Het damvak op de Middelplaat in het Brouwershavensche Gat
In nummer 24 (mei 1963) van deze Berichten is de keuze van het tracé van de dam door
het Brouwershavensche Gat gemotiveerd. Tevens werd het tracé van de dam nader
beschreven. Uit de beschrijving blijkt dat de dam twee hoofdgeulen kruist:
het eigenlijke Brouwershavensche Gat in het zuiden en de Kous in het noorden van de
zeearm, alsmede het tussen deze geulen gelegen zana'platengebied, de Middelplaat en de
Kabbelaarsbank. Tussen deze twee platen stroomt een ondiep geultje. Het ligt voor de
hand de aanleg van de afsluitdam bij de ondiepe gedeelten van de zeearm te beginnen.
Eerst zullen daarom de damvlakken op het zandplatengebied worden aangelegd. Tevens
zal dan het ondiepe geultje worden afgedamd.
De uiterste grenzen van deze damvakken werden vastgesteld aan de hand van model-
proeven, waarbij is uitgegaan van de eis dat het stroombeeld in de naastliggende hoofd
geulen niet noemenswaard veranderd mag worden. Door deze bepaling wordt voorkomen
dat in een te vroeg stadium voorzieningen moeten worden getroffen om de geulbodems
tegen uitschuring te beschermen.
De aanleg van het damvak op het platengebied is dermate omvangrijk, dat de werkzaam
heden ever twee jaren zullen moeten worden gespreid. In het eerste jaar zal het damvak
cp de Middelplaat worden gemaakt, in het tweede jaar dat op de Kabbelaarsbank, bij
welke laatste gelegenheid het tussen beide platen gelegen geultje zal worden gesloten.
In de sluitgaten moeten zeer grote hoeveelheden materiaal worden verwerkt. In verband
met de beperkte transport- en produktiemogelijkheden en ter voorkoming van stagnaties
tijdens de uitvoering, zal de aanvoer van steen en mijnsteen over een zo groot mogelijk
aantal jaren moeten worden verdeeld; er zal dus zo vroeg mogelijk mee moeten worden
begonnen. Daar de inmiddels reeds aangelegde, en voor overslag in het algemeen bestem
de werkhoven 'Den Osse' (zie Driemaandelijks Bericht, nummer 18, november 1961 blz. 28
e.v.), niet voldoende opslagruimte biedt, zullen verscheidene havens nodig zijn. Deze zul
len zo dicht mogelijk bij de sluitgaten moeten worden aangelegd, opdat de afstand tussen
haven en sluitgat zo klein mogelijk zij. De platengebieden naast de damvakken lenen zich
daartoe uitstekend. Bovendien kan het uit de havenkommen vrijkomende zand rechtstreeks
in de damvakken worden verwerkt, waardoor de uitvoeringsmogelijkheden en de bouw
kosten gunstig zullen worden beïnvloed. Het feit dat de werkhoven in de Middelplaat als
eerste in aanmerking komt voor de opslag van de materialen welke moeten worden ver
20