt filtereisen, volgens welke tussen het bodem materiaal en de ontworpen laag maingrind met één overgangslaag zou kunnen worden volstaan; de korrelverdeling van die laag moet binnen nauwe grenzen liggen. Zulk materiaal echter is praktisch alleen te verkrijgen door het in de natuur gevonden produkt uit te zeven en het benodigde materiaal kunstmatig samen te stellen. Door deze bewerking wordt de kostprijs belangrijk hoger. Teneinde na te gaan of het in de natuur gevonden griendzand mogelijk toch in de con structie zou voldoen is een proef uitgevoerd in het hydrogeologisch laboratorium van de Deltadienst. In een doorzichtige plastic buis werden op een laag van het bodemmateriaal een laag grindzand en een laag maingrind aangebracht. Door de opeenvolgende lagen werd een waterstroom geleid waarbij al spoedig bleek dat op de grens tussen het grindzand en het maingrind ontmenging optrad. Nadat op het grindzand nog een laag fijn grind was aangebracht trad dit verschijnsel niet meer op. De filterconstructie zal op grond van deze proeven bestaan uit 15 cm grindzand, 20 cm fijn grind 3-8 mm en 35 cm maingrind 3-8 cm. Om extra veiligheid te verkrijgen wordt tussen de lagen grindzand en fijn grind een nylon weefsel aangebracht. Voor de lichte stortebedconstructie zijn deze lagen afgedekt met ca. 80 cm stortsteen 60—300 kg. Bij het zware stortebed bestaat de afdekking uit 50 cm stort steen 1040 kg en ca. 120 cm storsteen 300-1000 kg. Een groot deel van de stortebedden aan rivier- en zeezijde van de sluis wordt in den droge gemaakt. Na het wegbaggeren van de ringdijk zal het laatste deel van het stortebed in den natte moeten worden aangebracht. Constructie en uitvoeringswijze van dit deel van het stortebed zijn nog niet definitief vast gesteld. In een volgende bijdrage zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan. 465

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1964 | | pagina 23